Hur får man bort toning?
Vid jul tonade jag mitt hår ljusbrunt, hade mellanblont innan. I början var jag riktigt nöjd men nu har färgen blivit lite grönaktig. Hur får man bort en toning snabbt?
Det var någon som hade använt head & shoulders, dvs mjällschampo, för att få bort toningen. Har dock aldrig provat själv.
#3 Det var iallafall någon som sa att (eftersom det är ett mjällschampo/typ ganska starkt?) toningen gick ur när man tvättade håret med det.
Men de e ju klart att de finns något sätt att få ut de med huskurer m.m men skulle inte råda att använda mjällschampo när man inte har de. Hört dåligt om de schampot oxå.
Men vet någon hur jag kan få bort det då? :) Eftersom jag också hört om mjällskampoo ska jag nog prova det.
#7 De är upp till dig. Men bara för att folk säger de så ska du ju inte tvätta håret mer än nödvändigt. De kan sabba din talg.
#8 skulle man inte kunna ha det i längderna bara då? För att få ut färgen?
Medarbetare på Skor iFokus
Jag har hört att man kan göra en inpackning med ketchup för att få bort de grönaktiga tonerna. Har dock ingen aning om ifall det faktiskt fungerar eller om det bara är ett fånigt rykte.
C-vitamin ska kunna dra ut färg ur håret enligt många. Finns många videos på youtube, t ex https://www.youtube.com/watch?v=oBTgvJ4QhUI
Jag har testat detta - min hårfärg var mer permanent, färgat många gånger och jag såg inte så mycket skillnad, men det skulle ju kunna vara något att testa.
#9 De har jag ingen aning om :) #11 är de sån C-vitamin tablett då! :)
Ja, antingen det (i videon krossar hon C-vitaminbrustabletter till pulver) eller askorbinsyra som är c-vitamin i pulverform utan tillsatser, finns i kryddhyllan i affärerna=)
Jag tror alla huskurer å alla syror i slutändan sliter lika mycket som en avfärgning å blekning. Inte bra att mixtra med saker man tror är naturligt.
#5 är det inte det hon vill? Att toningen ska tvättas ur.
Frida
Äsch, kör på bara med något som ska få färgen att lossna! klassisk avfärgning eller hemmakur :) Om du ska vänta på att fägen tvättas ur naturligt så kommer det väl antagligen bli ännu grönare och du lär få vänta länge.(inte kul att vara brun/grön i håret) Om du skulle tycka att håret känns slitet så är det ju bara att du fjeskar för det lite i efterhand med inpackningar eller dylikt ;)
Det är knappast så att allting sliter lika mycket som avfärgning, som faktiskt är ganska onödigt om man bara ska neutralisera. Det är dessutom billigare med vissa knep. Jag hade också grönt hår ett tag efter att jag haft lite för mycket askpigment i håret, löste det genom att göra en egen röd färgbomb - semipermanent toning i stil med Directions/Manic Panic som man blandar med en stor del Balsam. En sån burk kostar typ 50 kr på eBay och räcker i en evighet eftersom man tar så lite! Detta kan man göra för att neutralisera vilken färg som helst, genom att göra en färgbomb med komplementfärgen (för gul -> violett, för grön -> röd, för röd -> grön osv).
Finns en avfärgning som inte sliter dock (eftersom alla "avfärgningar" egentligen bara är vanlig blekning), den heter Color B4 och finns på t.ex. City Gross. Den förminskar bara färgpigmenten som man tillfört så att man sedan kan skölja ur dem. Fungerar riktigt bra, men är ett lite dyrare alternativ än färgbomben.