Eran hårrutin!
Skulle vara kul om ni skrev eran hårvårds rutin och så!
Själv så borstar jag håret på morgonen när jag ska till skolan annars slänger upp det i en knut.
När jag duschat så torkar jag de med handuken och inge mer :P
Efter dusch: Hårfön. mitt hår blir inte så bra annars. Sällan jag låter det självtorka
Morgonen: Om jag ska iväg borstar jag det annars slänger jag iregel bara upp det i en hästsvans eller en "knuta".
Kvällen innan jag ska lägga mig: Borsta igenom och fläta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tvättar det några gånger i veckan, använder Balsam som jag blandar i färg i för att behålla det rosa (stargazer shocking pink). Torkar det med en bomulls t-shirt för att slita på det så lite som möjligt. Låter det självtorka. Borstar det med tangle teezer och fingrarna och flätar det innan jag ska sova. Har löshår (keratinvax) men ska byta till loop hair inom en snar framtid och börja med Balsammetoden igen 😃
Klippning och färgning gör jag själv hemma och har gjort sen barnsben. Hårförlängningarna sätter jag också i själv!
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Innan dusch: Ibland oljeinpackning som får sitta ett par timmar , borstar håret för att undvika att göra stopp i avloppet.
i duschen: sköljer med varmt vatten för att öppna fjällsikterna, schamponerar bara hårbotten (hela håret vid oljeinpackning), sköljer av i ljummet vatten, Balsam dock ej vid varje dusch. Sedan skölja av håret i kallt vatten.
efter dusch: Ploppar eller sätter upp håret i en turban med en tshirt, leave in Balsam eller Olja i längderna och plattar luggen.
Stylar väldigt sällan håret, det sköter sig själv. Fixar bara småfel på vardagsmorgonar
Strong people don't put others down, they lift them up.
De skulle nog vara bra att göra en hästsvans eller så på kvällen #1 men de är jag för lat för :P
Jag tvättar håret ca var femte dag, just nu med vanligt Schampo + ett "tungt" vårdande Balsam. Har inte använt Silikoner på några år, men mitt nya Balsam har tydligen vattenlösliga Silikoner så det ska bli spännande att testa.
Efter tvätten kramar jag ur vattnet med en gammal t-shirt och låter det självtorka sen.
Jag försöker sätta upp det varje dag i någon skonsam frisyr eller fläta, reder ut det med bredtandad kam, oftast på morgonen innan jag fixar frillan och på kvällen. På kvällen brukar jag göra en inbakad fläta som jag sover med. När jag tränar blir det oftast en hård hästsvans för ingenting annat sitter kvar.
Ibland gör jag en inpackning med honung och aloe vera och jag försöker göra "search & destroy" - leta efter kluvna/skadade hårstrån och klippa av dem, men jag orkar oftast bara göra det i luggen.
Jag toppar själv om jag tycker att det behövs, under 2014 gjorde jag det tre eller fyra gånger, 1-3 cm varje gång (blir lite olika tekniker varje gång, försöker lära mig, haha).
1. Reder ut eventuella tovor med fingrarna på kvällen innan nattfläta och sätter på morgonen upp det, oftast en vanlig "bulle" men ibland hästsvans om jag hittat bra band som håller.
2. Tvättar håret ca 1-2ggr/vecka, oljar håret några timmar innan dusch och börjar duschen med att skölja håret med varmt vatten, schamponerar (ett godkänt sista Schampo utifall jag någon gång vill börja med Balsammetoden i all hast 😃) hårbotten, väntar ett tag (aka, tvättar ansikte m.m) sköljer ur schampot med varmt vatten, eftersköljer med kallt. Kramar ur överblivet vatten för hand och sätter det sedan i en turban i 30-60 min innan det får lufttorka (älskar mina lockar när det är halvtorrt, tyvärr är det så tungt att det blir rakt rätt så snart efter det 😕), oljar längderna och väntar 12-18h (tills håret är helt torrt) och reder ut eventuella tovor, sätter upp det. O så börjar jag om på steg 1.
Alltid Oavsett
På morgonen tar jag bara några drag med borsten. Har aldrig frisyr. Tycker dte är obekvämt, och dessutom är mitt hår för tunt och "glatt" för att kunna få upp i någon vettig frisyr. Snoddar och nålar bara glider ur.
Kör på Balsammetoden. Har Coop's Balsam som tvättande, och det har jag alltså i hela håret samt hårbottnen och låter sitta i minst tio minuter. Masserar ordentligt båda när jag har i balsamet och när jag tvättar ur det. Efteråt har jag Garnier Respons Avokaco and Sheabutter som vårdande. Ibland har jag det enbart i håret, men oftast även i hårbotten. Låter det sitta i så länge som möjligt. Masserar även då.
Torkar bort större delen av vattnet med vanlig handduk, sen låter jag resten självtorka. Borstar håret direkt efter dusch, annars blir mitt hår inte bra tyvärr.
Nån gång då och då har gör jag inpackning eller honungsvatten som får sitta i några timmar.
//Jessie
reder ut det med fingrarna på morgonen och sätter det i en knut. Tvättar håret 1-2 gånger per vecka med sls-fritt Schampo och BM-godkänt Balsam. Schampot har jag bara i hårbottnen och sen kramar jag ut det i längderna, se har jag i Balsam (eller inpackning när jag känner att det behövs. Har jag inpackning sätter jag det i en väldigt lös dubbel-svans. Ingen riktigt knut alltså, bara en dubbelvikt hästsvans) och låter det vara i håret medan jag tvålar in mig och fixar allt annat om det ska göras. Sköljer sedan ur håret med så kallt vatten som jag pallar (oftast det kallaste) och kramar det lätt med en handduk. Sen virar jag in håret i en handduk och lter det vara där ca 10 minuter innan det får självtorka. På natten blir det fläta de första dagarna innan det blivit fett, sen blir det en "knut" på toppen av huvudet.
Ingen värme på håret för det mesta, och använder jag värme är det på med värmeskydd!
Medarbetare på Skor iFokus
Jag duschar 0-3 ggr/vecka beroende på vad jag gör (tex är jag mycket bland djuren, i odlingarna etc så duschar jag oftare).
Duschrutin: jag reder ut håret innan med en träkam ev så borstar jag ner sebiumet med en svinborste men det blir mer och mer sällan.
Sen tvättar jag med vatten (bara). Ev örtefterskölj men det blir mer och mer sällan.
Efter dusch så har jag ev lite kokosolja i topparna (det blir också mer och mer sällan), torkar med 1-2 handdukar ("turban" jag gnuggar inte) sen så får det lufttorka.
Morgonrutin: jag reder ut håret med min träkam (bredtandad by the way), kör en kort stund S&D och sätter upp det för dagen, jag försöker byta frisyr ofta men jag är dålig på det utan byter främst bara mellan 3 st. När jag sätter upp håret använder jag svinborsten på skalpen för att få uppsättningen slätare.
Kvällsrutin: Jag släpper ut håret, reder ev ut det med träkammen el fingrarna, kör ev S&D och flätar det i nattfläta.
Klippning/färgning/övrig rutin: jag klipper och färgar aldrig håret, nån gång per år kan jag få för mig att göra en oljeinpackning el liknande men oftast inte.
l'm back
Jag tvättar håret med balsammetdoden var åttonde till tionde dag (ibland ännu mer sällan). Jag borstar igenom håret innan duschen och borstar försiktigt igenom det när jag har Balsam i håret. Efter dusch så har jag det i en mikrofiberturban i ca en kvart för att påskynda torkningen lite. Sedan får det självtorka.
På morgonen borstar jag igenom håret med en svinborste och en bredtandad kam. Tovor reder jag ut med fingrarna. Sedan sätter jag upp det för dagen (oftast i en flätad frisyr).
På kvällen reder jag ut håret med fingrarna och flätar kvällsflätor.
Ibland har jag samma flätor i flera dagar utan att göra någonting med håret.
Ca en gång i veckan kör jag S&D. 2-3 gånger om året toppar jag håret för att hålla det jämntjockt och för att få bort det sista håret som har varit blekt.
Jag färgar håret med Henna och Indigo.
Använder när jag orkar hemmagjorda inpackningar av t ex honung eller Olja. Samt Efterskölj av örter/blad när jag orkar.
När hårtopparna börjar kännas torra så har jag Olja i längderna (oftast kokosolja, ibland mandelolja). Det händer allt mer sällan att det behövs.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Duschar 2-3 gånger i veckan, efter duschen väntar jag på att håret ska torka halvt för att sedan ta en pump av macadamia's healing oil treatment, applicerar det i längderna och topparna samtidigt som jag kammar igenom håret med fingrarna. Sedan låter jag håret lufttorka helt och sover numera med utsläppt hår (eftersom hälften av håret åker ur flätan/flätorna under natten och det känns onödigt), mitt hår är ganska kort och dessutom väldigt uppklippt. Detta är alltså min rutin för kvällen eftersom jag alltid duschar på kvällen.
Gör hårinpackning en gång i veckan, använder macadamia's deep repair masque och låter det sitta i i ungefär 10 minuter.
På morgonen borstar jag igenom håret (om jag känner för det), blandar ibland också healing oil treatment med macadamia's leave in cream för att återfukta och så, mitt hår kan bli ganska torrt i topparna.
Använder nästan aldrig värme på mitt hår, den enda gången jag gör det är om jag ska någonstans, måste tvätta håret innan och verkligen inte har tid att låta det lufttorka, vilket händer typ en gång per år hahah. Dom få gångerna jag använder hårtork använder jag även värmeskyddsspray. Ska även börja använda det på sommardagar då solen är stekande varm, vilket jag inte har gjort tidigare.