Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3662 ggr
whysoserious
0

Frågor om BM!

Okej, nu börjar jag med Balsammetoden!

Hur ser era tvättrutiner ut? Sköljer ni håret och masserar hårbotten + längderna, sköljer ur, har i Balsam i längderna igen, sköljer? Eller huh? Alla säger olika haha.

Vad kan man använda för produkter efteråt? De måste väl vara vattenlösliga, eller nåt sånt har jag hört? Man kan inte ha i hårspray vad jag förstått eftersom att det måste tvättas ur med Schampo. Eller var det sillikondroppar kanske?

Kan man använda Arganolja? (Tror det heter så?) har det nämligen hemma! :)

Vimsig tjej här, hade varit jättesnällt om jag kunde få hjälp! :D

Btw, vad använder ni för Balsam? Och vad för produkter har ni i håret efteråt? Inget? Hårolja? Berätta, är så nyfiken!!!

askan
0

Hej hej! Just nu kör jag lite skonsamt Schampo ibland men annars BM och det har jag gjort i ett par år, på detta viset:

Tvättrutiner: Sköljer håret, och masserar in hela hårbotten ordentligt med tvättbalsamet. Sen har jag ett lite mer vårdande Balsam i längderna och låter både tvättbalsam och vårdbalsam sitta i ett par minuter. Kammar eventuellt igenom försiktigt med en bredtandad kam och sedan sköljer jag ur allt noga. Jag tänker mig att tvättbalsamet kan lösa upp smups och fett lite extra om det får sitta i ett par minuter.

Ang. produkter så krävs det att man kan tvätta ut dem med bara Balsam. En del av vanliga stylingprodukter går bra, men de ska inte innehålla Silikoner och vissa andra ämnen eftersom dessa inte kan tvättas ut med Schampo. Lättast är att gå in på Lockig.se, bli medlem och läsa i forumet under stylingprodukter. Där finns nämligen bra listor på olika hårsprayer, geler etc som går bra ihop med BM.  Listor på vad produkterna inte skall innehålla finns också så att man kan jämföra med en produkts innehållsförteckning. 

Annars kan du också använda olika oljor som t ex kokosolja, och aloe vera-gel eller hemmagjord linfrögele, och på nätet finns en del recept på fler hemmagjorda stylingprodukten.

Arganolja går bra om det är 100% ren arganolja. Om det är en blandningsprodukt är risken stor att den innehåller Silikoner, kolla på innehållsförteckningen om någon av ingredienserna slutar på -cone eller -xane.

Ska tillägga att för en del funkar det att kombinera balsamtvätt med Silikoner, de gör bara en schampotvätt ibland om de märker att de fått buildup, att ämnen byggts upp på hårstråna (de kan kännas stela och lite halmliknande, eller vaxiga när håret är fuktigt). Vissa Silikoner går också att tvätta bort med bara Balsam.

Lycka till! :D

[Teddies matte]
0

Jag blöter håret, masserar in tvättbalsamet en bra stund och sedan lägger jag vårdande balsamet i längder och toppar, sedan sköljer jag av mina händer och masserar hårbotten en stund till och efter en stund sköljer jag ur samtidigt som jag masserar lite.

Det finns produkter man kan använda, så som hårsprayer och andra stylingprodukter som är godkända, bli medlem på lockig.se, där hittar du listor på godkända produkter.

Du kan använda ren arganolja.

Jag använder Neutral Schampo som sista-schampo, Neutral Balsam som tvättbalsam och Mádara nourish and repair conditioner som vårdande Balsam (innehåller protein).

moizzz
0

TVÄTT RUTINER Jag tvättar håret ca var 5 dag och då har jag först barnägens Balsam som jag masserar i hår botten noggrant. Sen har jag gariner respons avocado and shea butter i längderna en stund och sköljer av noggrant. PRODUKTER Jag använder loreal Elviras hårolja i topparna varje dag. Balsam Barnängen normal som tvätt och avocado and seah butter som vårdande och som sista Schampo har jag gariner fructis no silicon or parabener. Som jag tvättar ur med ibland.

whysoserious
0

Tacktacktack! <3

Angående sistaschampo. Ska man tvätta håret med enbart Schampo? Och inte använda sina nya tvätt/vård-balsam efteråt? Ska man börja 'på riktigt' nästa gång man tvättar håret liksom? Hehe :)

Charlott_
1

#1 Vad är vårdande Balsam? Hur kan ett Balsam vårda ett hår som inte ens blivit öppnat av schampot? Balsam är ju egentligen till för att ''limma''/sluta topparna efter schampot, så hur kan ett vårdbalsam vårda ett hår som inte blir använt av Balsam metoden?

Charlott_
0

#5 Som inte blivit använt av schampo* :)

askan
2

Det som vi kallar vårdbalsam är oftast ett lite 'tyngre' Balsam som innehåller mer oljor och fuktgivande ämnen. Det ger oftast mer "balsameffekt" (återfuktning, gör håret glansigt och smidigt) än tvättbalsamet. Billiga Balsam brukar vara bra som tvättbalsam, de innehåller oftast mer vatten och inte lika mycket oljor etc.

Vårdbalsam är väl vårdande i samma bemärkelse som om man t ex använder Olja i håret efter att man tvättat det eller gör en inpackning för att återfukta torrt hår. Alla Balsam skulle göra det viktigaste jobbet med att sluta hårstråna efter en schampotvätt, men ett vårdbalsam innehåller alltså lite extra göttiga saker för håret. Det är ju inte en vetenskaplig term utan man kallar det vårdbalsam för att skilja det från tvättbalsamet.

Har man ett för tungt Balsam i hårbotten är det lätt att just oljorna gör hårbotten flottig snabbt, och det är därför man brukar använda två olika Balsam när man balsamtvättar.

Elma79
6

Logiskt sett så om shampo öppnar håret så sliter det… Ju mer du öppnar och stänger något, ju mer sliter du på det. Det är ju en av grundpelarna i Balsammetoden, att det sliter inte lika mycket. Man använder ett sistashampo för att få håret rent och fritt från vissa kemikalier, därefter börjar man med sina Balsam. Om håret hålls stängt, så kommer det ju inte in nåt som håret måste öppnas upp för att få bort… Logik!

Charlott_
0

#8 Om Schampo nu skulle slita så på håret så skulle väl frisörer inte sälja de eller? Nu tycker jag du överdriver lite väl :)

[Teddies matte]
1

#9 Jodå, frisörsalonger säljer ofta produkter som innehåller mindre bra ämnen för håret och Schampo sliter mer än Balsam.

Charlott_
0

#10 Jo jag vet. Mitt hår har då inte slitits av schampot, inget jag känner av!

Cederin
1

#3 Är den håroljan godkänd för BM?

#9 Nästan alla schampon innehåller ju Sulfater, vilket är väldigt starkt för håret. Självklart säljs det ändå, eftersom det finns en billig lösning för att maskera skadan i samma produkt eller i balsamet = Silikoner och mineraloljor. 🙂

Hur ser era tvättrutiner ut?
Var tredje dag tvättar jag på ett ungefär. Mitt tvättbalsam heter Volume Collagen från Loreal, ett av de få godkända från det märket. Fördelar mycket Balsam över hela hårbottnen som jag dessutom försöker dryga ut lite med vatten. Masserar hårbotten i 3-5 minuter ordentligt och sköljer sedan ur lika länge med den hårdaste strålen på duschen. Blir alltid superrent! Därefter kör jag vårdbalsam i längderna, antingen Garnier Respons Avocado Oil and Shea Butter eller en godkänd från H&M's egna märke med arganolja.

Vad kan man använda för produkter efteråt?
Oftast blandar jag 2-3 droppar kokosolja med en klick aloevera-gel och lite vårdbalsam, gnuggar det mellan händerna och drar över längderna. Jämnar ut och fördelar det det med svinborste. Det blir en perfekt leave-in!

Kan man använda Arganolja?
Här har du fått bra svar, men ja, om den är 100% ren =)

Medarbetare på Naglar och Hår

moizzz
0

Kan man lämna lite vårdbalsam i topparna på fuktigt hår som leave in? Förlåt för OT TS

fidojunior
0

#5 Varför ska man ens öppna hårstrået? Hur kommer smutsen in om hårstrået är stängt? 

Mina tvättrutiner: Blöter håret, i med Balsam i hårbotten, massera ordentligt, sköljer av. I med ett annat Balsam i längderna, reder ut håret med tangle teezer, sköljer av, kramar bort vattnet och virar en bomulls t-shirt över huvudet en stund.

Du kan använda vilka produkter som helst efteråt som inte innehåller Silikoner t.ex. någon gel (speciellt bra för lockar).

Ren arganolja kan du använda MEN Olja kan vara svårare att tvätta ur, iallafall för mig.

Jag använder Garant Såklart som tvätt och som vårdande kan det variera lite men just nu använder jag slut på en inpackning från Elvital (den rosa burken). Har ibland i glidmedel som gel för mina lockar, linfrögele har jag testat också och det var bra.

#13 Ja det kan du. Du kan även blanda lite Balsam och vatten i en sprayflaska som du kan ha som balsamspray.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

moizzz
0

Tack för svaret #14

Elma79
1

Det va någon som nånstans jämförde vanliga Schampo och Balsam med att använda korsett… Korsetten håller in och trycker upp, men när du tar bort den så väller allting ut och hänger ner. Samma med Schampo och Balsam som innehåller Sulfater och siliconer, så länge du har det i håret så SER det bra ut, men så fort du tar bort det så ser och känner du verkligheten… Sulfater (och en del annat) torkar ut håret och därmed gör det bräckligare, siliconer kamoflerar det. Så jo, Schampo sliter på håret.

askan
1

Grejen med Schampo är ju dock att håret blir rent. Jätterent. Fort. Schampo löddrar bra. Det är lätt att använda.  Men det är för starkt och uttorkande för en del hår. Vissa klarar att tvätta med Schampo varje dag hur länge som helst, och folk med kort hår brukar inte behöva tänka på om de torkar ut håret lika mycket som folk som har/vill ha långt hår.

Men vi är många som lyckats få jättetorrt, frissigt och statiskt hår därför att vi har tvättat för ofta med vanligt Schampo och då får man hitta mer skonsamma lösningar. Vissa människors hår har lättare att bli torrt än andras. Mitt hår var iofs slitet av andra anledningar också, men det var supersvårt att borsta för att det trasslade sig så mycket och när jag testade BM första gången försvann det problemet helt.

Charlott_
0

#14 Men vad jag lärt mig så tränger sig smutsen in och för att få bort de så måste stråt öppnas för att rengöra de. I Schampo finns något som heter Tensider och det är de ämnet som rengör stråt. 

#17 Bra schampon behöver inte löddra.

Jag som tvättar håret 2 gånger i veckan tycker inte de gör ngt med Schampo i håret. Å varje dag ska man absolut inte tvätta håret heller. De sliter verkligen! Mitt hår håller sig så rent och fint så de räcker med 2 gånger i veckan för mig. Sen tycker jag inte att BM fungerar för alla vad jag har läst så i många trådar man läser om BM så känns de som om folk trycker ner en bara för att man använder schampo… :S

askan
2

Såhär har jag fattat det:

Strånas fjäll öppnas av varmt vatten också. För att rengöra med bara Balsam måste man använda sig av mekanisk tvätt i större utsträckning och det är därför man måste massera hårbotten så mycket. Men rådet att inte röra och borsta håret för mycket när det är blött gäller för balsammetodister också just pga att fjällen inte är helt stängda förrän håret är torrt, även om man t ex sköljer med kallt vatten.

SLS är en typ av tensid som både rengör effektivt och löddrar mycket.

Att det är så effektivt gör ju också att det tvättar bort hårets naturliga oljor och KAN skapa obalans etc.

Alla schampon innehåller inte SLS heller, utan det finns många schampon som innehåller mildare tensider (mindre effektiva) som löddrar olika mycket.

Många  BM-användare har ju gjort precis som man "ska göra" i alla år, kanske lagt ut massa pengar på produkter som inte hjälpt och sen hittat nåt som funkar för dem, och då är det lätt att tänka att allt annat är fel. Tyvärr kan det leda till att man blir negativ mot schampo- och silikonanvändare. Det är synd, för alla hår är olika och ingen metod funkar för alla. Det är först på senare tid som jag insett att t ex Silikoner varken är bra eller dåligt utan det beror helt på vad man trivs med. Men det kan vara bra att känna till olika metoder just om man skulle råka få problem.

fidojunior
3

Som BM:are möts vi ofta av motstånd av folk som använder shampoo, att man inte kan få håret rent med bara Balsam, håret blir äckligt osv, då blir det att man säger emot. Men det är sant Balsammetoden passar inte alla, inte bara att det kanske inte fungerar på ens hår utan också att själva proceduren inte passar alla.

Hälsningar Olivia

Wony
0

Jag som kommer i kontakt med mineraloljor och annat i jobbet vill t ex inte använda mig av BM. För smutsen som kommer i mitt hår går bara bort ordentligt med Schampo. Så även om jag kan se det positiva med BM är det inte för mig, just nu. Jakten på det "perfekta" schampot pågår dock, och jag tror att man nog får pröva sig fram, för att se vad som passar just ens eget hår allra bäst.

Charlott_
0

#20 Berätta gärna VAD i balsamet som rengör håret, tack.

askan
5

22#

Citat lockig.se:

"Balsam innehåller också tensider, katjoniska och nonjoniska, vilka är mycket mildare och inte uttorkande på samma vis som de anjoniska och amfotära som finns i Schampo. Man kan också beskriva det så att Balsam innehåller fetter och vatten, plus emulgeringsmedel som gör att fetterna och vattnet kan blanda sig. Eftersom fett löser fett kan man använda Balsam att lösa upp fettet i håret och därmed de orenheter som kan ha fastnat där, och eftersom emulgeringsmedlet löser fett i vatten, så kan man sedan skölja ur det ur håret."

Mitt tvättbalsam Garant Såklart! innehåller bl a Cetearyl Alcohol Fettalkohol som används  för konsistens och som stabilisator. Är också en tensid som reducerar ytspänningen vilket gör att smuts lättare tvättas bort. (SLS i schampon är också en tensid, eller surfaktant)

Det innehåller även Hexylene Glycol - Ett lösningsmedel som oftast används som tensid och emulgeringsmedel. Det innehåller också t ex aprikoskärnolja plus ph-reglerande och antibakteriella ämnen.

Framför allt använder man sig också i större utsträckning av mekanisk rengöring när man masserar balsamet i hårbotten (jämför att tvätta kläder på tvättbräda).

http://en.wikipedia.org/wiki/Cetostearyl_alcohol
http://www.solvay.com/en/binaries/GBP_2012_04_v0_Hexylene_Glycol_gb-139549.pdf

Trollhund
0

Jag håller på att vänja in mitt hår med BM. Började tvätta en gång i veckan för 3 veckor sedan. Körde slutschampoo förra veckan och började med bara BM igår. Masserade in balsamet i hårbotten länge. Lät verka resten av duschen och sköljde sedan ur länge och masserade igen. Men nu till grejen. Håret känns liksom tungt, är mörkare men har ändå otrolig volym utan att vara fettigt. Idag känns det lite mer flottigt liksom utan att det ser direkt fett ut. Har jag gjort rätt då? Är det så här det ska vara eller har jag inte masserat tillräkligt eller inte sköljt ut ordentligt? Det ser liksom halvsmutsigt ut.

Cederin
2

#24 Ditt hår har nog inte vant sig än. Ge det ett par tre veckor iallafall, mitt hår tog en månad på sig att bli omställt, men numera så är det tusen gånger bättre än innan.:) Glöm inte att skölja ut allting väldigt noggrant, när du tror att du sköljt ut allting så ska du skölja lika mycket till.

Trollhund
0

#25 Tack för svaret :) Ja, det här var juförsta tvätten med bara Balsam.

askan
3

#26 - om du inte märker nån förbättring de närmaste tvättarna så kan det vara en idé att prova ett annat tvättbalsam. Om det är för "tungt" så blir håret lättare flottigt och om du använder vårdbalsam så kan du prova att strunta i det :)

Cederin
1

#27 Det glömde jag nämna! Bra poäng, håller med.

Elma79
3

Det är ju så oxå att de naturliga fetterna produceras efterhand som dom behövs. Har man då spenderat många år med att tvätta bort dom, samt att torka ut håret, så tar det ett tag innan kroppen fattar att den inte behöver producera lika mycket. Därav att det kan kännas flottigt oxå. :)

fidojunior
2

Läkaren Mikael som brukar vara med på Nyhetsmorgon nämnde i veckan att även Olja löser smuts och att det inte är nödvändigt att tvätta sig så mycket som vi gör idag och inte heller med massa tvålar. Borde gälla hår med.

Hälsningar Olivia

Cederin
2

#30 Jovisst! Jag brukar sällan använda någon tvål i ansiktet heller, tvättar med kokosolja och varmt vatten.

claris96
1

Någon som har märkt av snabbar hårväxt utav balsammedtoden? Förstår ju att det beror på massagen som blir när man tvättar men ville bara fråga 🙂

Elma79
0

Jag har själv precis börjat, men jag har sett att många skrivit om att deras hår har växt snabbare. :)

Charlott_
0

#33 Hur kan de ens göra de då inga produkter kan göra så ett hår växer snabbare, allt har med insidan att göra. (Mat, hur man mår m.m)

claris96
0

genom hårbottenmassage, det stimulerar hårsäckarna!

Charlott_
0

#35 Jo de förstår jag väl men trodde de bara var balsamet.  glömde läsa åvan efter som ingen Hasctaggar.

Cederin
2

#32 Mitt hår växer fortare med BM! :)

askan
4

För en del kan det också vara att de slipper klippa bort torra slitna  toppar lika ofta, så även om håret växer i samma takt som innan så kan de få längre hår snabbare än förut.

Elma79
3

#34 Som det skrivs här ovan, massage stimulerar, man behöver inte klippa lika ofta, och håret blir hållbarare, dvs det går inte av lika lätt. :)

Trollhund
1

Vill bara delge att mitt hår, så här flera dagar efter tvätt fortfarande ser ut exakt som när jag hade tvättat det! :O Dvs, det har inte blivit fettigare utan hållt sig samma och ser bara lite smutsigt ut. It's amazing!

fidojunior
1

För mig har mitt hår börjat växa mycket bättre sedan jag börja med BM men det beror inte på själva balsamen bara utan nog själva massagen och som någon annan sa, att man inte behöver klippa topparna lika ofta för de slits inte lika fort. Jag klipper mitt hår för att det har blivit för långt, inte för att håret kluvar sig.

Så långt hår som jag har fått under min BM-tid har jag inte lyckts få sedan jag under högstadiet klippte axelkort.

Hälsningar Olivia

claris96
0

#41 Hur länge har du hållt på? Hur många cm har de vuxit på den tiden ca?

Charlott_
0

#42 Seriöst? Ett hår växer ca 2mm på ett dygn.

claris96
2

#43 nja de finns inga exakta mått sådär men man brukar kunna säga runt 1-2cm Per månad :) Men jag har tidigare hört att håret har vuxit något snabbare och hållt bättre på folk som tvättat enligt BM därav frågan! De beror mest på att man avktiverar hårsäckarna när man masserar hårbotten när man sköljer ur allt Balsam!

Charlott_
0

#44 Man kan lika gärna sitta hemma i soffan och massera hårbotten minst 5 minuter ;)

claris96
3

Ja det kan man absolut göra men Schampo torkar ut håret väldigt mycket därför så håller topparna sig oftast fräschare med BM, vilket gör att man inte behöver klippa sig lika ofta! :) #45

Charlott_
0

#46 japp!

fidojunior
0

#42 Har hållit på sedan sommaren 2011. Jag har ingen aning om hur mycket mitt hår har vuxit, har klippt det flera gånger under den tiden. Men det är ju individuellt också.

Hälsningar Olivia

-Idaoh-
4

#47 jag var lika anti till BM som du verkar ;) tills jag såg bilder på folks hår som använt BM en längre tid och tänkte äsch ja ger det ett försök.

Jag hade "antenner" som va bångstyriga varje dag (bebishår som ställde sig åt alla håll), topparna kändes förfärliga och mitt hår var allmän kaos efter alla blonderingar.. Testade BM under 4 månader och mitt hår har aldrig känts så bebismjukt som nu , jag var frälst 😃 och bebishåren ligger nu där dom ska ! 

Jag jämförde mitt hår med min mammas (hon hade samma problem) och hennes känns som fnöske jämfört med mitt idag , de har även lagt på sig den längd jag kapade i 5an (hade till under brösten och klippte typ page för att ja va sur på pappa, haha) som jag hade svårt att få utväxt under alla år , dels pga färgningen .

Har även fått med mig mamma till "the dark side" och vi har blivit mer medvetna om vad Silikoner gör med håret :)

Har idag kört på BM en längre tid , tror de va i somras jag började är dålig på att hålla koll på tiden hehe =)

[Teddies matte]
0

#45 Men med Balsammetoden blir håret inte lika slitet och då ser man faktiskt resultat av sitt masserande eftersom man inte behöver klippa sig alls lika ofta som om man håller på med Schampo och andra produkter med skadliga ämnen.

Slutade med Schampo och annat dåligt för ett år sen ungefär och har inte behövt vara till nån frissa för att klippa mig sen dess, lite eget toppande någongång ibland bara.

MoaHermansson
0

Jag skulle vilja prova Balsammetoden men det verkar så krångligt :/

[Teddies matte]
0

#51 Inte alls, bli medlem på lockig.se, där hittar du allt du behöver veta.

Wony
1

Jag såg att jag skrivit i tråden tidigare, och då inte använde BM, men jag började i vintras/våras efter att ha blivit sjukskriven. Som kortklippt kan jag bara konstatera att mitt hår verkar växa väldigt mycket mer än innan. Även om jag vet att det har att göra med att jag sliter mindre på håret och dessutom masserar hårbotten, så känns det både skönt och jobbigt. 

Största nackdelen med BM för en som mig som vill ha kort hår är att man får klippa sig så vansinnigt ofta! 😉

Numera tvättas håret ca 1 gång i vecka med antingen bara tvättbalsam (Neutral) eller tvättbalsam + vårdande Balsam (Faith in Nature) och håret mår finemang!

Trollan92
0

Löst en del av tråden. Schampoo går in å öppnar hårståret och rengör de, Balsam stänger hårståret. De sliter inte så mycket. Men frisörer rekomenderar att man ska klippa sig var 6:e vecka för att hålla håret fräscht :)