Kan mitt hår inte växa längre?
Till att börja med kan ni om ni vill blicka mot min profilbild för att se längden på mitt hår! Haha. Kan förtydliga genom att det nu är till brösten, inte särskilt mycket längre än på bilden men lite.
Det känns som att jag haft denna längd på håret i 5 år, och jag har aldrig klippt det kortare. Jo, topparna har jag klippt, men bara det som varit tvunget att klippas bort. Det jag själv tänker kring att det inte verkar ha någon förmåga att växa: Jag har färgat och blekt mitt hår konstant i ett par år, kan det avstanna växten?
Nu senast, sedan snart ett år tillbaka, har jag blekt från mörkbrunt till vitt så visst har det fått stå ut med en del. Dock har jag gjort med bra med mellanrum och verkligen tagit hand om det emellan. Dilemmat jag står inför nu är att topparna verkligen borda klippas igen, men att jag vet att det kanske ryker en decimeter då och jag vill verkligen inte göra det kortare på något sätt.
Känns bara skittråkigt om jag "förstört" håret så mycket så att det inte kan växa sig långt igen. Klippte typ page för 5 år sedan (hade mycket längre än vad jag har nu innan) och sedan dess har det inte velat växa längre än till precis ovanför/till brösten. Jag har tidigare haft hårförlängning ett par månader, men jag vill helst skippa det. Mottager tacksamt alla tips! 🤔
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Vill även tillägga att jag för ett och ett halvt år sedan rakade sidecut på ena sidan. Det har snart kommit ikapp mitt redan utsparade hår, om man säger så… På ett och ett halvt år har det nya "fräscha" håret i princip kommit ikapp. Känns bara för sjukt.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Håret växer hela tiden, men när det har nått en viss längd blir det inte längre, eftersom det nöts och får kluvna toppar, så att man behöver klippa av lite grann. Det är olika hur långt det kan bli på olika personer.
Man kan få det lite längre genom att sköta det försiktigt. För mycket kamning och borstning sliter mer på håret, liksom tvätt, men det måste ändå hållas rent. Det finns en del olika Balsam som kanske hjälper för att få mindre slitage. Tala med en frisör.
#2 Ja, jag tycker bara det är underligt att jag fram till 17 års ålder (är 22 idag) har kunnat ha riktigt lång, men att det nu inte kan komma ikapp.
Jag tvättar bara håret en gång i veckan, borstar det inte varje dag och använder tangle teezer då det behövs. Sedan håroljor eller vanliga oljor. Så ja, jag tycker att jag tar hand om det bra. Kanske vore vettigt att prata med en frisör också 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Balsammetoden! Det hjälper verkligen! Jag tycker du borde ängna några minuter för kolla på hela denna videon, du kommer säkert lära dig något nytt!👍
Frida

Det man äter kan också påverka hårväxten, men det kommer rätt sent, eftersom håret förnyas från rötterna. Omega3-fett är positivt för hårväxten och gör håret mjukare, men det tar ju ett par år innan det hinner påverka hela håret.
Allt hår har ju en maxlängd, men jag tvivlar faktiskt att din maxlängd är så kort. Men sliter du på håret så hinner det ju nötas av innan det når maxlängden så jag skulle rekommendera att om du vill ha längre hår så får du helt enkelt ta hand om det bättre.
Tex sliter ju blekning massor på håret, värmeverktyg likaså. För mycket tvätt sliter på håret och tvätt med fel "metod" för ens hår sliter också.
Att hår kläms, fastnar osv sliter också, därför så hjälper det ofta att sätta upp håret (med bra metoder) i alla fall till vardags.
Däremot litar jag inte själv på frisörer då dom vill sälja dyra grejer och dom vill att du ska komma ofta och klippa håret (för det tjänar dom på), alla behöver tex inte klippa håret ofta. Det är snart 2 år sen jag klippte mig senast tex (förutom S&D).
l'm back
Mitt hår var under en tid också "kort" , det vägrade växa längre än en bit nedanför axlarna men sedan jag börjat vårda det bättre har det växt som bara den. Nu har jag mitt hår ända till till rumpan och jag planerar inte att klippa av det trots att jag ibland råkar sätta mig på det 😂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6 Nej, i och med att jag haft långt fram tills jag klippte det så kort där för fem år sedan så känns det inte så. Det låter ju vettigt det med att håret antagligen hunnit nötas av under tiden så att det inte hunnit växa så bra.
Ja det är väl blekningen som gjort det, helt klart. För jag använder varken tänger eller hårtork och tvättar det som sagt en gång i veckan max.
#4 Jag provade faktiskt Balsammetoden i februari/mars i år! Vore det inte för att jag påbörjade mitt blekande och att det blev lite för tjorvigt så hade jag garanterat fortsatt. Hann inte prova mer än två veckor, men jag tyckte det fungerade bra.
Får kanske uppdatera mig lite igen. Nu är det så att jag enbart använder produkter som är "cruelty free". Inga djurtestade ingredienser eller från märken som testar på djur eller ingredienser. Men det bör ju vara möjligt ändå eftersom det finns många märken som är okej och som jag använder mig av. Just nu är det också viktigt att mitt hår håller sig till en kall ton. Får som det är använda silverschampo en till två gånger i månaden. Men samtidigt har jag hört att Schampo tvättar ur färg mer än vad Balsam gör, så då kanske det inte spelar någon roll.
Förresten, vad gjorde du för att vårda ditt hår bättre #7? Då du märkte av att det började växa mycket bättre 🙂

#8 Du nämner blekning, och det finns ingen blekning som är bra för håret, inte ens den mest naturliga (UV-ljus, solen). All blekning skadar håret, och det blir skörare, och därmed kan det inte bli lika långt som om man bara hade skött det.
Balsammetoden funkar, och det finns en del varianter med Olja också, men håret måste nog växa ut tills det blekta går bort innan det kan bli nämnvärt mycket längre.
#10 Att sluta färga/bleka det var en sak, sedan slutade jag tvätta det för många gånger i veckan (max 2) och använder hårinpackning 🙂Sedan ser jag till att borsta igenom det några gånger om dagen och har det uppsatt för att minska risken att det slits under dagarna.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ljusa slingor istället! För blekning och blondering förstör håret fortare!
Brunett
Har inte läst kommentarerna men. Min spontana tanke är att det slits av små bitar hela tiden när du tillexempel borstar eller bara i allmänhet, att detta i slutändan resulterat i att håret aldrig riktigt blir längre. Jag har med blonderade längder nu eftersom jag för drygt ett halvår sedan gick från färgad mörkbrun till min egentliga(naturliga) hårfärg vilket krävde några blekningar, och mitt lossnar märkbart mer nu när jag borstar t ex det än vad det tidigare gjort även om det inte är någon katastrof. Så mitt 'tips' till dig för att kunna få långt är att du slutar bleka det. Hoppas min kommentar blir till någon hjälp. 🙂
#14 Ja så är det säkerligen! Ja precis. Jag har inte några planer på att bleka utväxten nu, så jag tror det kommer få växa ut och bli någon skarp ombre tillslut (har ljusbrunt hår naturligt) eller att jag kanske går tillbaka till min naturliga eller något liknande om ett tag,
Så om du slutar bleka så kommer du med största sannolikhet få långt tillslut :)
Precis… Funderar på att göra något likt denna frisyr. Bara spara och låta utväxten komma! Min naturliga hårfärg är bara lite ljusare än denna 🙂 Skonsamt, och längderna är ju redan slitna så det blir ju inte avsevärt friskare för att jag färgar på min naturliga hårfärg där.
http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/34/a2/0a/34a20a64753cfc80a6371fccea6c4471.jpg
Utväxt/ombre/dipdye över lag är ju sjukt hett just fortfarande och du som har "nästanvitt" hår har ju värsta drömläget att få snygg frisyr liknande den på bilden. Go for it. :)
/Surpan
Har du försökt med hårbottensmassage? Det kan definitivt hjälpa!
Medarbetare på Skor iFokus