Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 669 ggr
Surpan
0

BM - Hjälp mig på traven!

Hej folk!

Efter mycket om och men och tips härifrån så bestämde jag mig för att testa det  här med Balsammetoden. Jag har dock lite nybörjarfrågor jag hoppas att någon kan svara på!  🙂

Till att börja med - Det kliar. Mycket. 😐 Jag har samma problem med vissa schampoon men nu kliar det efter dusch även fast jag inte ens använt något annat än vatten för att tvätta. Verkar inte vara för att det är fett heller för det upplever jag inte alls att håret/hårbotten är. Vad kan detta bero på? Sprang iväg för att köpa 'såklart balsam' som ju inte innehåller några parfymer eller annat strunt, ska gnugga runt lite i hårbotten och hoppas på att det hjälper. Kan det vara att jag inte tål vissa parfymer?

Vidare så har jag ett litet problem med att jag inte kan stryka alla produkter som inte är godkända ur min hudvårdsrutin. Jag har bland annat en eksemkräm jag inte vill klara mig utan och så tränar jag poledance så jag måste använda en speciell handkräm som ger grepp på stången. Hur ofta kommer jag behöva göra en djuprengöring för att undvika build up ungefär?

Sista lilla problemet jag har just nu är att jag fortfarande tycker att håret blir torrt fort efter tvätt, ibland redan efter någon dag eller två, och jag vill inte gå in och tvätta håret för att det är för torrt. använder ni er av någonting för att ge fukt mellan tvättarna? Balsamspray?

Tack så mycket om ni orkar svara på mina nybörjarfrågor!

/Surpan

Scorpio97
0

Hur länge har du hållt på? För vissa tar det några månader innan allt har vant sig, och innan kan man få få problem med torrt/fett hår. Man kan även vara tvungen att prova olika Balsam. Oftast rekommenderas det att man har ett tvättbalsam som man främst har i hårbotten, samt ett fetare att ha i längderna (själva håret). Jag har Coops Balsam som tvätt, och Garnier Advocado och Sheabutter som vårdande. Jag måste dock ta mitt vårdande i hårbottnen då och då, annars blir jag torr och det kliar. Men det kan såklart även vara så att du är känslig mot parfym. Jag hade inga problem med att använda garnier fructis schampon/balsam innan, men det kliar väldigt mycket om jag försöker använd det balsamet som tvättbalsamet nu.

Men om det kliar skulle jag hellre tro på att det är för lite fett snarare än för mycket. Såklart Balsam är ganska tvättande om jag minns rätt, så du kanske behöver något mer vårdande (alltså fetare) också? Speciellt eftersom du även upplever att håret blir torrt efter några dagar. 

Man kan även göra egna hårinpackningar för att ge lite extra fukt. 

Om du har krämer på händerna bör det inte göra något så länge du låter bli att pillra på håret. I ansiktet är det såklart värre, men försök hålla håret från krämen så långt det är möjligt i alla fall. Jag tycker man märker när man behöver ta sistaschampot, även om jag inte riktigt kan förklara hur den känns. Jag har kört på BM sen juni förra året, och har tagit sistaschampot tre-fyra gånger.

//Jessie

Surpan
0

#1 Bara 2 veckor typ, så inte alls länge. Skönt att höra att du upplevt klåda också. Jag har lite problem med parfym rent allmänt, så jag drog bara den slutsatsen, men skönt att höra att någon annan upplevt samma. 

Jag har samma vårdande som du och testade också att köra det i hårbotten, vilket funkade jättebra, inget fett eller så som jag förväntade mig, men klådan kvarstod.. Men jag kanske kan testa med lite Olja eller nått för att verkligen återfukta? eller ta vårdbalsamet och smeta i och göra en inpackning av det kanske? 

Problemet med främst handkrämen är ju att jag dränker händer i det flera gånger under ett träningspass, och så drar man håret ur ansiktet och håller på, så lite får jag nog i håret.. Men braatt man ändå kan använda sista schampoo lite då och då. Jag testade BM förra året också, men det kliade så mycket så jag la ner. Då vet jag att all min tid gick åt att planera produkter och tvätta örngott om typ pojkvännen legat på det med smutsigt hår. Trodde typ att det var döden för håret att få liiiite skit i. Haha! 😉

/Surpan

Scorpio97
0

#2 Du kan ju göra en inpackning med balsamet och lite Olja. Ta inte så mycket Olja dock, det kan vara svårt att få ur beroende på vilken Olja du använder. Advokado, ägg (gulan är återfuktande, vitan tvättande), banan, honung, kanel och yoghurt är andra grejer som är bra för håret. Dock funkar inte allt för alla, ägg exempelvis ger mig jättetorrt och konstigt hår. Jag brukar göra honungsvatten när min hårbotten kliar. Ljummet vatten med honung och citron i, som sedan får sitta i några timmar. Man får dock ha ganska varmt vatten när man sköljer för att få ur honungen, därför kan man ha Balsam i också så går det lättare. 

Garnier Respons Körsbär och Pärlemot är förresten en inpackning som är godkänd med BM om du vill ha en köpt inpackning att variera med/prova. 

Din hårbotten kanske har ett väldigt stort behov av fukt, och då kan du behöva ha vårdande i hårbotten varje gång och eventuellt skippa det tvättande. Jag åt acne-tabletter för ett tag sedan som var väldigt uttorkande, och jag höll på att klia sönder hårbotten när jag använde tvättbalsamet trots att jag tog vårdande också.  Sen har du inte använt BM så längre, så det kan vara omställningsproblem. Har man använt Schampo under en lång tid så är håret ofta väldigt uttorkande, och då kan det krävas mycket återfuktning i början tills håret har vant sig ordentligt. Du kan ju prova att bara ta vårdande nästa gång, och se vad som händer. 

Jag var också väldigt nojjig i början och var jättenoga att inte få någon kräm i håret när jag smörjde ansiktet osv, men upptäckte ganska snart att lite inte gör så stor skillnad (: Sen fick jag experimentera med lite olika Balsam och inpackningar innan jag hittade vad som funkade med mitt hår.

//Jessie

MoaL
0

TS, brukar du göra Surskölj efter balsamtvätt? Det gjorde jag alltid när jag tvättade med BM. Det brukade dock klia lite på mig också med BM, trots att jag använde parfymfritt, så nu har jag gått över till Äggtvätt och WO. 🙂

Ta en liten klick kokosolja och stryk ut över händerna, och dra sedan genom hårtopparna när du har tvättat det (medan det fortfarande är blött). Det kan hjälpa mot känslan av torrhet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Surpan
0

#3 Honungsvatten lät intressant! Kanske får testa det. Jag har lite arganolja hemma, kan man blanda det med balsamet tro? Körsbär och pärlemor har jag hemma, men inte vågat ha i hårbotten för det känns som att det får man aldrig ur. 

#4 Nej, jag gjorde det förut när jag sysslade med bikarbonat och grejer, men inte nu på BM. Får nog ta och införskaffa det kanske. Ska testa kokosaljatricket, har det hemma. Tror du aloe vera i blött hår kan hjälpa för att låsa in fukten lite? Har 'ren' (99,6%) aloevera hemma och vet att vissa använder det.

Lustigt att vi är flera som haft klåda på BM, för även om jag är torr rent allmänt vid denna årstid så kliar det ju aldrig i hårbotten på schampoo, vilket jag tycker är konstigt. Men får väl testa mig fram som med allt annat. 🙂

Jag ska testa att tvätta riktigt rent nu i alla fall med såklart Balsam, och sen vårda med Balsam + inpackning. Sen kommer jag i princip inte röra håret alls på en vecka för jag drar iväg till stugan, så får vi se hur det blir sen. Kliar det där uppe ska jag testa honung och Surskölj! 🙂

/Surpan

Scorpio97
0

#5 Japp, några droppar arganolja går utmärkt, både i balsamet och honungsvattnet. Jag har inga problem med att få ur den inpackningen ur hårbotten, men det är ju lite olika.

Mitt hår kliade inte heller på Schampo, men när jag använder sistaschampot nu måste jag ha det vårdande balsamet i hårbotten efter, annars börjar det klia. Faktiskt konstigt, har aldrig tänkt på det innan. Dock kliar det inte för mig nu om jag följer mina rutiner (vårdande i hårbotten var tredje-fjärde tvätt och inpackning/honungsvatten en-två gånger i månaden) så jag vet att jag har slarvat om det börjar klia.

//Jessie