Är BM så bra som alla tror?
Okej, så jag började köra med Balsammetoden då det lät som att det skulle fungera för mitt hår. Men nej, håret blev totalförstört och blev fruktansvärt äckligt så min mamma tvingade mig att börja tvätta med Balsam igen eftersom att man inte kunde ta i mitt gör utan att behöva tvätta händerna efter (och JA jag sköljde ur ordentligt). Så nu tvättar jag med Neutrals schampoo och använder Trésemme Naturals som Balsam. Mamma kontrollfrågar mig typ varje gång jag duschat om jag använt schampoo och det gör jag ju nu. Men tidigare denna veckan så var min mamma hos frisören och diskuterade det här med Balsammetoden. Hennes frisör förstod idéen med det hela men hade argument för att det slet sönder håret. Hon sa (mamma har då berättat) att eftersom att håret aldrig "torkar" ordentligt pga all återfuktning så kan hårbottnen bli irriterad och man får eksem. Alltså att hårbotten blir konstant fuktig. Och som alla vet så slits ju ett vått hår mer än en torrt så enligt frisören skulle Balsammetoden slita mer på håret än vanlig schampootvätt. Har någon här märkt av att hårbottnen blivit irriterad av Balsammetoden? Sorry för flummigt inlägg…
Jag har nyss börjat med BM igen. Förra gången så testade jag en kort period men började med Schampo igen för att jag tappade mycket mer hår när jag tvättade håret. Tappar mer hår nu också vid tvätt, men tänker att det säkert är hårstrån som annars skulle åkt av ändå, t.ex. om jag hade borstat håret. Mitt hår blir även lite fett redan på andra dagen, och på tredje dagen så är håret jättefett. Men så är det lite också när jag tvättar med Schampo. Annars så har jag inte märkt nåt mer av BM.
Min hårbotten är då inte fuktig, då har man nog återfuktat lite väl mycket?
Min hårbotten blev lite irriterad när jag använde Fructis-balsam, förmodligen pga parfymen. Nu har jag Coop's som tvättbalsam, samt Garnier Avokado som återfuktande, och har inga problem (:
Sen märker jag inte så stor skillnad på håret, förutom att det är lite mindre torrt. Min frisör märkte det dock, och sa att håret hade blivit mycket starkare. Så jag fortsätter med BM (:
//Jessie
Vadå aldrig torkar? Håret torkar på precis samma sätt som med Schampo? o.O Och så länge man har rätt teknik när man rensar hårbotten med Balsam så slipper man fet hårbotten (i alla fall jag, hade det problemet innan jag testade en ny teknik).
Mitt hår är betydligt mjukare av BM och jag har torrt och lockigt hår naturligt…. Så jag ska aldrig mer använda Schampo! 😃
Allas hår är ju olika, för mig tex funkade inte BM (men jag måste erkänna att jag försökte inte hitta bra produkter/metoder utan körde på samma i ½ år innan jag gav upp)
Men WO (water only) verkar mitt hår älska däremot.
Så bara för att Balsammetoden inte funkat för en så behöver man inte tvätta med Schampo det finns massor av No poo metoder där ute att testa.
l'm back
Frisörer har inte särskilt stor kunskap om No-poo metoder och är ofta väldigt anti, de har inte kunskapen och dem bör man inte lyssna på i sådana frågor.
Ja, BM är bra, för de flesta fungerar det, ofta om det inte fungerar så har man inte rätt Balsam för ens hår, masserar inte tillräckligt/på rätt sätt eller sköljer inte ur tillräckligt noggrant.
Håret blir inte överfuktat, och det slits inte av att vara vått, och man sliter inte på något sätt sönder håret, man skall ju inte gnugga våldsamt, det är masserande som gäller. Balsammetoden är mycket skonsammare för håret än schampotvätt.
Hur många olika tvättbalsam testade du och hur länge testade du? Masserade du ordentligt både under tvätt och skölj? Och sköljde du länge efteråt? Regeln är att när man tror man sköljt tillräckligt sköljer man lika mycket till. Och som redan nämnts så finns det ju många olika no-poo metoder, gillar man inte en kan man testa en annan.
BM har gjort underverk med mitt hår, fick klippa av mig halva håret ett tag för att det var så slitet och det blev aldrig längre eftersom jag blev tvungen att klippa det hela tiden. Fick tvätta det väldigt ofta också. Efter att ha börjat med BM har det växt i massor, växer otroligt snabbt, är inte slitet, har inte gått till frisörsalong på 1 år och behöver bara tvätta det 1-2 gånger i veckan.
För mig fungerar det jättebra nu, detta är andra omgången jag kör med det. Första omgången var håret konstant fett & "trött" vilket berodde på att jag inte fått ur balsamet ordentligt fastän jag tyckte jag sköljde ordentligt. Precis som #5 skriver var jag övertygad att jag verkligen sköljt & masserat tillräckligt. Nu kör jag det igen & stortrivs. Har nu en dusch med mycket (!) kraftig duschstråle om så önskas. När jag har sköljt & masserat ut balsamet så böjer jag alltid fram huvudet, sätter på kallt och hårt vatten och får ut ääännu mer Balsam, sköljer tills vattnet är alldeles klart. Mitt hår känns sällan fett eller torrt & min förut torra & fjällande hårbotten är nu åter normal. Håret är glansigt & fint. Använder Coop's Balsam som tvättbalsam & Respons Avokado Oil & Sheabutter som återfuktande. Masserar först in tvättbalsamet i bottnen & sen det vårdande i längderna. Låter allt verka tills jag duschat klart. Brukar massera in Respons Balsam i topparna när håret torkat.
Önskar jag också hade en dusch med kraftig duschstråle. Med min duschstråle så känns det som att det tar jättelång tid att få ur allting i håret..
Jag instämmer med de föregående inläggen som påpekar att håret och hårbotten inte är fuktigt mer, oftare eller längre än när man tvättar med Schampo. Det har snarare att göra med hur ofta man tvättar håret. :) Sen ska man ju vara försiktig med håret när det är blött i vilket fall.
En sak som kan hända är dock att man kan "överfukta" håret, dvs tillföra för mycket fuktgivande ingredienser. Det som händer då är att hårets fukt- och proteinbalans rubbas och hårstråna mister sin elasticitet (lite som en slapp hårsnodd som om man töjer den för mycket går den av). Om man har fått för mycket protein kan det istället lätt brytas av och har ingen töjbarhet alls. Om man har överfuktat håret kan man tillföra mer protein och tvärt om, för att återställa balansen. Detta tror jag iofs inte är så jättevanligt problem om man inte använder jättemycket inpackningar ofta.
Sen är det klart att man kan få hudproblem vilken metod man än använder om man är känslig mot vissa produkter. Men för en hel del med torr hårbotten verkar Balsammetoden funka bra.
Jag har alltid haft problem med torrt hår och torr hårbotten. Sedan jag började med BM så märker jag knappt av det längre. Mitt hår mår super! Jag har inte använt Schampo på ett år och tänker aldrig mer börja med det.
Vad gäller torktiden så måste jag säga att mitt hår som alltid tar lång tid att torka faktiskt torkar snabbare sedan jag började med BM. Detta gäller även hårbotten då håret inte är blött lika länge. Lägger jag mig med blött hår så är det fortfarade lite blött på morgonen. Innan BM (då mitt hår var kortare) så var håret mer än bara lite blött på morgonen. Det tog bra många timmar till för det att torka efter att jag vaknat.
Olika metoder fungerar för olika personer. Sedan får man även vara beredd att testa många tekniker och produkter. T ex så var jag över 20 när jag för första gången hittade ett Balsam mitt hår gillade. Nu har jag hittat två vårdande Balsam det gillar och ett bra tvättbalsam. Då har jag testat bra många vårdande Balsam och hårinpackningar i många år innan. Även frisörprodukter. Fast de flesta har inte lika speciellt hår som jag och behöver inte leta i flera år.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Bullshit, Balsammetoden blev mitt torra frissiga hårs räddning. Hade de inte varit för Balsammetoden så hade jag inte haft något hår kvar. Och det kunde äntligen bli friskt och långt.
Var hos frisören första gången på 7 år i somras och trodde jag skulle få klippa av hela skiten (hade blekt håret fem gånger på två veckor innan, inte att rekommendera.) Frisören var helt chockad över att de var så bra kvalité och sa att jag egentligen bara behövde toppa det, men jag valde att klippa av en hel del ändå för jag ville ha en kortare frisyr.
Jag älskae Balsammetoden, de är det bästa som någonsin hänt mitt hår. Har hållt på i tre år och jag har inte märkt av en enda nackdel.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Jag har testat Balsammetoden i flera år nu för att verkligen ge det en chans. Det enda jag märkt med mitt hår är att hårbottnen kliar något mindre + att håret har mer självfall och mina fula virvlar kommer fram i hårbottnen. Mitt hår är precis lika torrt som när jag använde vanligt shampoo, ingen förändring. Det växer heller inte fortare.
Jag använder idag shampoo mellanåt, oftast utan Silikoner och skrafs. Tycker håret blir så tungt av Balsam, oavsett Balsam.
Vissa blir nog skitbra av BM, andra inte.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Olika för alla. Om man verkligen vill veta hur BM funkar på sig själv måste man hålla på ett tag. Frisörer har också sagt så till mig, men misstänker att dom bara vill sälja sina dyra otroligt meningslösa produkter. 🙂
Live
Laugh
Love 
Har övergett BM och hittat något som fungerar bättre för mitt (förut) torra hår & torrare hårbotten, som ständigt fjällade och blödde. Fettigt var det med.. Keunes So Pure serie; utan Sulfater & Silikoner. Soothing schampoo, dvs för en lättirriterad hårbotten och sen Balsam och inpackning för torrt hår. Använder även oljan ur samma serie. Tvättar håret 1-2 gånger per vecka (vilket jag även gjorde med BM). Min hårbotten fjällar nu INGET, håret är aldrig fett, längderna är silkeslena.
Min hårbotten vart mycket bättre av Balsammetoden!
Jag gick tillbaka till shampoo och Balsam för 3 veckor sen ungefär och nu är min hårbotten illa igen. Kliar hela tiden och lossnar massa vitt. Ska strax hoppa i duschen nu och och köra en sista-tvätt så jag kan börja med BM igen. 😃
För mig kände jag skillnad efter BM på endast några dagar. Ingen kliande hårbotten alls. Mitt hår torkade lika bra som med shampoo. Var inte konstant fuktigt.🤔
Jag har inte läst alla inlägg men tänkte bidra med mina erfarenheter av BM/WO. Jag började med detta redan flera år sedan och körde då på coops Balsam eller bara vatten. Mitt hår var fortfarande extremt fluffigt och mitt hårbotten kliade och fjällade. Sen började jag experimentera med mitt hår och göra egna tvättbalsam samt inpackningar. På bara några få månader gick jag från att ha extremt frizzigt och torrt hår och hårbotten till att äntligen ha friskt hårbotten och mitt hår är inte ens statiskt längre. Jag kan ha utsläppt hår utan att se ut som ett penntroll. Min räddning var alltså inte BM utan min nyfikenhet. Så det gäller att våga prova nya saker och experimentera. Sen skulle jag lita blankt på vad frisörer anser om olika produkter då de inte lär sig hur olika ämnen påverkar håret. Sen kanske det är värt för dig att testa rausoullera (staving) funkar att ha som Schampo, ska vara lite uttorkande men skonsammare än schampo
många tror ju att Balsammetoden går ut på att använda bara Balsam, vanligt Balsam då alltså. Men tar man bort silikonerna, parabenerna o all annan skit så vad skulle förstöra håret o hårbottnet? :s Det är ju bara kemikalier, och det är inte meningen att vi ska använda sånt i håret eller på huden egentligen!
Strong people don't put others down, they lift them up.
Jag tappade också mer hår, alltså från botten och håret såg alltid smutsigt ut. Men de funkar nog för många
#18 Ja jag har också märkt det att håret mer eller mindre alltid ser smutsigt ut, med BM-metoden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!