Frisörernas lögner
Vi får lögner kastade i ansiktet på oss, eller håret om ni så vill. Vi ska klippa det var 3:e månad, vi ska använda deras dyra hårschampoon och Balsam som kort sagt är det vanliga Ica tvätten med en annan förpackning. Visst, många saker ljuger de inte om. Sen beror de ju mycket på personalen. Att klippa sig ofta garanterar ju att topparna hålls fräscha. Men vart sätter ni gränsen? Vi får ju höra hur håret ska växa snabbare om vi kommer och klipper oss hos dem. Klassiskt. Vad tycker ni är typiskt för frisörer som ljuger?
Mitt hår håller sig extremt mycket hälsosammare och växer fortare om jag klipper det var tredje månad minst. Det är då rakt ut ingen lögn alls när de säger det till mig. Sen har jag även använt produkter köpta hos frisör som räddat mitt hår när allt annat jag försökt köpa varit skit rent ut sagt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag var hos frisören med min son för första gången när han var omkring 3 år. Han hade fina blonda lockar och jag bad om att dessa skulle behållas.
Frisören sa att vi måste raka av håret på honom, för det måste man göra en gång när de är små, och sen låta det nya håret komma fram.
Jag valde en annan frisör.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Håret växer inte snabbare. För det är dött och håret växer inte från topparna. De växer från rötterna. Att de känns längre beror på att topparna håller sig jämna, och inte blir slitna och går av, så håret ser ut att inte växa.
#3 Nu vet jag dock att mitt hår visst växer bättre när jag tar hand om det och håller det friskt. Sen kan du ju påstå annat men jag har sett mitt eget huvud och mitt eget hår och dessutom gjort tester för att avgöra. Vad som gäller för andras hår bryr jag mig inte i, men för mitt hår stämmer det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Logiskt så växer inte håret snabbare för att man klipper det. Men att hålla det friskt är en annan sak.
Mitt hår har alltid vuxit i samma takt vare sig jag har vårdat det eller blekt skiten ur det. Möjligen att det växer något fortare på sommaren än på vintern. Men mellan 1-2 cm i månaden iaf. Sen har jag i perioder haft väldigt slitet hår så att det gått av i nästan samma takt som det vuxit och då känns det ju som att det står rätt stilla fastän det fortfarande växer i normal takt.
Jag kan inte minnas att någon frisör har direkt ljugit för mig. Visserligen har de någon gång sagt att de inte kan ljusa upp mitt hår. Detta troligen pga att de inte kan lova ett bra resultat eftersom jag hade färgat håret svart i flera år. De har ju sitt rykte att tänka på också och är, vad jag har märkt, väldigt restriktiva med att bleka hår. Förståeligt eftersom det är svårt att förutse hur mycket det kommer att slita på håret.
Jag är rädd för att gå till frisören, blandannat att dom ska ta för mycket (och/eller ha skit i håret)
Senaste/sista gången jag gick till frisören och skulle toppa mig klipptes 12 cm av eftersom det var ca 1 år efter toppningen före och jag hade "så många" Kluvna hårtoppar..
Däremot nu 1 år efter senaste toppningen (min man toppar mitt hår de få gånger det behöver toppas) har jag märkt att håret inte alls är kluvet i hårtopparna däremot har jag "farytale ends" eftersom jag toppar så sällan så jag får inte en jämn "hemline" (vad nu det heter på svenska) men inte är det slitet.
tänk om jag hade haft kvar dom där 12 centimetrarna istället då skulle jag varit mycket närmare mitt mål. 😕
(däremot så har jag bara varit hos frisör 2 ggr så jag kan väl inte säga att jag lurats så mycket men båda gångerna har dom klippt 12 cm)
l'm back
Jag har ofta hört att man skall klippa håret ofta för att då växer st snabbare men har svårt att tro på det visst känns håret fräschare Eftr. Mn knappast längre. Jag väljer frisör schampon då jag vill ha produkter som är paraben sulfatfritt och alkoholfritt och har bara hittat det hos bra märken eller frisörer.

En frisör som jag gick till påstod att blekning från svart till ultrablont inte alls sliter på håret, utan att det tvärtom var såå nyttigt och mer som en inpackning för håret.. Samma frisör tyckte att jag var knäpp för att jag använde Schampo och Balsam från hälsokosten som var fritt från mineraloljor och annan skit. Det kunde ju inte vara lika bra som det hon sålde, för det var ju inte testat på samma sätt..
Då hon dessutom vägrade att klippa den frisyren som jag ville ha för att den var "omodern" så insåg jag mitt misstag och bytte frisör. Kom därifrån med en lugg som var klippt som en trappa istället för den snedlugg som jag hade önskat.. Dessutom några hundra kronor fattigare.
Det där med att håret växer snabbare för att man klipper det var tredje månad är ju inte alls sant. Min frisör rekommenderar att jag kommer in ca 3ggr i året om det är så att jag vill ha långt hår. Om jag dessutom ville ha friskt och fint hår så tyckte hon att jag skulle använda så lite hårprodukter som möjligt osv (typ hårspray och även hårfön och liknande).
Hon har även slutat färgat mitt hår eftersom färgen försvinner efter bara någon månad. Hon har då försökt med allt och sa att hon tyckte det var bättre om jag sen använde hårfärgningsmasker då jag känner för det.
Jag tycker att jag har en alldeles underbar hårfrisör och jag har gått till henne i många många år nu. :)
Jag upplever också att håret växer fortare när jag är nyklippt, iaf om man tänker på utväxten. Men det kan lika gärna vara så att håret går in i en period där det växer mer, så ingen av er har ju fel.
Sen är salongschampoon och Balsam från frisörer oftast bättre, de är väldigt mycket fysik i frisörutbildningen också (gick frisörlinjen innan jag hoppade av). Så de vet vilket schampoo/balsam som passar vilket hår. Sen är det ofta mindre Silikoner i dem också.
Jag kör dock med Balsammetoden, min frisörlärare sa att håret inte blir rent med bara Balsam, lögn.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#11 Jag höll på med balsam-metoden i ca 3-4mån men slutade då mitt ex tyckte att mitt hår luktade illa. Mitt hår höll sig "rent" länge - alltså såg inte flottigt ut men tyvärr hade han rätt om att håret doftade inte lika gott som tidigare och därför återgick jag till shampo.
#12 Det beror ju på vad du använder för Balsam, du kan ju testa något annat istället.
#14 Med Balsammetoden finns det väldigt många olika Balsam att välja mellan. Själv använder jag Neutrals Balsam som fungerar alldeles utmärkt som tvättbalsam, och är parabenfritt.
Jag tyckte att det var lätt att igga hårfrissa när jag var ung och hade fint hår. Många år färgade jag det grönt. Sen färgade jag det rött med Henna några år. Sen blev jag tunnhårig och så blev håret fett bara en dag efter tvätt… Nu vet jag inte längre hur jag ska göra… Jag har provat några saker men blir aldrig nöjd… Håret är fult och fyller ingen funktion längre, utom att kosta pengar och vara fult…
Jag är också lat och orkar inte stå och tvätta o skölja håret som en tok flera gånger i veckan (vilket jag behövde med Balsammetoden, det var hopplöst att få ur håret). Bara orkar inte. Och har inte råd med så mkt varmvatten som då går åt, så tyvärr kör jag med frissans dyra Schampo o grejer. Det är de enda som funkar några dagar utan att jag får superfett hår. För nu har jag inte råd att experimentera mer. Jag köper inte mer Schampo och grejer och "testar"…
#17 Det finns ju andra no-poo metoder än BM du kan testa. Du behöver inte gnugga och skölja som en tok med BM, då har du antagligen fel Balsam, det tar en tid innan man hittar det rätta tvättbalamet för just ens eget hår, efter ett tag med BM behöver man heller inte tvätta håret flera gånger i veckan, det räcker vanligtvis med 1-2 gånger.
Jag var hos frisören i Fredags förra veckan… Hon höll på att driva mig till vansinne…
Jag har snaggat på båda sidorna på huvudet och behövde alltså att någon körde med maskin där. Jag bad om att få det så kort som möjligt iom att det växer så inåt helskotta fort.
4mm var det kortaste hon ville gå med på… För att det skulle se bra ut O.o
Sedan bad jag om att få ta topparna. Jag har alltid haft lite av en uppklippning på håret då jag inte vill ha det helt rakt… Vad tror ni det blev på längden? Jo, spikrakt -_-
Berättade även för henne att jag precis färgat håret (detta var innan det skulle tvättas) då jag vill få håret att vara så naturligt min hårfärg som möjligt.. Att det hade blekts en gång innan så det var lite sprött och torrt på vissa ställen… Och så sa jag att jag skulle börja med röd henna…
Då börjar hon att påstå att Henna är det värsta som finns för håret, att det sliter så otroligt mycket etc etc etc…
Jag orkade bara inte tjaffsa emot… Jag sa bara "Ja men det är säkerligen bättre än att jag bleker det konstant för att färga med Manic Panic rött". Nej då. Henna är djävulens redskap ungefär…
Sen undrade hon om jag ville få håret stajlat… Jag sa nej och att jag aldrig använder produkter i håret då jag vill undvika slitage och att slippa tvätta det för ofta… Hon lyssnade uppenbarligen inte då hon slängde i både det ena och det andra, trots protest ifrån mig "Men det kommer bli såååå fint".
Mitt hår var som en höbal efteråt….
*suck* nu ska här inköpas en hårtrimmer och sedan ska sambon instrueras i hur han ska raka av håret på sidorna… För till den frissan orkar jag verkligen inte gå till igen…
//Belinda aka Zandrama
//Belinda aka Zandrama
Men usch vilka tråkiga frisörer ni verkar ha träffat! Min är helt toppen, hon lyssnar alltid på hur jag vill ha det ( de brukar alltså vara ta så mycket som behövs men så lite som möjligt, gör som du vill;) hon har heller aldrig försökt få mig att köpa några produkter trots att mitt hår har varit väldigt skadat, jag har bara fått massa gratisprodukter :)
#11 Mycket fysik tvivlar jag faktiskt på. Möjligen lite kemi.
Jag tycker att frisörprodukterna innehåller mer Silikoner. Var och letade silikonfria produkter för inte allt för länge sedan. Hittade knappt en enda på frisörsalongerna…
Annars går jag inte så ofta till frisörer, så har nog inte hört någon lögn vad jag kommer ihåg. Sist jag klippte mig hos en frisör är väl en sex år sedan. Mycket billigare att göra det själv. 😉
Ett hårstrå är som ett rör som både får näring genom att tillsätta bra produkter PÅ håret som sugs in i håret och att du öppnar upp det genom att klippa dej så att näringen kommer in i "röret". Om du klipper dej ofta öppnar du upp hårstråt och det kan komma in mer näring än om man bara tillsätter det på ett hårstrå som inte är klippt så ofta.. det suger inte upp lika mycket. alltså kan både håret växa snabbare genom att håret tar upp bra ingredienser och mår bra/blir starkt av det + att håret blir friskare och mår bättre i längden.
Saknar dej Nelly <3 RIP 1998-2007
#25 fast nu kan ju inte död vävnad (dvs hår) ta till sig näring.
Edit: liks kan man få in produkter på djupet ändå (även om jag inte tror att det är bra i de flesta fall) eftersom "fjällen" (som har nått riktigt namn) som håren består av öppnas vid värme (dvs ganska ofta för de flesta)
l'm back
#26 hår är inte död vävnad? Vad har du fått det ifrån? Näringen kommer in när fjällskiktet öppnas. Det kan öppnas med hjälp av produkter eller att man klipper topparna så att näringen kommer in genom "röret"
Saknar dej Nelly <3 RIP 1998-2007
#27 Men det finns ju fortfarande ingen anledning att klippa sig om håret inte är slitet, det finns andra sätt att vårda håret än att klippa sig i onödan.
#27 håret är visst dött, det är endast i hårrötterna som håret lever, resten är döda celler, därför kan håret inte läka klyvna hårtoppar tex, man kan med vissa produkter "limma hop" Kluvna hårtoppar men det kan aldrig bli helt igen.
Naglar är också död vävnad (och horn tex)
l'm back
Allt beror på vilken frisör man går till. Jag som frisörlärling har INGET emot alternativa tvättmetoder, att inte klippa ofta, hennafärg m.m. Jag själv använder frisörprodukter för att JAG vill. Skulle aldrig kunna säga att det är ett måste för friskt och fint hår. Jag själv klipper mig var 6e vecka för att JAG vill. Tvingar ingen till att klippa sig så ofta om denne inte vill. Tycker synd om er som råkat ur för hemska frisörer. En frisörs jobb är ju att lyssna på kunden.
#27 Både hår och naglar består av döda celler där endast "rötterna" lever. :)
Jag har nog inte riktigt haft en frisör som har ljugit för mig, men sen går jag knappt till frisören heller. Det jobbiga är väl bara de som vill blöta och kamma ut håret innan de klipper. Det har jag inte accepterat sedan jag var liten. Dock vill frisörer fortfarande platta mitt hår eftersom jag har lockigt.
#27 jag kan tillägga att jag "fått det från" biologin i skolan först och sen på väldigt många andra ställen (böcker, internet osv)
l'm back
Värsta lögnen jag fått på mig är att dem bara ska klippa "lite" jag som är mån om min långa tjocka hår man har fått gå hem med lite längre än axellångt hår en gång. Det var inte enligt överenskommelse.. som tur är når det till svanken idag.
Jag gick runt i stan och kollade upp hur de skulle permanenta mitt hår.
En sa att jag hade så bra kvalité på mitt hår att de skulle ta den starkaste permanenten. Medans den andra sa att jag hade så bra kvalité och självfall att de bara skulle ta en mild olje permanent och bara hjälpa mina lockar som jag redan hade. Gissa vilken frisör jag valde..
Eller så brukar de klippa mitt hår mer än vad jag ber dom om.
Jag gick väääldigt sällan till frisören och hade många gånger ångest för att gå dit eftersom de många gånger skitit fullständigt i hur jag vill ha det.
exempel.. "Jag vet att du inte kommer att få klippa bort allt det slitna som du vill. Men nu är det mitt hår och jag begär inte att du ska klippa bort allt slitet. Bara det värsta. Mitt hår mitt beslut"
Hatar frisörer!
Nu har jag dreads och slipper tänka på det! 😃
#27 Hade håret inte varit död vävnad hade vi inte kunnat klippa det.
För något år sedan så var jag i ett skede av livet när jag ville ändra på allt i livet. Så jag gick till en frisör och sa att jag ville göra något nytt. Då hade jag långt hår till svanken ungefär och allt var i ett lager så att säga. Jag hade tänkt mig lugg eller lite färg eller kanske klippa lite lager.
Men frisören tyckte det var lika bra att klippa det kortare. Jag skulle passa så bra i det och det skulle inte vara så kort. Jag var väldigt osäker och ifrågasatte om jag skulle trivas med kortare hår. Hon sa då att om man brukar ha håret uppsatt så trivs man alltid med kort hår.
Jag borde ha sagt nej men jag skyller på tillfällig sinnesförvirring. Inte så kort… Nej inte alls, nästan pojkfrisyr med mysko lugg och lite hockeyfrilla över sig.
Jag passade inte i frisyren och jag avskydde att ha kort hår. Så nej det är inte sant att bara för att man har håret uppsatt så gillar man kort hår.
#35 Fast det där är ju inte helt sant.
#37 Det håret vi ser, och klipper, är död vävnad. Hade det varit levande hade det krävts blodtillförsel = man hade inte kunnat klippa håret. Roten däremot lever men den klipper vi inte.
#38 Jag vet. Jag har aldrig sagt något annat.
Var vänliga och håll god ton i tråden.
Det jag tycker är obehagligt är att de är så otroligt glada för att klippa håret kort. Vet inte hur många ggr jag varit hos frisörer som vill klippa av en håret :/
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Jag lyssnar inte på frisörerna längre. 😃
Live
Laugh
Love 
#41 min frisör säger att om jag vill klippa av mig håret får jag gå till någon annan :D