Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 645 ggr
Officielle
3

Ricinolja

Har hört att man kan använda ricinolja i håret som typ en inpackning. Hur exakt gör man? 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

akittehmonster
0

Följer tråden

[Lindizen]
0

Om du vill använda ricinolja som inpackning har jag fått rekommendationen att använda ricinolja utblandat med någon annan typ av Olja (ex. olivolja eller kokosolja). Detta fick jag höra av min frisör och jag lyssnar på henne! Så prova det, varken ricinolja, kokosolja och/eller olivolja är ju dåligt för håret!! :-)

Officielle
0

#2 Så ska jag gnugga in det i hela håret och sedan lämna det i hur länge?

[Lindizen]
0

4-5 minuter ungefär. Gnugga inte in i hårbotten helst, inte bra att ha så fettiga oljor i hårbotten då det kan täppa till och sådant. Men ta i längderna. 

Du kan ju såklart ha det i längre, jag brukar ha enbart olivolja i mitt hår över natten ibland :-)

Luisa
1

Jag har börjat använda ricinolja som hårinpackning och redan efter första gången märkte jag hur håret blev mjukare och mer glansigare så jag rekommenderar det stark. Det är hittills den bästa inpackningen jag har provat Jag brukar göra så att jag har oljan först i hårbotten och sedan drar ut det i längderna i torrt hår. Sedan sätter jag en påse alternativt plastfolie på huvudet och på med en handuk. Sedan har jag inpackningar kvar i minst 30 min då oljan blir lättare att tvätta ur ju längre man har den i håret. När det börjar bli dags att tvätta håret har jag i en massa tressemes natural Balsam blandat med en del jojobaolja och låter det sitta på i minst 15 min. Sen Sköljer jag bort inpackningen och tvättar håret som vanligt med Balsam för att bli av med resterna. (Jag kör på BM)

Officielle
0

#5 Okej, tack för att du förklarade bra! :) Jag som inte kör BM, ska jag ha på Schampo direkt när jag ska tvätta ut det eller ska jag köra Balsam först, sen Schampo?

Luisa
0

#6 inga problem :) Du kan ha Schampo i håret i steget där jag har i med Balsam, men låt det inte vara i mer än 5 min innan du tvättar håret :)

Officielle
0

#7 Har bara olivolja hemma så får blanda med det. Går det bra at använda vilken olivolja som helst?

Luisa
0

#8 det ska gå bra att blanda med vilken Olja som helst, dock har jag i jojobaolja för att den är väldigt lik hudens sebun och fungerar som en bärarolja. Se bara till att olivoljan du använder är kallpressad