Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 958 ggr
examynia
0

fett hår snabbt.

Det är så att mitt hår blir fett redan dagen efter jag tvättat, blir så ledsen på det, å vill gärnq inte tvätta varje dag. Har som skorv eller vad man ska säga i hårbotten, det kliar å är torrt. Har provat både mjällshampo, shampo för fett hår, för normalt, för färgat i alla des märken, men inget funkar. Nån som vet nåt som kan funka? Eller får jag helt enkelt stå ut med fett hår eller att jag får tvätta det varje dag? Å klådan gör inte saken bättre, håller på att bli galen! tips?

woopwoop
2

För mig funkade det att låta bli att tvätta så ofta. Tvättade varje dag förut, nu tvättar jag typ en gång i veckan, och då är det knappt ens fettigt efter den veckan. Första veckorna när man gjorde det så var det ganska jobbigt, eftersom håret blev väldigt fettigt i början, men jag höll ut, och idag är jag glad för det! :)

IceTee
0

hur ofta tvättar du?

Medarbetare på Skor iFokus

Candela
1

Börja tvätta mer sällan! Det kommer se skitigt ut i början, men blir sakta bättre. Jag tvättade varannan dag förr, och nu var tredje, med samma resultat.

Då man "egentligen" skulle ha tvättat håret kan man nöja sig med att skölja igenom det med vatten och massera hårbotten.

Om du använder Balsam, så se till att inte ha det uppe på huvudet, utan bara i längderna.

Gimbergsson
0

Jag tvättar mitt hår varannan dag, men använder oftast torrschampo redan dagen efter tvätten… Det gör så att håret ser bra ut i alla fall två dagar. Så man kan väl säga att jag har ungefär samma problem som du. Tidigare tvättade jag håret varje dag eftersom det är allra fräschast den dagen, ibland gör jag det även fortfarande om jag t.ex. ska göra något speciellt. 

Jag har provat det mesta jag också, försökt att gå länge utan att tvätta håret, använt olika schampon osv men det fungerar helt enkelt inte för mig. Jag tror att en anledning är att jag har väldigt platt, långt hår som lägger sig direkt på hårbottnen (ingen egen volym), och det är väldigt svårt att göra någonting åt. Ibland använder jag volymtång och det kan fungera men är inte heller bra för håret i längden. 

Så, det finns väl saker man kan göra men samtidigt har vi alla olika hårtyper och det känns som att just min hårtyp måste tvättas lite oftare för att se bra ut, så kanske din också är. Men det man kan göra för att i alla fall dra ut på hårtvätten två dagar är väl att använda torrschampo/volymtång och inte borsta håret för mycket.

examynia
0

jag tv'ttar kanske håret en gång i veckan. å kanske om jag ska tex bort på nåt speciellt så tvättar jag de då innan för att de inte ska se så äckligt ut.. men annars förösker jag att inte tvätta så ofta.. å så har de varit i flera år nu.. men de hjälper inte..=/ testat sm sagt olika märken  både på shampo å Balsam..

#4jag tror vi har lite samma problem.. mitt hår är långt, rakt , platt å tungt.. å torrshampo funkar inte på mig.. inte ens direkt när jag anvnt de.. känns bara jätte äckligt..=/

men kanske bara är att gilla läget att mitt hår är så?

IceTee
1

Tror du ska se till att undvika Silikoner och mineraloljor och Sulfater, der har hjälpt mitt hår!

examynia
0

#6 okej.. tips på shampo eller så jag kan använda då som är mindre sånt i?

IceTee
1

Först bör du använda något med Sulfater för att få bort allt skräp du har, sen bör du se över alla dina produkter så de inte innehåller Silikoner och sånt! Jag använder the body shop's produkter och är super nöjd! Rekommenderar att kika in på lockig.se, det är en hemsida om Balsammetoden, jag följer de riktlinjerna förutom att istället för att istället för att tvätta med Balsam använder jag ett sls-fritt Schampo!

examynia
0

okej tack ska du ha=)

examynia
0

hittade listor på godkända Balsam å sista schampon men inget på "godkända" schampon.. letat på nätet men hittar inget.. tips på några schampon som är sls-fria som inte kostar skjortan?

IceTee
0

Det ska finnas på forumet, kan försöka länka? Annat kan du ju alltid googla SLS fria schampon

IceTee
0

Här är listan! Dock måste du bli medlem för att kunna se tror jag http://lockig.se/index.php/forum

IceTee
0

Gick visst inte att länka… Det ligger under "schampon" i alla fall, och sen under "sls fria schampon"

examynia
0

kollade ju dr men kom inte upp nåt =/ å sökt på nätet men får inte upp nåt då heller.. =/ men tack ska kolla lite till =)

IceTee
0

Kollade igenom lite och den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=239929

ska tydligen vara ok, borde vara lätt att få tag på!

examynia
0

tack så mycket=)