Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 780 ggr
Surpan
2014-12-01 10:16
0

Första intryck - BM

Hej allihopa!

Jag är nyfiken på vad ert allra första intryck av Balsammetoden var! Använder ni en annan metod så skriv med det också.

Jag själv har testat bikarbonat med Surskölj, SLS/silikonfritt schampoo och BM. Med bikarbonat har jag tyckt att det är mer jobb än det är värt, med Balsammetoden var det knöligt och kliade - antagligen för jag hade svag dusch och inte fick ur allt. SLS/Silkonfritt var trevligt men lämnade håret torrt.

Så jag undrar helt enkelt om jag ska börja om och kanske testa någonting en längre period i stället? Stämde ert första intryck överens med hur ni känner för det nu?

/Surpan

tlover
2014-12-01 14:31
1

Jag har testat vanligt Schampo + balsam

Balsammetoden =  Enkelt vilket var ett stort plus för mig men håret blev fett el hade rester kvar efter ett tag. Jag försökte ett halvår men gav upp.

hemmagjort Schampo (silikonfritt) + Balsam = håret blir rent, fint och luktar gott.

Water only (det kör jag med nu) = rent från dag ett, enkelt från dag ett, luktar inte illa men inte heller "parfymigt" allmänt bra och allt detta stämmer fortfarande. (jaghade däremot en period då jag fick nån slags beläggning på håret men det fixade sig).

l'm back

TatsuOni
2014-12-01 15:24
1

När jag började med BM så blev mitt hår rent på en gång, höll sig rent länge och mådde super. Nuhar jag hållt på med BM i ett år och åtta månader utan en enda schampotvätt och tvättar numera håret endast var åttonde till tionde dag.

Har aldrig tyckt att det är mycket mer jobb med BM än med Schampo, men det beror på att jag får ut balsamet mycket lättare ur håret nu än när jag använde Schampo. Jag behöver alltså skölja håret mindre nu än när jag använde Schampo, men det är nog inte så vanligt😛

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

askan
2014-12-01 21:32
0

När jag började med BM hade jag superslitet blekt hår som inte var klippt på tusen år. Det var jättetovigt jämt och svårt att kamma men efter första tvätten utan Schampo gick det sååå mycket lättare att kamma!! Sen har det blivit lite flottigare snabbare i perioder och jag orkar inte riktigt hålla på att massera och skölja så mycket.

Sen har jag testat Äggtvätt + Balsam + Surskölj men det är meckigt och håret fick antagligen för mycket protein för det blev rätt stelt och könstigt. Känns som lite slöseri med mat också. 

Just nu kör jag en ordning som kallas "CWC" (conditioner, wash, conditioner) och då har jag i mitt tvättbalsam i hela hårbotten, låter sitta kvar och schamponerar utan att skölja först. Sedan sköljer jag och har i vårdbalsam, sköljer igen och sen när håret är halvtorrt har jag i en liiten klick tvättbalsam i topparna och sedan lite Olja som får sitta kvar = mindre trassel.

Surpan
2014-12-02 08:39
0

#3 Vad intressant det där om CWC, aldrig hört om! Är det SLSfritt schampoo då? Vilken skillnad tycker du att det gör mot BM?

Det jag är orolig över är att jag inte riktigt ska kunna dölja mitt slitna hår bakom SilikonerBM, och att jag måste leva med elektricitet och liknande utan att kunna fixa det. På bikarbonattvätt blev mitt hår väldigt lätt och flygigt.

/Surpan

tlover
2014-12-02 08:42
0

#4 Mot flygighet så tar min lillasyster lite kokosolja och stryker över håret (själv har jag alltid uppsatt så jag har inga problem med flygighet så jag kan inte testa själv och säga vad jag tycker däremot)

l'm back

Surpan
2014-12-02 08:44
0

#5 Ja jag har hört flera göra det med, och jag har kokosolja hemma. Kanske för ge det ett försök igen att ta hand om håret.

/Surpan

askan
2014-12-02 10:58
0

#4 Nej jag har faktiskt vanligt Schampo, Såklarts kör jag med. Det rengör ju snabbare och effektivare än bara Balsam och man behöver inte massera hårbotten i samma utsträckning, samtidigt känns det som att balsamet hindrar att håret torkas ut för mycket.  Jag kan tänka mig att det skulle fungera ungefär likadant att blanda Schampo och Balsam 50/50 och tvätta med, och sedan ta ett lite tyngre Balsam efteråt för "balsameffekten".

Nu har jag inte testat under en längre period, men ibland med BM har håret blivit fett rätt snabbt, antagligen för att jag inte sköljt ordentligt eller gnuggat tillräckligt rent, eller använt någon stylingprodukt som varit svår att få ur.

Surpan
2014-12-02 11:03
0

#7 Låter ju jättespännande faktiskt! Hur har ditt hår reagrat på detta? märker du någon skillnad?

/Surpan

satsuke
2014-12-02 17:54
0

Jag har testat BM, förstås vanligt Schampo + Balsam och SLS/silikonfritt schampo+balsam.

Vanligt Schampo funkar inte för min hårbotten, jag trodde länge att jag hade värsta mjällproblemen och frisörer rekommenderade allt starkare schampon och t o m sa att jag borde gå till läkare. Det såg hemskt ut. Sen kom jag till en frisör som sa att oavsett hur det ser ut så var det bara torr och känslig hårbotten och det skulle lösa sig med milt Schampo,  inpackning+balsam i hårbotten osv. Det blev bättre men inte bra. Fortfarande kliade det och lossnade vita flagor osv.

Sen läste jag om BM och testade det. Det läkte min hårbotten, fantastiskt! Men håret blev lockigare och lockigare ju längre tid jag använde mig av metoden och det var jobbigt att tvätta tyckte jag.  Tog lång tid. Jag lessnade på att ha extremlockigt hår (stora korkskruvar, såg ut som dockhår, jag såg ut som en förvuxen bebis). På slutet hade jag svårt att hitta tvättbalsam som funkade, det blev som beläggning på håret fast jag kollade ingredienser så noga.

Nu har jag SLS och silikonfritt sen två år och det är det bästa för mig. Hårbotten är fin och håret har äntligen börjat växa ut lite på längden (vilket det inte gjorde med BM utan lockarna såg ju allt kortare ut). Går till frisören och färgar 2 ggr per år, sist klippte hon inget för det var inte alls slitet 😃

askan
2014-12-02 19:49
0

#8 Det håller sig fräscht längre än med BM (pga kanske att jag inte orkar gnugga/skölja) och blir mjukare + mer lättkammat än med vanlig shampo+balsamtvätt tycker jag. Brukar annars få rätt statiskt hår på vintern om jag använder Schampo men hittills har jag inte haft det =)

Ingen större skillnad i övrigt men som sagt har jag inte hållit på så länge. Tycker att det är skönt att det är lätt att tvätta ur stylingprodukter t ex med Schampo.