Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 22490 ggr
Candy123
0

Hur får man bort kokosolja?

Jag använde idag för första gången kokos Olja till håret, och jag sköllde håret väldigt noggrant men det lämnade ändå Olja kvar i håret så nu är håret väldigt stripit och flottigt :/. hur brukar ni få bort kokosolja? (Jag håller på med BM så schampoo är inget allternativ)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Scorpio97
0

Jag använder mandelolja, men för mig så försvinner det när jag tvättar med Balsam. Det är dock sällan jag tar så mycket att det ser fett/flottigt ut, brukar bara ta några droppar när jag duschat.

//Jessie

Praefatio
0

Har aldrig haft problem att få ut Olja ur håret med bara Balsam, men så har jag liksom #1 inte heller så mycket Olja åt gången, det låter som att du har överdoserat rejält.

Fungerar det inte att få ut med Balsam så föreslår jag att du kör en omgång med ditt sista-schampo. Då försvinner det.

Cederin
0

Ha i ordentligt med Balsam, massera och låt sitta i minst 10-15 minuter så oljan löses upp. Does the trick! 
#2 Kokosolja är utmärkt även som inpackning och då saturerar man håret helt och hållet. Kan vara det TS har gjort. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Candy123
1

Tack för era svar skall se om det finkar med att ha balsamet i en längere stund och om inte det funkar så tar jag en shampoo tvätt. Jag lag ungefär 1-2tsk kokosolja från öronen neråt och hade i oljan i kanske en halv timme (mitt hår är lite länger än till nyckelbenen)

Praefatio
0

#4 Det är väldigt mycket. Jag har max en tesked i när jag ska göra en riktig inpackning över natten, till vardags har jag en liten klutt stor som en lillfingernagel. Mitt hår går nästan ner till rumpan.

Candy123
0

Oj jag trodde jag lag väldigt lite för på denna sida stod det att man skulle ha en hand full med Olja :0 http://grongava.se/info/articles/60/byid

Praefatio
0

#6 Jisses, ser att de har skrivit det men det är heltokigt!!

TatsuOni
0

När jag gör en inpackning så har jag ibland betydligt mer än en tesked i håret. Jag brukar ha i honung blandat med vatten på slutet för att lättare få ur oljan. Sedan kör jag två eller tre omgångar med Balsam som får sitta i en stund. Jag får ur oljan på det sättet.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cederin
0

Jag brukar nog ta en tre-fyra matskedar till mitt hår, enligt min erfarenhet så har en tesked Olja svårt att täcka varje hårstrå fullt ut. Dela gärna upp håret och mätta sektion för sektion så att man fördelar det överallt. Mitt hår suger upp oljan som en svamp (poröst, blekt hår dock) trots att jag har det helt lufttätt med plast, ungefär bara hälften Olja brukar vara kvar efter några timmar! Efter en sådan behandling känner man verkligen resultat 🙂

TatsuOni
0

#9 Så brukar jag också göra och då är mitt hår också en svamp trots att det är i bra skick🙂

tlover
0

Jag vet inte säkert men av vad jag läst så kanske Äggtvätt kan hjälpa om du inte får bort det med Balsam.

Själv har jag ungefär ½ kryddmått skulle jag gissa (mitt hår går till just nedanför rumpan).

edit: jag har det bara som leave in, dvs just efter tvätt.

l'm back

[JeanetteK]
0

Lite ot… man kan alltså använda kokosolja när man kör BM? Jag har rätt nyligen börjat med BM. Kokosolja använde jag i håret innan och tycker det är jättebra. Kan jag fortsätta med det nu trots BM så är jag jätteglad! Kokosolja använder jag till hela kroppen förresten! Toppen tycker jag som är en torris.

tlover
0

#12 Jag har det och kör med WO så det borde funka med BM tycker jag.

Däremot har jag väldigt lite, det kanske spelar in.

l'm back

[JeanetteK]
0

#13 Det låter bra! Ja jag  har också använt lite och framför allt i topparna.

TatsuOni
0

#12 Jag tycker att BM och kokosolja fungerar fint🙂 Både som leave in och inpackning. Ärligt talat så tycker jag inte att det var lättare att få ur Olja när jag använde schampo😛

Cederin
2

Det är snarare lättare att få ut Olja med BM istället för Schampo! Enligt fett-löser-fett-principen. Balsamet löser upp oljan och sen går den att skölja ur =)

Candy123
4

tack för alla tips, jag fick bort oljan 👍

[JeanetteK]
0

#15 Tack! 😘

#17 Vad skönt att du fick bort den!