Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2363 ggr
Fridaaaa
0

Bra för slitet hår?

Vad rekommenderar ni för produkter till hår som lätt bli slitet?
Plattar det några få dagar i veckan, fönar det efter dusch (varannan/var tredje dag alltså), måste det annars blir håret skit.

Gärna produkter som är lätta att få tag på och inte kostar multum för t.ex ett Balsam eller ett spray.

Alltifrån schampoo till "skydd" vid plattning av håret 🙂
Även bra produkter för att hålla håret platt när jag plattat. Har bra plattång men fort det blåser till lite grann ute så vips vågar det till sig igen 😛

(förutom klippning såklart)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Teddies matte]
2

Börja med någon nopoo-metod. Det gör under för håret, friskare och det blir längre eftersom man inte blir tvungen att klippa sig så ofta.

www.lockig.se

www.nopoo.se

Fridaaaa
0

#1 Läste på första länken där, står att man inte ska röra håret förrän det torkat helt: Skulle inte fungera på mitt hår, testat det men blir skit 😕 Ska läsa andra länken med.

Hur lång tid tar det innan håret blir bra vid Balsammetoden? För testat det en omgång men stod inte ut så länge xD

[Teddies matte]
0

#2 Det är väl lite av en smaksak.

Det varierar, för mig blev det bättre och fungerade direkt, för andra kan det ta nån vecka innan hårbotten vänjer sig.

Fridaaaa
0

#3 Ok för jag testade 1-2 veckor men blev inte bättre 😕 Minns tyvärr inte vilket märke jag hade.

[Teddies matte]
1

#4 Det kan bero på olika saker, man måste veta vad man gör. Allt som oftast krävs det ett skilt tvättbalsam och ett skilt vårdande Balsam, blir håret lätt fett behöver man ha ett väldigt lätt tvättbalsam, det gäller att testa sig fram, sällan man hittar rätt produkter genast. Sedan måste man massera ordentligt innan tvätt, och också medan man sköljer ur och det gäller att skölja ordentligt, när man tror man är klar sköljer man lika mycket till.

Fridaaaa
0

#5 Har dock inte råd att lägga massa pengar på Balsam jag inte kan använda sen 😕 Ja sköljer noga gör jag alltid 🙂

[Teddies matte]
1

#6 Det handlar inte om några stora summor, BM-balsam är riktigt billiga eftersom de innehåller så få ämnen. Vet du att du lätt får fett hår söker du efter ett riktigt lätt tvättbalsam.

Fridaaaa
0

#7 Ja relativt lätt får jag fett hår.
Något märke du rekommenderar?

Nja det bli kan ju bli det, och behöver tänka på vad jag lägger pengarna på så att säga.

[Teddies matte]
0

#8 Coop x-tra verkar många gillar som tvättbalsam, själv använder jag Neutrals Balsam som är ett väldigt lätt sådant.

Fridaaaa
0

#9 Nackdel, handlar aldrig på coop då vi inte har det i stan (bara ett litet och handlar aldrig där).

Vart kan man köpa neutrals?

Handlar på Willys, Maxi eller Börjes främst, enstaka gånger Citygross.

[Teddies matte]
0

#10 Neutrals finns nog på de flesta ställen skulle jag tro.

Fridaaaa
0

#11 Hmm ok för känner inte igen märket, men ska kolla efter det.

Freddy20
0

Jag gillar Tresemmé Vibrant Naturals, finns på willys för ca 75 kr (stor flaska). Annars är Garant Såklart ganska bra, också willys för ca 20 kr.

Fridaaaa
0

#13 Tresemmé har vi haft, dock schampoot också men det fungerade bara i början till mitt hår men inte sen 😕
Garant är jag skeptisk till, men värt att prova när det är så billigt (gillar inte garant-märket överlag nämligen).

[Teddies matte]
0

#14 Tresemmé är ett vårdande Balsam, stoppar man det i hårbotten om man inte har väldigt torrt hår så lär det fort bli fett.

Fridaaaa
0

#14 De har väl schampoo med?
Ja det var värdelöst till mitt hår. Tog bara någon dag så såg det "skitigt" ut igen 😕

[Teddies matte]
0

#16 Det har de säkert, men nu var det ju på tal om BM. Deras Balsam är mer av ett vårdande Balsam och passar inte som tvättbalsam om man inte har väldigt torrt hår.

Fridaaaa
0

#17 jo du skrev kring det men vet inte vad #13 tänkte på, om h*n spann vidare på samma eller bara rekommenderade produkt 🙂
Ja kanske det är men inte vårdande för mitt hår hihi

Eriikaa
0

Själv tycker jag att Moroccanoils produkter är hur bra som helst! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#19 Och dem finns? Aldrig hört talas om.

Eriikaa
0

Jag brukar beställa från Lyko, annars finns det hos de flesta frisörer :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#21 Klipper mig inte hos frisör så 🙂 Ska kolla in länken, tack!

IceTee
0

Om du inte vill köra på Balsammetoden så bör du i alla fall utesluta SLS och Silikoner från dina produkter. På lockig.se finns listor över produkter som är ok. Det gör under för håret. Ut över det, tvätta bara var 3dje dag, max, gärna mer sällan. Och använd ALLTID värmeskydd. Jag gillar Schwarzkopf got2be Guardian Angel 220¤ Heat Protection. Gör gärna en inpackning någon gång i veckan också!

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
0

#23 Tvättar håret 2-3 ggr/vecka, beroende på. Behövs med det jobb jag har och med tanke på djuren, så mer sällan är det känns inte så fräscht.

Vart hittar man den listan på den sidan vilka produkter som är Ok? Hittar bara lista på massa ämnen som man bör undvika.

Bra att du påminde om värmeskydd, glömmer lätt bort det 😛
Har du tips på bra hårinpackning? För testat de flesta som finns i vanligbutik med nja inte så bra resultat tyvärr.

IceTee
0

Jag gillar Loreáls nutri gloss!

http://lockig.se/index.php/forum

Går du in under de olika ämnena där finns alltid en lista över godkända produkter! Ska du köra på detta får du inte glömma att tvätta med ett godkänt sista Schampo först, så du får ut alla produktrester!

Fridaaaa
0

#25 Måste bli medlem för att kolla i forumet 😕 Får kolla in det ikväll sen.

Haft den, inte nöjd till mitt hår 😕

tlover
1

Har du testat att blåsa håret med kall luft (finns på vissa hårföner) jag blåser själv aldrig håret (det blir ändå inte torrt) men jag har hört att en hel del på long hair Community som blåser håret fast med kall luft.

Sen så om du borstar håret samtidigt dvs då det fortfarande är blött (vilket sliter jättemycket) så är det värt att kolla över vilken borste/kam du har.

Naturmaterial är oftast bäst men se till att det är slätt (tex en dåligt gjord träkam är inte bra då den kan ha stickor el liknande som håret kan fastna i men en bra gjord är i princip alltid bättre än en plastkam eftersom "sömmarna" i gjutningen sliter på håret)

l'm back

Fridaaaa
0

#27 Dålig kalluft på min hårtork tyvärr, skulle ta evigheter att få mitt hår torrt med 😕

Borstar/kammar inte medan det är blött. Har vanlig enkel platskam och en borstei trä. Men kan inte se några sprickor eller så.

tlover
0

#28 Plastkammen kan vara värt att byta ut, om det är "en vanlig enkel plastkam" så har den nog plastsömmar som är hemska för ditt hår.

Mitt hår kan man inte torka med hårtork punkt så ja kan inte ge fler knep men jag vet att det är dom som kan knep på att torka håret med kalluft.

l'm back

Fridaaaa
0

#29 Borsta oftare än vad jag kammar, så tror inte den påverkar så mycket.
Vart kan man köpa bra kammar?

Ja jag kan inte låta mitt självtorka så 😕
Hmm…

tlover
0

#30 The body shop har en bra (och billig) träkam om du ska köpa i butik men känn på alla dom har innan du köper, vissa hade lite stickor där jag köpte.

Ska du köpa på internet tror jag lapland ecostore har bra kammar (om jag minns rätt) dom är trevliga och frågar du kolar dom nog efter stickor osv innan för säkerhets skull.

l'm back

Fridaaaa
0

#31 Ingen The body shop i närheten, blir dyr kam i så fall 😕 (12 mil tur & retur till närmaste).  lapland ecostore ska jag kolla in.

IceTee
4

Jag är bara nyfiken varför du inte kan låta håret självtorka?

Fridaaaa
0

#33 Blir inte samma volym i det, blir allmänt kasst (svårt att förklara), blir inte alls lika bra som när jag fönar i alla fall.
Plus att jag duschar för det mesta på kvällen och jag avskyr att lägga mig med blött hår och jag har "lockigt/vågigt" hår och det blir som ett "skatbo" känns det som om jag sover med blött hår. Så många nackdelar för min del att låta det självtorka 🙂

tlover
0

#34 ev skulle det kunna bli bättre om du gör en lös knut uppe på huvudet.

Jag har själv inte testat det men det finns dom  som gör så för att få volym + man borde få det mindre tjarvigt.

l'm back

Grace2009
1

#34 Du kan inte prova att duscha tidigare så att det lufttorkar innan du ska sova? Jag brukar duscha vid 8-tiden på kvällen så är det nästan helt torrt vid 10 när jag går och lägger mig. Men du kanske har mycket tjockare hår än mig så det funkar inte? Känns som om mitt hår torkar fortare när jag har haft Balsam i jämfört med när jag hoppar över det, vet dock ej om det verkligen är så eller bara något jag fått för mig :P 

Är det bara för volymens skull du plattar? I sådana fall kanske en tofs av något slag som Tlover föreslår är bättre. Du kan ju prova inför en helg så slipper håret se knepigt ut i skolan ifall det misslyckas. 

Angående kam använder jag den här: http://baressoshop.se/products/Olivia-Garden-Healthy-Hair-comb-C4.html Prisvärd och bra enligt mig själv. 

Som inpackning använder jag garnier respons pärlemor & körsbär inpackning. Tror en burk kostade precis under 50-lappen på Ica här. Annars är kallpressad kokosolja populärt som inpackning/extra vårdande.

tlover
0

#36 För vissa tar det lång tid för håret att självtorka, för mig tar det oftast 24 timmar, varma dagar på sommaren kan det däremot bara ta ca 12 timmar.

l'm back

Grace2009
0

#37 Jo, jag förstår att det är väldigt olika. Jag är överlag bortskämd med rätt så lättvindigt hår :x Men jag har ingen aning hur Fridas hår är, hennes kanske torkar fort som mitt eller lika långsamt som ditt. Antar att du har ganska tjockt när det tar så lång tid? Mitt är är mer mellan-tunt.

Fridaaaa
0

#36 Jag duschar efter kl 19-20 på kvällen. Hinner inte torka till 21-22 när jag ska lägga mig sen.  Har djuren och sånt som ska fixas inför "kvällen" och sånt, hundar som ska ut osv, så vill inte ut med blött hår då. Har relativt tjock hår. Men som jag skrev: blir inte bra när det självtorkar 😉 Har alltid Balsam i.
Brukar sova med fläta eller tofs. Fast torrt hår då.
Nej plattar för att jag vill ha platt hår, vill inte ha vågigt hår som är mitt naturliga . Men jag plattar på morgonen inte när jag lägger mig får måste ändå platta om det på morgonen i så fall igen. 

Garnier har jag testat, var skit, mitt hår såg fett och eländigt ut redan dagen efter 😕

tlover
0

#38 Jo det räknas som ganska tjockt (10 cm omkrets på hästsvansen så det finns dom som har mycket tjockare) men hår ska ju kunna ta upp fukt olika också, det spelar nog in.

#39 Jag har helt enkelt hilka/sjal på mig när jag går ut till djuren (eftersom det tar ca 24 timmar att torka har jag ju testat det några gånger), det håller också håret frächt längre 🙂(fast beroende på var man bor kanske man inte vill gå med hilka/sjal på en hundpromenad).

l'm back

Fridaaaa
0

#40 Bor på landet men sjal på skallen tycker jag är obekvämt att ha, använder knappt ens mössa 😛 Äger nog inte ens en sjal hehe. 
Men återigen: Självtorkning är inget alternativ eftersom mitt hår inte blir bra av det 😉

Grace2009
1

#39 Plattande sliter ju en hel del på håret tycker jag, finns inte en chans att du kan acceptera lockigt/vågigt hår? Kan tänka mig att det skulle göra stor skillnad. 

Låter ju som om den från garnier var för tung/vårdande för dig. Har du ett Balsam du gillar? Du kan ju prova att göra en inpackning med den i sådana fall. När jag använder inpackning brukar jag ha det ca 3h i håret.

Fridaaaa
0

#42 Plattar inte så ofta, kanske 2-3 dagar per vecka max. 
Nope, avskyr det, vantrivs i det. Går enbart med oplattat hår om det är uppskatt så det inte syns eller om jag enbart ska gå hemma.

Har ingen ro att sitta med inpackning 3 timmar i sträck xD 
Nja trivs sådär med det jag har nu, vet inte riktigt vad jag ska byta till faktiskt.

IceTee
0

Ditt hår kommer nog tyvärr aldrig bli helt bra om du inte slutar föna. Men jag rekommenderar att sluta med Silikoner och sådant i håret, ge det minst 1 månad, gärna längre, och ha i en inpackning 1 gång/ vecka. Samt klippa dig regelbundet! Och använd ALLTID värmeskydd. Mitt är från Coop (Schwartzkopf guardian angel) och inte speciellt dyrt! Sen när du har råd- investera i en bättre fön! Så kan du föna det "halv torrt" med kall luft i alla fall! Eller så har du i värmeskydd varje gång och fönar varmt, men som sagt kostar det lite

Grace2009
0

#43 Okej, ja, då får du köra med ett redigt värmeskydd för att minimera skador.

Man måste ju inte sitta still med inpackning =) Jag går runt och gör allt som vanligt. Tyvärr är det ju så med hårprodukter att man får prova sig fram vad som är bra för just ens egna hår. Är nog bara att välja nån flaska som ser bra ut (ifall du inte kör med BM, då finns det ju några ämnen man ska undvika) och prova ett tag. Har du provat att bara ha ägg i håret? Det funkar jättebra för en del.

Fridaaaa
0

#44 Jag har testat att låta bli att föna och återigen: Det blir inte bättre.
Ja värmeskydd har jag i perioder när jag kommer ihåg att köpa det hehe. Men ska inköpa ett nytt igen ny.
Vilket schampoo rekommenderar du som inte är silkon och dåligheter i?

Får önska mig ny hårfön i födelsedagspresent i november i så fall 😉
Frågan är: Vilket märke på inpackning? Testat några sorter och ingen har varit bra till mitt hår för det har sett fett ut bara någon dag efter 😕

#45 Nej det vet jag 😉 Men finns inte så mycket att pyssla med inomhus 😛 
Nej usch ägg vill jag inte kleta i håret xD
Kör inte på BM nu, testat någon omgång men just då gick det inte bra.
Vet inte vilket Balsam jag ska ha som är vettigt som kan fungera.

Grace2009
1

#46 Du måste ju inte vara inomhus med hårinpackningen :P Och ägg är inte alls hemskt att ha i håret, naturligare produkt blir svår att finna!

Tror nog att du kan i princip välja vilket Balsam som helst när du inte undviker Silikoner eller andra ämnen. Tyvärr är det nog så illa att du får prova dig fram :/

Fridaaaa
0

#47 Kan ju inte gå ut t.ex på vintern med inpackning i skallen 😉 Och tror inte det är så "bra" att gå promenader eller fixa med djuren ute med sån i heller xD (mest det jag gör ute hehe). Men man måste ju inte sitta 3 h heller, man kan ju sitta kortare tid också 🙂

Ja jag vet dock inte vilka märken som har det eller inte, därför undrade jag 🙂

Ägg = kladdigt och eländigt nja känner jag inte riktigt för hehe

Grace2009
1

#48 Jag har svårt att förstå då jag tycker inpackning är lika kladdigt som ägg… Och innehållet varierar inom samma märke också. Det som är i butikerna är liksom inga dåliga grejer, men de funkar olika för olika hår. Ett Balsam som funkar kanon för mitt hår kanske är rena skräpet för ditt hår (så som inpackningen jag tipsade om, den är jättebra för mitt hår men du sa att den inte var något vidare för ditt). Annars får du lära dig att läsa innehållsförteckningar och helt enkelt ställa tillbaka de som innehåller silikon. Du sa ju att du bara hittade listor med sådant man ska undvika, plugga den listan :P Men tänk på att det egentligen bara gäller när man kör BM (eller annat no poo), då allting måste vara vattenlösligt. Kör du med ett SLS shampoo kvittar det då SLS löser typ allting.

Fridaaaa
0

#49 Så upplever inte jag inpackning, inte som äggkladd 😛 Men man kanske upplever det olika 🙂

Lite onödigt faktiskt av dig att skriva så "annars får du lära dig läsa innehållsförtecknignar". Aldrig påstått att jag INTE kan det!  Så onödigt faktiskt…. Det är mer än silikon som inte är bra. Därför frågade jag om märken som innehåller BRA ämnen för håret. 

Vad är SLS?

Hejhejsofia
0

Jag använder just nu Garnier respons avocado oil & shea butter, både schampoo och Balsam. Tycker det funkar jättebra på mitt torra hår i topparna utan att bli fett. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det innehåller Silikoner (balsam godkänt för bm-metoden) och det innehåller inte parabener. Plus att det inte är så dyrt och finns att köpa på vanliga mataffärer :)

Fridaaaa
0

#51 Garnier är tyvärr skit för mitt hår 😕 Är synd.

Grace2009
0

#49 SLS = Sodium Laureth Sulfate. Det är en typ av tensid (eller om det är flera tensider, vet ej) som löser fett och smuts väldigt effektiv. De flesta shampoon och tvålar i butiken innehåller detta. Nackdelen med SLS är att det rengör så effektivt att det tar bort alla naturliga fetter också så håret blir torrare av det (gäller huden med såklart). 

http://stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden Hon har en lista med sista shampoon, Balsam och inpackningar (länken är till shampoon, längre ner kan du klicka för att komma till balsam- respektive inpackningslistan). Där har du mer precist upplistat vad du kan prova, fast personligen tycker jag det är lättare att läsa i butiken. Själv tycker jag inte att jag uttryckte mig "onödigt".

Fridaaaa
0

#53 Aha. Inte så insatt i sånt 🙂
Ja alla föredrar vi olika 😉 Jag är "rädd" att man missar något, och så blir det fel i alla fall. Men ska kolla in hennes blogg.

Grace2009
0

#54 gör så, men tänk att även om du provat till exempel en produkt från garnier som inte var bra för dig kan en annan av deras produkter vara bra. Så du får gå igenom en lite tråkig fas av att prova olika produkter.

Fridaaaa
0

#55 Jag kan dock inte köpa produkt på produkt som inte fungerar kanske sen. Speciellt inte av ett märkte där båda inpackning och Balsam & schampoo fungerade skit.  Och måste tänka ekonomiskt (blir dyrt i längden om man måste köpa nytt på nytt även fast de produkterna inte är så dyra). Så måste tänka smart 😉 så testar hellre produkter med bra innehåll i förstahand och ser 🙂

Grace2009
2

#56 Jag tycker uttrycket "bra innehåll" är så diffust eftersom det är olika för alla, det är det jag försöker förmedla. Jag menar inte att du ska köpa 10 flaskor på en gång, utan köp en, prova den ett tag (mest ekonomiskt om du kör slut på den, ibland måste håret vänja sig vid ett nytt Balsam också) och sedan utvärderar och provar en ny sort om du vill.

Fridaaaa
0

#57 Syftar på att det inte ska innehålla "skadliga/dåliga" ämnen som t.ex silikon.

Nej det har jag inte påstått att du menar heller xD
Men tänker inte gå till skolan med hår som ser fett och äckligt ut heller 😛 Visst måste man ge det tid, det vet jag 🙂

Grace2009
1

#58 Silikon är inte heller skadligt eller dåligt, däremot är det inte vattenlösligt.

Fridaaaa
0

#59 Vad jag hört ska man undvika produkter med silikon.

[Teddies matte]
3

#59 Silikoner bl.a. går inte ihop med BM, vilket jag tror TS menar. Silikoner är inget vidare för håret eftersom det skapar en hinna över håret, kapslar in det och hindrar fukt och viktiga ämnen att tränga in. Silikoner gör håret att se fint ut, men verkligheten är en annan.

IceTee
1

Silikoner lägger sig som en hinne över strået och kväver det! Tänk att linda in huvudet i plastfolie. Du kommer se jätte glansig ut, men du får ingen luft! (Dåligt exempel kanske…) Mitt favorit Schampo är från the body shop! Nu tvättar jag håret ganska sällan, så det gör inget att det kostar lite. Funkar finfint för mitt feta hår! De har olika sorter, jag använder såklart det mot fett hår, för det är mitt huvudproblem (höhö, huvud, get it?) Men ja, sök på sls-fria schampon så lär du hitta massor, ifall du vill prova! Självklart måste du undvika mineraloljor och silikon då, men det är ganska lätt tycker jag, finna hur många sidor som helst som listar produkter du kan köpa i närmaste matvaruhandel! Och jag tror problemet är att du har i inpackning i hårbotten, det är ett stort no-no för mitt hår i alla fall! Då ser jag ny-duschad ut dagen efter! Ta bara i längderna, och skölj läääänge! När du tror allt är väck- skölj lite till! Och med kallt vatten! Nu antar jag att du har både Balsam och inpackning MINST den rekommenderade tiden, gärna längre om det går

Fridaaaa
0

#62 Ja jag tvättar mitt 2-3 ggr/vecka 🙂
Japp hade i hårbotten har för mig att det stod att man skulle ha det i hela håret? Hm minns inte nu, inte någon burk kvar.

Japp har minst den tid som står 🙂

IceTee
0

Testa att bara ha i längderna, det hjälper mig i alla fall, med fett-problemet!

Fridaaaa
0

#64 Ska testa det nästa gång, tack!