Hur ofta tvätta jätteslitet hår?
Nu har jag tvättat håret varje dag i säkert 2 år om inte mer, det blev som en dålig vana och jag kände mig väldigt ofräsch om jag inte tvättade det så ofta.
Men nu ska det bli ändring på det! Är inne på 3e dagen utan att ha tvättat håret och nu börjar det lukta sådär otvättat i hårbotten och det börjar bli fettigt. Att det blir fettigt har jag förstått är att håret måste vänja sig med att bli vant vid att inte tvättas så ofta? Men nu undrar jag,- Kan jag använda någonting som inte gör att det blir så fett men samtidigt inte har en väldigt negativ påverkan?
Kan torrschampo vara ett alternativ, och om svaret är ja: Vilket bör jag använda? 🙂
Torrschampo har jag ingen erfarenhet av men man kan använda en svinborst borste för att få bort fettet. Eller helt bort far det inte men man fördelar ut det skuddande fettet i längderna och då både skyddar det och ser inte lika fett ut.
Däremot så slits vissas hår av svinborstbostning om man gör det mycket/ofta.
Jag själv är för lat för att göra det varje dag men behöver jag fräschas upp och jag inte vill duscha håret så använder jag svinborst borsten.
l'm back
#1 Tack för tipset! Men mitt hår är så pass slitet att det lätt går av.. Sticker upp små strån på huvudet just för att jag har borstat det, tappar väldigt mycket efter dusch också :/ så helst så lite borstning som möjligt :)
#2 Ok, vad jag förstår så brukar folk använda torrschampo men jag har ingen erfarenhet av det själv.
Vissa "gör eget" och använder kakao (mörkhåriga), potatismjöl, majsmjöl eller liknande (min systers kompis ska visst göra det, min lillasyster använder samma fast till volym).
Men vad jag förstår ska man borsta ut det också.
Funkar varken svinborste eller torrschampo så kanske scalptvätt är nått (man samlar ihop längderna i en duschmössa och tvättar bara scalpen). Det är ju fortfarande tvätt men du sparar i alla fall längderna från tvätten.
Eller så tvättar du med bara vatten schampo/balsamtvättarna, det sliter ju mindre än om du använder Schampo tex.
l'm back
#0: Du kan prova att tvätta håret med enbart Balsam. Det sliter mindre och torkar inte ut på samma sätt.
Man kan också testa andra "icke Schampo tvättmetoder" tex bara vatten (jag kör det), Äggtvätt, Rågmjölstvätt etc etc
Det finns ju sämre och bättre schampon också om man känner att man absolut måste ha schampo
l'm back