BM för rakt hår?
Hej :)
Jag är väldigt nyfiken på Balsam metoden, då jag skulle vilja tvätta mitt hår mer skonsamt men har uppfattat att den är till för lockigt hår.
Så min fråga är om den fungerar för rakt hår med?
Mitt hår är rakt, tunt, går sönder lätt och är väldigt tort- skulle BM kunna vara ngt för mig?
Ni som är rakhåriga och provat BM får gärna dela med er av era erfarenheter! :D
Tack!
#4 En eller ett par minuter.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Tack! Är det svårt att få ur balsamet ur hårbotten så det inte ser fett ut så fort man kliver ur duschen?
Absolut, jag har rakt hår och håller på med BM, det har gjort underverk med mitt hår.
#6 Bara man masserar och sköljer ordentligt så ser det inte fett ut.
#6 Sköljer nog i en eller två minuter också, med lite hårdare stråle än normalt. Inga problem :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#7, #8 Okej, tack för svar :)
Jag har rakt hår och använde mig av BM från 2011 till slutet av 2013 ungefär. Jag hade inte skadat hår eller så innan jag började med BM men det blev en märkbar skillnad på mitt hårs hållbarhet, glansighet och mjukhet.
Jag slutade dock med BM för att använda mer miljövänliga tvättmetoder för mitt hår, men har inte upplevt något negativt med mina byten 🙂
#10 Berätta hur du gör nu… blir så nyfiken. 😇🙂
Jag har rakt, tunt hår och testade Balsammetoden. Jag klarade bara att hålla på med det en vecka. Så fort jag slutade använda Schampo upplevde jag att jag tappade mer hår. Kändes som att jag tappade hår hela tiden under BM så därför slutade jag. Så fort jag började använda Schampo igen slutade jag tappa så mycket hår. Det är min erfarenhet, vet inte om andra upplevt samma sak.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
vad menar du med tappa hår? tappade du verkligen hår?
#13 Det var hår överallt. När jag hade duschat var det stora tussar i brunnen, såg hår på kudden och när jag drog fingrarna genom håret föll det lös en del. Har aldrig upplevt något av det där när jag använt Schampo och eftersom jag blev rädd av att jag tappade hår så slutade jag och nu är det inte så alls.
Fast man tappar väl inte hår av bra Balsam? det verkar konstigt speciellt då Schampo har mycket starkare och påfrestande ämnen för håret än Balsam som är mjukgörande och mer skonande.
Balsam metoden har gjort mitt hår mer mjukt och glansigt får hela tiden höra kommentarer om att det ser bättre ut och folk undrar vad jag gjort med håret känns som främmande märker det mer än jag själv.
Vad använde du för Balsam?
#17 Kan du lägga in en bild på det så att jag kan leta efter det i affären? Vart kan man köpa det? Vilka Balsam och inpackningar använder du? :)
Det är rätt många som upplever att dom tappar mer hår av BM, kan bero på många anledningar, t.ex. att man är alldeles för hårdhänt när man masserar hårbotten, att skadat hår väljer att släppa för att ge plats åt friskt hår, att man inte sköljer noga så balsamet täpper igen hårsäckarna. Tror att det är rätt vanligt att man masserar för hårt för att man vill få håret rent och därmed drar med sig en hel del hår.
~mikkan
#19 Men om man inte masserar håret tillräckligt blir ju inte håret rent. Ska kanske försöka igen men gillade inte mitt Garant Balsam. :)
Officielle om det inte funkar för dig så är det ju så, det är ju alltid inviduellt mitt tips till dig är att vara så försiktig du kan när du tillexempel kammar håret använd gärna en träkam finns på the body shop.. Använd rikligt med Balsam massera inte för hårt och ge det lite tid. Innan man börjar med Balsammetoden är det viktigt att klippa bort allt slitet även om det är väldigt mycket.
Testa detta som tvättbalsam? http://www.neutral.se/product/detail/656327/balsam
Och kanske något av detta som vårdande Balsam? http://eleven.se/weleda-oat-replenishing-conditioner-26061.html eller http://www.cooponline.se/Sektioner/Hygien/Harvard/Balsam/33603.html?productId=4938725
Kom ihåg detta är bara vad jag själv kan tänka på som är milt eftersom det är ekologiskt/miljömärkt och vårdande i sig.
Föresten.. det jag länkade balsamen dem flesta går att hitta i mataffärer men det är olika sortiment vart man än är såklart
#21 Jag kammar eller borstar aldrig håret, jag drar mest fingrarna igenom det då jag inte får tovor så lätt. Är det dåligt att göra så? Jag kanske ska testa ett sulfatfritt Schampo? :)
Har ingen erfarenhet av SLS fria schampon tyvärr vet bara att dem sliter väldigt lite på håret jämfört med vanliga schampon men man kan väl försöka att inte tvätta håret varje dag ändå kanske 😊
Fråga någon som prövat det schampot de är nog individuellt :)
#11 Jag bytte till att tvätta håret med bara bikarbonat + äppelcidervinäger, men nu tvättar jag med rasullera 😃
#27 Tack för svar! 🎈
#29 Vilka produkter använder du?
#30 Neutrals Balsam eller Loreal Volume Collagen som tvätt, Garnier respons Avocado oil & Shea butter som vårdande :) Brukar även använda Marvellous Nectar från Garnier (innehåller en silikon som oftast fungerar med BM) ifall mitt hår är extra trassligt. Inpackning brukar bli ren kokosolja bara, eller Loreal Fibralogy :)
Jag slutade med Schampo i februari i år, har använt det ett par tre gånger sedan dess, pga hårprodukter vid frisörbesök etc. Mitt hår har alltid varit rakt, och det funkar jättebra med BM för mig. Min hårbotten kliar mycket mindre nu, även om klådan inte försvunnit helt ännu.
Använder för tillfället Neutrals Balsam som tvättbalsam, och Faith in Nature's Jojoba Conditioner som vårdande Balsam. Eventuellt kommer jag att växla med ett Balsam som är lite lättare, men ändå vårdande, framöver.