Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2487 ggr
[Nelley]
0

Det här med balsam...

Så… mitt hår är ju bajs (okej ganska) slitet efter att ha färgat det så mycket så nu ska jag försöka fixa det… typ;). Jag har bestämt mej för att börja med BM och man hör ju hela tiden om garants såklart eller vad de heter och andra "godkända" Balsam. Men vad använder ni? Skriv två Balsam, var ni köper dem mm. :) *märke, namn (ex. Garant såklart balsam) *var finns det (ex. Ica maxi Örebro) *hårtyp som det är till (ex. Slitet, fett osv) Och vilket använder man först och efter, jag gissar väl tvätt först;) menmen liksom. Och sedan vill jag ha en produkt som får håret att växa snabbare, den får kosta vad den vill 800kr, visst ;) och helst så ska ni ha testat den själva också så man inte tror blint på nån recension som är skapad för att få folk att köpa produkten…:)

[pusselbit]
0

Använde Garant såklart till tvättbalsam när jag körde, trixet var att låta tvättbalsamet värka ett tag då håret blev betydligt  renare då sen skölja med hård stråle. köptes på willys för ca 20 kr, till vårdande hade jag respons avokad oil/sheabutter och som inpackning elvital för glans(rosa) eller respons med typ körsbärsextrakt eller något sånt. Alla dessa inhandlades oftast på ÖoB. Båda inpackningarna är för glans, vårdande balsamet för skadad/ slitet hår och tvättbalsamet för normalt hår skulle jag tro. Anledningen till att jag slutade var för att jag tyckte det blev för jobbigt att hålla på med och inte var värt mödan.

Har du testat ricinolja till håret? Dock är det väldigt kletigt och blir nog svårt att få ut med Balsam..

[Teddies matte]
0

Jag använder Neutrals Balsam som tvättbalsam, finns på de flesta lite större matvaruaffärer. Tvättbalsamet bör man använda först för att inte råka få det vårdande i hårbotten. Själv använder jag inget vårdande, istället har jag lite kokosolja i topparna mellan varven.

Finns tillskott, ex. Priorin (extra), Silicea, Stora hårkuren, Hårkontroll o.s.v. Själv har jag testat Priorin extra med gott resultat.

TatsuOni
1

*Tvättbalsam: Urtekram, oftast deras aloe vera. Köper det på Ica eller via denna internetsida: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vaard-hygien/Haarvaard/Balsam/Aloe-Vera-haarbalsam.htm Den finns även på t ex life men är dyr där.

*Vårdande balsam: Garnier Response avocado oil & sheabutter. Köper det i mataffärer. Finns i de flesta mataffärer.

*Hårtyp: Tunna hårstrån som lätt blir torra. Torr hårbotten. Håret är i bra skick, och hårstråna är lika "glidiga" som på en kattunge.

Jag äter stora hårkuren och mitt hår växer i alla fall snabbare av det. Min hud mår också bra av det. Köper det här: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Haar-hud-naglar/Kosttillskott/Stora-Haarkuren.htm

Efter dusch och när håret börjas kännas torrt mellan tvättarna så har jag i kokosolja.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wony
0

Tvättbalsam: Neutral, finns på ICA-butiker

Vårdande balsam: Faith in Nature Jojoba, köper mitt från apotea.se

Hårtyp: Tunna hårstån, kliande och irriterad hårbotten.

[Nelley]
0

#1 Det har jag inte testat, hjälper det mot torrt eller..?:)

[pusselbit]
0

Det kanske det gör, någorlunda iaf :)

Jag tänkte mest på att du ville få håret längre, många som fått längre hår med ricinolja som även varit ett mycket omtalat ämne på senaste, det är bara att googla och se efter.

Jag rekommenderar isf att du beställer på internet, typ bodystore där det finns 500 ml flaskor.

[Nelley]
0

#6 Aha, jag trodde du menade eftersom att jag skrev att mitt hår var slitet att det var nån kur eller något mot det;D… Men jag kollar upp den, tack!:)

[pusselbit]
0

Om håret känns slitet kan du använda loreal absolut repair cellular som är en hårinpackning eller göra en egen innan du tvättar med Schampo av tillexempel kokosolja :)

[Nelley]
0

#8 Mm tack så mycket:)

Moalinn
0

Märke: Neutral till tvätt, tresemme som vårdande
Finns: Köper mina på ica kvantum
Hårtyp: Slitet hår och kliande hårbotten (hårbotten älskar bm)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Tuulikki]
0

*Coop X-tra Balsam (tvätt). Garnier Respons Avocado oil Shea butter (vårdande)

*Coops finns på coop :P Det andra lite överallt

*Hjälper bra på mitt som är "nyklippt" och därefter bara BM'at. Sätter upp håret varje dag så lite slitet är det väl efter tofsen. Annars är det nog rätt normalt, lite torrt kanske.

Cederin
0

Tvättbalsam: L´oreal Elvital Volume collagen. Finns på de flesta medelstora-stora livsmedelsbutiker.

Vårdande balsam: Garnier, antingen Avocado oil & Shea butter eller Marvellous nectar. Den sistnämde innehåller en silikon (amodimethicone), men just den sorten fungerar för de flesta med BM, man får prova sig fram. Dessa hittar jag oftast på Willys, Citygross och ICA Maxi.

Inpackning: L´oreal Arginine Resist x3 (innehåller Amodimethicone också) eller L´oreal Fibralogy (silikonfri) Båda har ingredienser som åt minstånde tillfälligt fyller ut skadorna i hårstråt :) Alternativ inpackning så är kokosolja rena guldet, det har även påvisats kunna tränga in i hårståt om det är i under en längre tid (minst några timmar) L´oreals inpackningar hittar jag på ÖoB, Willys och H&M oftast. Kokosolja (kallpressad, ej kokosfett som är raffinerat) finns nästan i alla stora mataffärer.

Hårtyp: Typiskt nordiskt hår i grunden, dessutom rejält misshandlat genom åren: Tunna hårstrån, sprött i längderna, trasslar sig väldigt lätt. Ovanstående vård/inpackning samt Balsammetoden hjälper bra :)

Medarbetare på Naglar och Hår