Långt hår ?
Jag har länge haft en dröm om långt hår :')
och jag vet inte hur jags ak lyckas, jag använder så lite värmevrktyg på håret som möjligt jag tvättar inte för ofta .. någon som har tips på hur man får håret att växa snabbare ? :$
plus undrar hur jag ska bli av med röd hårfärg från huvudet uatn att behöva blecka sönder det för då blir det ju så slitet och inte alls mysigt :$
Börja med någon nopoo-metod;
Efter ett år med Balsammetoden börjar jag snart nå min dröm, om ett halvår ungefär kommer det nog vara riktigt härligt, längre än någonsin tidigare. På ett år har det växt över 20 cm.
Gör inget specellt jag, tvättar håret med nått billigt Schampo och Balsam 1-2ggr i veckan och har alltid håret i fläta. När jag släpper ut det är det nånstans vid knäna. Hårklippningen består av att jag klipper av flätan nån dm ibland. Tror faktiskt gener har nått med hur långt hår man kan få + man kan nog inte föränta sig jättelångt hår på nått år för mig var det mera att man inte hade råd gå till frisör då man var student.
Balsammetoden har fått mitt hår att växa radikalt fort, väldigt många i min närhet märker det också :) Massagen som ingår i metoden när man tvättar gör att hårbotten stimuleras mycket mer = ökat växt. Sedan är det bra att sköta om längderna, finns många hårvårdstrådar här på forumet du kan läsa igenom! Mina bästa tips är:
- Använd dig av Balsammetoden eller annan no-poometod
- Ha håret uppsatt i skonsamma frisyrer mestadels, gärna flätat under natten
- Använd bredtandad kam i trä/horn, svinhårborste eller tangle teezer istället för piggborste/kam i plast
- Gör många inpackningar, kallpressad kokosolja är min favorit som även vetenskapligt bevisats kunna tränga in i "kärnan" på håret!
- Klipp dig inte så ofta som frisörer säger, att man måste klippa sig var 6:e vecka är enligt mig överflödigt om man har god hand om håret, och då klipper man ju hela tiden av längd. Börjar topparna bli risiga så kan du köpa en vass sax avsedd för hår som du använder för att klippa Kluvna hårtoppar en och en (tar tid, men är värt det eftersom ingen längd försvinner)
Lycka till med håret! :)
Angående den röda färgen, just röda pigment är de absolut svåraste att få bort tyvärr. En produkt som kan passa att pröva hemma är Colour B4 som tar bort pigmenten utan att slita på håret. Om det inte hjälper helt så kan jag i övrigt rekommendera att låta en frisör ta hand om det om du känner att du har råd :)
Tack så mycket för as bra svar ! ska prova den där Balsam metoden och se om det funkar ! :D