Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 2465 ggr
Wony
0

BM & silikoner

Nu är det såhär att jag har en fundering hur ni som använder BM gör med produkter som används i t ex ansikte, som innehåller Silikoner. Är ni jättenoga med att produkten inte hamnar i håret? Tvättar ni med sistaschampo emellanåt?

Att jag frågar beror på att jag har en solkräm för ansiktet som innehåller en del Silikoner och annat som jag inte är helt säker på är kompatibelt med BM, och trots allt är ju håret och ansiktet väldigt nära varann… 😛

Scorpio97
0

Jag använder bara mandelolja som återfuktning på kropp och i ansiktet, och det innehåller ju inget sånt. Tidigare har jag haft ansiktskräm, och då har jag försökt undvika håret. Det är dock omöjligt.

Kommer dock ta sista Schampo nån gång ibland ändå (:

//Jessie

Wony
0

Jag vill inte gärna undvika just solkrämen, eftersom alternativet är illrött, sönderbränt ansikte… Funderar på om jag bör använda sistaschampot kanske var fjärde tvätt (alltså tre veckor/tvättar med Balsam, sedan en med Schampo, och mellan varje "riktig" tvätt använda bara vatten…) eller något i den stilen? Blir det mycket sol är det ju inte orimligt att jag använder krämen varje dag…

Scorpio97
0

Nej, solkräm är svårt att undvika om man behöver solkräm. Har faktiskt inte använt det på flera år, så jag vet inte om det finns någon utan silikon heller…

När jag hade ansiktskräm, så brukade jag känna när det behövdes Schampo. Sen solkräm använder man ju inte så länge än då, jag tror inte håret skadas nämnvärt att av tvättas några gånger med Schampo över sommaren. Så var fjärde tvätt låter bra tycker jag (:

//Jessie

Wony
0

Aha, förändrades liksom håret på nåt sätt så du märkte det? Själva håret brukar hålla sig ganska helt och fint på mig sedan jag började med BM, och bytte från permanent hårfärg till toning. 

Däremot är jag lite smått orolig för min hårbotten, som var främsta orsaken till att jag bytte till BM. Den är väldigt känslig och kliar en hel del, vilket blev oerhört mycket bättre med BM… Å andra sidan ska tydligen det Schampo jag har som sistaschampo vara snällt mot just hårbotten, det jag är orolig för är väl om jag använder det för ofta och liksom förstör det jag byggt upp.

Scorpio97
0

Nej, jag märkte ingen större skillnad. Mitt hår var dock ganska fint även innan jag började med BM, det har inte ändrats så mycket om man jämför innan BM och nu liksom. Det är bara lite mindre fett. 

Du kanske kan undvika att ta schampot i hårbotten? (: Eller i alla fall undvika att gnugga för mycket, och mest fokusera på längderna (där mesta delen av solkrämen ändå borde hamna).

//Jessie

Grace2009
0

Annars tycker jag väl att man borde kunna finna åt silikonfri solskydd? Jag TROR min är silikonfri, men ej säker faktiskt. Detta blir första sommaren jag kör BM. Men jag kan skriva upp ingredienserna så kanske nån expert kan tala om ifall den är godkänd.

Aqua, alcohol, octocrylene, C12-C15 alkyl benzoate, Glycerin, titanium dioxide (nano), butyl methoxydibenzoylmethane, propylheptyl caprylate, bis-ethylhexyloxyphenol methoxypenyl triazine, vp/hexadecene copolymer, panthenol, butyrospermum parkii butter, tocopheryl acetate, ethylhexylglycerin, trimethoxycaprylylsilane, acrylates/ c10-30 alkyl acrylate crosspolymer, carbomer, sodium hyftoxide, xanthan gum, didodium edta, tocopherol.

Brorsan tyckte detta lät som rena giftet när han såg mig skriva det :P

Wony
0

Jo, det finns nog. Jag är inte helt säker men din låter ganska bra. Min innehåller mycket som inte är BM-kompatibelt. Dock ska den vara "mattifying" vilket kan vara en idé då mitt ansikte inte på något vis är vän med sommar, sol, eller värme! 😕

Aqua, Cyclomethicone, Dicaprylyl Carbonate, Glycerin, Octocrylene, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Methylpropanediol, Polyamide-5, Butyrospermum Parkii Butter, Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid, Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine, Ethylhexyl Salicylate, Homosalate, Lauroyl Lysine, Polymethylsilsesquioxane, Alcohol Denat., Titanium Dioxide, Glycyrrhiza Inflata Root Extract, Sodium Hyaluronate, Tocopheryl Acetate, Cetyl PEG/PPG-10/1 Dimethicone, VP/Hexadecene Copolymer, Trisodium EDTA, Trimethoxycaprylylsilane, BHT, Phenoxyethanol, Ethylparaben, Methylparaben.

Grace2009
0

#7 Min är en vanlig för kroppen. Jag brukar inte smörja ansiktet, men man kanske kan använda samma? Min är faktiskt köpt på Lidl ifjol, Cien sun cream for kids, SPF 50 =) Jag bränner mig generellt sett ganska lätt, så jag kör på hög solskyddsfaktor alltid :P

Wony
0

#8 Jag har en annan till kroppen, med SPF 20, den här för ansiktet är SPF 30. Sedan har jag även ett solstift på SPF 50, för dom där riktigt långa dagarna utomhus, då smörjer jag oftast ansiktet med det, eftersom jag lättast bränner mig där. Tyvärr är solstiftet jättekletigt och det känns ungefär som att stoppa ansiktet i en hink olja… 😛

Men jag tror man kan använda vanlig till ansiktet med, är väl mest att dom som är mer specifikt för det är anpassade lite. Som den jag köpte nu, som har en matt effekt, t ex. Men då får man nackdelen med silikon och annat. Men jag tar hellre det än flagnande hud i pannan… 🙂

[flippjenny]
0

Finns ju "nopoo"-alternativ som hallonfröolja som har spf 20-50 (beroende på kvalitet)

Kokosolja har också lite solskyddsfaktor, likaså mineralpuder (10-15 tror jag)

Tror jag ska testa hallonfröolja i sommar.

JustMySelf
0

Jag brukar inte vara jätteförsiktig så jag har säkert fått lite silikon i någon gång men det är inget som syns. Jag tycker du kan tvätta med sista-schampoo så ofta du känner att det behövs, men jag skulle tro att det kanske räcker med en gång i månaden eller så :) Jag har nog lite Silikoner i håret pga att jag inte bytt ut min ridhjälm sedan jag använde vanliga schampon och Balsam. Har hållt på med BM 2-3 månader och det är inte förrän nu jag tyckt det blivit dags för en schampootvätt. Och då använder jag min hjälm rätt ofta ;)

Wony
0

Kan nästan känna att håret i pannan har någon beläggning på sig, kanske räcker det om jag tvättat just det partiet med Schampo emellanåt. Men jag ska försöka hålla nere det till en gång i månaden, för jag vill ju inte slita på håret i onödan!