Tappar hår och toppar går av...
Efter min senaste färgning(grönt/blont till svart) har jag börjat tappa lite av håret(Drar jag handen genom håret åker 4-5 strån med och i duschen åker ännu mer) och mina toppar går av, så vågar inte färga utväxten och missfärgningarna, för vill inte tappa det helt…
Vad ska jag göra? Något bra schampoo/balsam jag borde köpa? Ska klippa mig snart(klippa bort topparna) och så.. Men "måste" inom 1-2 månader färga min utväxt då jag är blond egentligen.. Hjälp!!
-
Det finns inget Schampo, Balsam eller annat medel som kan laga skador på hår som redan finns där eftersom håret är dött.
Det enda du kan göra är att
klippa bort det skadade då skador kan vandra uppför hårstrået
och ta väl hand om det genom att undvika saker som sliter på det. Det lagar inte de skador som finns men kan göra så att det i alla fall inte blir värre.
l'm back
Klipp bort det skadade och börja vårda håret ordentligt, kolla in någon nopoo- metod, Balsammetoden t.ex. är väldigt omtyckt.
Balsammetoden kör jag redan, och klippa mig ska jag göra.. Men finns det något mer som jag kan göra?
-
#3 som sagt så är skadan redan skedd men vill du hindra mer skada så gäller det att vara så snäll mot håret som möjligt tex
Sätta upp håret i snälla frisyrer med snälla saker (dvs inte hårsnoddar utan helldre tex hårpinnar, är snoddar ett måste så ta såna utan skarv).
Sova i fläta el lös snäll knut (ev inte nödvändigt om du sover i nattmössa).
sova på satin/silke eller i en nattmössa i satin/silke.
Se till att håret inte blir trassligt (tex ha håret uppsatt, sova i fläta etc) och var försiktig då du trasslar ur håret.
Inte använda stylingmetoder som skadar håret (tex att inte tupera, använda värme, färga om inte det är en skonsammare färg etc)
Inte använda skit som man inte kan tvätta ur (tex silikoner) tex hårsprejer osv
använda snälla material utan skarpa kanter (tex plastkammar har ofta skarpa kanter el metallaccosiarer kan ha det)
Det finns mer men dessa är väl bland de vanligare men det finns mycket, mycket mer
Edit: och allt funkar inte på alla och alla behöver inte undvika allt det beror på hur ens eget hår är.
l'm back
Skarpa kanter på hårklämma eller kammar, metallaccosiarer kan man fila på kanterna med nagelfil tills dom inte är skarpa längre!
Brunett
Kolla om hårsäcken sitter fast på de strån som lossnar. D.v.s. Små vita pluppar i ena änden. Då är det direkt håravfall.
Det kan inte vara så att du ser hårstråna tydligare nu när dom är svarta och därför tror att du tappar mer hår än normalt?
Är håret slitet är det klart det går av på vissa ställen. Gör som #6 säger och är det så att hårsäcken är med kan du ju börja se efter dina vanor, stressar du mycket? vitaminbrist? hur äter du? etc.
~mikkan