Besviken
Hejssan, det har gått en tid sen jag börade med Balsammetoden och jag tyckte den hjälpte i början men nu har det bara blivigt "sämre" mitt hår verkar skörare och framför allt glanset är totalt borta, jag har BARA använt godkända produkter, bytt till svinborst-hårborste och verkligen varit försiktig med mitt hår, (är det annars med men lite extra nu bara) och jag förstår inte varför.
Jag funderar på att börja med "vanliga" produkter igen, för mitt hår kändes i alla fall mycket starkare och var mycket glansigare då.
Tycker ni att det är big no-no eller är det bara min hårtyp som inte gillar metoden? kanske börjar med sls-fritt istället eller? enda problemet där är att alla såna produkter är så dyra! Jag vill bara tt mitt hår skall vara starkt och glansigt igen ..
Snälla hjälp!? :c
För mig funkade inte Balsammetoden (jag exprimenterade inte så mkt förvisso) men WO (water only) funkade finfint för mig. Så bara för att Balsammetoden inte funkade för dig behöver det inte betyda att du måste gå tillbaka till schampo
l'm back
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okay! jag har funderat på WO men vet inte riktigt, gillar då håret doftar något, och tror det skulle bli torrt utan nåntig som ger fukt åt det. Men kanske värt ett försök i alla fall.
Och nej förstås inte, men jag är lite snurrig av allt om parabener/silikoner/sulfater o saker som inte skall vara bra enligt vad man läst.
SLS fritt är ju Schampo utan Sulfater, och inte heller Silikoner i varken Balsam eller Schampo då heller för sls fria schampon inte kan bryta ner det.
Men jag har funderat Vad e skillnaden på det och "vanliga" produkter som inte är SLS-fria MEN är silikonfria, finns ju vissa som de står ''no silicone'' på? eller är Silikoner verkligen så dåliga som man tror för samtidigt är det ändå så många som har rump-långt hår som tvättar med Balsam och Schampo som har Silikoner i sig.
Jag vet inte vad jag skall göra längre , vet inte vad jag skall använda för produkter och jag blir galen :(
#3 Du kan ju skölja håret med blomvatten efter att du tvättat det med vatten. Exempelvis rosenvatten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Sant, men om håret ser risigt ut ändå, vad spelar det då för roll? det r ju väl ändå utseendet man letar efter? eller? jag förstår verkligen varför alla n-poo etoder är bra för håret, men jag har börjat ifrågasätta varför silikoner/schampo osv eg är dåligt då de oftast får håret att se fint ut ändå?
Egentligen är jag inte helt ''på" att köra Schampo igen, men om man börjar använda silikon produkter så måste man ju det för att inte få build-up.
jag är helt enkelt vid en punkt nu där jag vill ha resultat och jag känner att inget har gett mig det hittils.
Bara en fråga till dem som vet litet mer:
just nu helt i teorin, hur bra för håret skulle det vara om jag började använda "no silicone" produkter istället, och ändå körde vanligt schampo/balsam.
och i jämförelse med det köra sls, vad är bästa alternativet?
#4 tja blomvatten kanske är något..men jag vet inte, det är redan ett himla stohej i duschen då de tar så länge att tvätta håret.
#5 Med tiden växer nytt hår ut som inte blivit förstört av alla kemiska tillsatser.
Varför inte prova exempelvis ägg eller bara vatten innan du ger upp? Eller prova ett annat Balsam? Kanske skölja med lite citronvatten om du har svårt för att skölja ur balsamet ordentligt?
#7 har testat olika Balsam redan, och har nog inte haft problem med att skölja ur det, det ser inte "bra" ut längre bara :/
och angående utväxten så ja det är förvisso sant, men som jag sa så finns det ju massor tjejer med långt fint hår trorts alla användning av Silikoner och Schampo.
har no bestämt mig för att testa med vatten lite först.
Men jag undrar ännu vad blir skillnaden för mitt hår mellan
SLS metoden
och bara "no silicone" ?
Silikoner döljer ju hur håret mår egentligen (tex döljer dom Kluvna hårtoppar etc) så det kan nog vara det att ditt hår börjar visa hur det ser ut "på riktigt".
Själv sköljer jag håret med kattmyntaörtte (ger fukt och ska visst ge glas också, hjälper också håret mot kluvna hårtoppar) så nått hårvänligt örtte kan ju vara nått för doft (och lyster), vill du ha extra doft kan du tillsätta nån/några droppar äkta eterisk Olja i örtteet också.
Sen använder jag kokosolja men inte för mycket, vilket också ger fin glans.
l'm back
#9 har haft kokosinpackningar tyckte de verkade ge lite fukt åt håret iaf. Och jo det angående Silikoner så det vet jag, men jag tänkte att eftersom det ser fint ut på utsidan, va spelar det sedan egentligen för roll, om jag sedan köper ett Schampo som funkar med? läste nyss artikeln om Silikoner igen för det var så länge sen jag läste den och där stod det att det egentligen inte är någon större fara om man bara tvättar håret ett få par ggr i veckan, jag tvättade både före balsammetden och under balsammetoen 2-3 ggr i veckan, betyder det att jag egentligen bara skulle kunna köra på som vanligt?
eller ska jag hellre köra silikonfritt? kan tillägga att mitt hår är i OK skick med tanke på att det är färgat ett par ggr, det är ner till brösten och det enda är att det är lite frissigt ibland och lockar sig då det är fuktigt ute?
#10 då har vi en helt annan syn så jag vet inte om jag kan hjälpa. Det som är viktigt för mig är hur mitt hår mår inte hur det syns.
kokosolja kan man förresten använda på olika sätt. För mig funkar det tex inte i torrt hår men i fuktigt/blött hår funkar det för mig och för andra är det tvärt om (jag använder det som leave in efter dusch inte annars)
l'm back
Att håret ser risigt ut kan ju bero på sååå många saker, kanske ditt hår till och med är övervårdat? Eller behöver ännu mer fukt eller proteiner?
Svinborste hoppas jag att du inte använder dagligen eller som utredningsborste, skulle hellre kört på kam eller en tangle teezer, svinborst kan göra så att håret ser extremt risigt ut men är perfekt för att fördela sebumet i håret.
BM är så jäkla(!!) bra när man väl hittat rätt i djungeln, man får egentligen bara se över vad håret behöver. Ett tag var mitt hår jätterisigt så jag slutade med vårdande Balsam och slutade tillföra proteiner i håret och sen var det en omställningsperiod men håret blev jättefint efter det.
~mikkan
#12 ang svinborsten beror det ju på hur ens eget hår är, vissa har underbart hår tack vare svinborsten och vissa har hår som inte alls tål svinborsten.
l'm back
Börja inte med Schampo och andra skadliga produkter igen, testa olika godkända produkter, kan ta sin tid innan man hittar det som passar, eller prova på någon annan nopoo-metod.
BM funkade bra de första veckorna, men mitt hår blev aldrig vant så fick ständigt gå runt med fett hår. Kände också att det blev skört samt växte det inte lika snabbt. I början så hjälpte det en anin mot tovorna i håret, men slutade med att det blev super trassligt och gick med en stor tova i flera månader tills jag klippte av den… Blev bättre när jag bytte tillbaka till vanligt schampoo och Balsam. Fortfarande lite trassligt, men det löser sig rn aning efter en Hair TReatment
#12 hmm, det ser egentligen inte risigt ut, det är bara detdär "spänstiga" hållbara tjocka kännslan av mitt hår som är borta, antagligen p.g.a av alla Silikoner som förut omslöt det.
hursomhelst som svar åt er alla , tack för svaren! :) så har jag för lite pengar o för mycket burkar kvar av alla Balsam , så kommer köra det lite till, tils alla e slut, sen kanske jag återgår till Schampo men silikonfritt, eller SLS, men får se hur plånboken mår då.
och sen beroende hur jag känner då får jag se vad jag gör :)
har fortfarande inte fått svar på vad skillnaden är på "no silicone" metod och SLS-fritt dock ?
(alttså vad skillnaden blir för håret, antar silikonfritt är starkare då sulfatria schampon är mildare, är jag ute o cyklar?)
#16 tvättar man med Sulfater tvättar man bort allt i hårbotten, bland annat allt fett/sebium och även om man inte vill ha för mycket sebium i håret så är det inte bra för håret att förlora allt sebium.
Att man tvättar bort allt sebium irriterar också hårbotten så att den börjar producera mer sebium eftersom den behöver skydda håret och hårbotten.
Som tur är finns det betydligt bättre och billigare sätt att tvätta håret än att använda Sulfater.
l'm back