Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 1070 ggr
[Konstig]
0

Balsam metoden & bra balsam.

Tja, nu har jag kört Balsam metoden i cirka en månad ^^

Vet inte om jag märkt så stor skillnad ännu tänkte lägga upp före & efterbild sen om någon är intresserad?

Jag har ett ganska billigt vårdande Balsam & tvättbalsam. Jag skulle vilja köpa in lite dyrare eller måste inte vara dyrare men i finare kvalité, tvättbalsam&vårdande Balsam som känns mer vårdande för håret! har ni något/några tips? :)

Tack på förväg.

[Teddies matte]
0

Du kan ju blanda i lite av någon Olja för mer vårdande effekt.

Garnier respons Avocado oil and Shea butter brukar många gilla.

Själv använder jag inget vårdande Balsam utan kör med egna inpackningar eller lite Olja i topparna bara.

_Fisken
0

Skillnaden för mig skedde i hårbotten.

[Konstig]
0

Okej teddies matte för det skulle vara skönt att bara använda ett Balsam och inte behöva använda två. Dessutom så matchar oftast inte lukterna ihop på tvättbalsamet & vårdande. Vad för Olja tar du i topparna? Och använder du bara tvättbalsam :)?

[Teddies matte]
0

#3 Jag använder bara tvättbalsam i hårbotten. Tidigare använde jag vårdande i längderna, men det mår nästan bättre utan, tappar så lätt hår när jag rör i längderna.

Kokosolja, olivolja t.ex. Finns många olika man kan använda, så länge de är kallpressade.

[Konstig]
0

Okej kan det inte lätt se fettigt ut? man tar bara några droppar o smörjer in i topparna typ :)?

Rapsolja funkar inte eller?

[Teddies matte]
0

#5 Du skall ju inte ha det högt upp utan enbart i topparna, eller en liten bit upp, bara lite Olja behövs. Om den är kallpressad kan du använda den.

Carinha40
0

Jag har prövar flera sorter och kört Balsammetoden lite över ett år.
Nu använder jag bara Be Well, från Netto.

300 ml kostar en nio tio spänn och i min erfarenhet, med mitt hår, är att detta Balsam är det som funkat bäst.

Jag använder detta Balsam både som tvättbalsam, vårdande och har även i lite, som får vara kvar i längderna, som styling. Övrig styling är bara Eldorados gelé, som finns på Willys för 14 spänn.

emellan tvätt kan jag fräscha till lockarna med lite vatten i handen blandat med balsamet och/eller lite lite gele.

[Konstig]
0
Praefatio
1

#8 Tresemmé testar på djur 😕 Ingenting man vill stödja med andra ord.

[Konstig]
0

Det finns väl många företag som testar på djur…

har du någon källa/länk på att dem testar på djur föressten? jag tror dig men vill bara läsa om det.

Praefatio
1

Ja, och man ska undvika så många man bara kan.

http://m.tresemme.com/help/faq Fjärde frågan.

[Konstig]
0

Men om man inte testar på djur vad kan man då testa på istället?

[Teddies matte]
2

#12 På människor (med känsligare hudtyp)= dermatologiskt testad

Praefatio
2

#12 Som de tusentals företag på marknaden som inte testar på djur och ändå får sina produkter godkända för mänsklig konsumtion. Att testa skönhetsprodukter på djur är en förlegad, daterad och oacceptabel sak.

[Konstig]
0

Ja men i vissa fall testar man ju saker man är rädd människan inte ska reagera bra på och då vill man hellre se djuret ta skada än människan eller? jag kanske bara missförstått det.

Denna Balsam serie: http://www.nakedbodycare.co.uk/naked-volume-weightless-conditioner-fine-to-greasy-hair

Har någon, åsikt om den? jag är lite intresserad av dem med :)

[Konstig]
0

Oj såg att jag länkade fel

Det finns 2 godkända Balsam av naked rescue & det är 

Naked Rescue Intensive Care Conditioner

Naked Care Gentle Conditioner

om jag fattade rätt..

[Konstig]
0

#14 Har aldrig sagt att det är bra eller något

Praefatio
1

#15 Ja, och de tester går att göra utan djur. Det finns inga argument för djurförsök när det kommer till skönhetsprodukter, det är etiskt oförsvarbart att testa skönhetsprodukter på djur när det går precis lika bra att testa på andra sätt.

[Konstig]
0

#18  aha ok då vet jag din åsikt

jag vet ingenting om testning på djur och har bara hört det du säger så vet inte vad du argumenterar om

Praefatio
2

#19 Testning på djur i schampo-/balsam-/tvålsammanhang innebär bland annat att man hällar mängder av (den otestade) produkten i ögonen på djuren. Du vet säkert själv hur ont det gör när man får Schampo i ögonen. De lever dessutom i laboratorier, helt utan möjlighet till minsta naturliga liv. Det tycker inte jag att levande varelser ska behöva utsättas för, bara för att det är lite billigare än att testa på schyssta sätt :)

[Teddies matte]
2

#20 Det är väl inte direkt mängder som hälls i ögonen på djuren, någon droppe utspädd produkt snarare. Rätt sjukt ändå.

Praefatio
2

#21 Har sett bilder på kaniner som sitter på rad med ögonen proppfulla av lila Schampo :( Det var visserligen några år sedan, man gör kanske inte likadant idag, men som sagt, onödigt oavsett när det faktiskt finns etiska metoder som är precis lika säkra för oss människor! :)

[Teddies matte]
2

#22 Det var säkert manipulerade bilder isåfall. Men så långt det går är det helt klart värt att använda icke-djurtestade produkter.

[Konstig]
0

men nu har denna tråd bytt ämne helt & hållet :P

Praefatio
0

#24 Det har du rätt i :) De riktigt bra tvättbalsamen brukar vara just de billigaste. Vill du få en lite lyxigare känsla kan du hälla över dem i en finare flaska! Vårdande däremot finns det ju mängder av sorter, har du kikat på denna lista (balsam) och denna lista (inpackningar)?

Praefatio
0

Kan tillägga att jag har hört gott om TVÅLs inpackningar, men har inte provat dem själv eftersom jag inte kan bestämma mig vilken doft jag vill prova 😃 Alla låter så goda.

[Konstig]
0

Praefatio jag såg att naked bodycare inte var djurtestat(eller jag tror det) de var de jag länkade hittade de på den sidan du länkade förut vet redan om den sidan, den är bra för & leta BM godkända varor också tror jag sett de på apoteket men de var inte jättebilligt, jag vet inte jag får för mig ibland att dyrare produkter är bättre för håret men det känns ju mycket bättre att sätta sånt i håret oftast än de jag kör på nu kör på coop's Balsam.. de där som är godkänt men de känns inte som mitt hår blir jättefint av det!

Praefatio
0

#27 Balsam som är väldigt billiga, som Coops, är ofta inte det minsta vårdande. Det är just därför de är så billiga, för att de inte innehåller några vårdande ämnen, men man vill ju inte ha ett vårdande Balsam i hårbotten, det brukar göra att håret känns fett, utan man vill bara ha ett Balsam som tar bort smutsen och då är de billiga balsamen himla bra!

Coops Balsam är inte vårdande alls, men det fungerar jättebra som tvättbalsam för många. Hade jag varit du så hade jag satsat på att fortsätta tvätta med Coops Balsam och sedan köpa ett lyxigare/dyrare vårdande Balsam. Just när det kommer till de vårdande balsamen så är det ofta så att de dyrare är lite bättre.

[Konstig]
0

Jag har känt att använda 2 Balsam till håret känns slitande på något sätt jag vet att det är rekommenderat men hört om många som kör med BM som bara kör med 1 Balsam finns det inte en chans att man kan köra på 1 Balsam till hårbotten + topparna, något som är mer mitt i mellan vara? som kan funka i topparna + hårbotten? annars fortsätter jag köra som jag gör.

Praefatio
0

Slitande? Hmm, har svårt att tro att det är det. Balsam är ju bara näringsgivande för håret, sliter inte alls.

Om man bara kan använda ett "mitt-i-mellan"-balsam är olika från person till person. Vet att en del gör det men jag personligen kan inte göra det, min hårbotten blir flottig direkt då. Du får nog helt enkelt testa dig fram. Kanske kan någon annan, som bara använder ett Balsam, tipsa dig om något bra :)

Annars brukar det fungera bra att använda tvättbalsam och sedan ha lite Olja i topparna. Fungerar med olivolja men det luktar inte så gott. Kokosolja är kanonbra, mandelolja och valnötsolja också. Alla tre doftar dessutom gott!

[Konstig]
0

Ja fast även om det är vårdande så slits vissa hårtyper lättare än andra det tror iallafall jag, men 2 olika Balsam kan ibland krocka luktmässigt använder coops i hårbotten och ett från garnier tror jag i topparna båda BM godkända, men det luktar så olika så parfymerna krockar och det blir ingen bra kombination

Praefatio
0

#31 Jag använder ju parfymfritt tvättbalsam just för att jag inte gillar när dofterna krockar :)

[Konstig]
0

Det var ju smart! de har jag inte tänkt på, ja de räcker gott med 1 doft i håret… tack för tipset.

Praefatio
0

#33 Visst är det bra :) Såklart från Garant är parfymfritt.