Balsammetoden
Hej!
Jag funderar på att börja med Balsammetoden, och som jag förstår det så behöver jag först ett övergångsschampoo.
Hur länge ska man använda det, och vad använde ni för övergångsschampoo?
Sedan behöver jag två olika Balsam för tvätt. Vad skulle ni rekommendera för Balsam till mitt hår? Jag har vågigt/lockigt, väldigt tjockt, har en tendens att bli torrt.
Som redan nämnts bli medlem på lockig.se och läs artiklar och forum där.
Du behöver bara använda sista-schampot en gång om du tvättar ur håret ordentligt med det. Jag använde Neutrals Schampo.
Själv använder jag Neutrals Balsam som tvättbalsam, använder inget vårdande Balsam utan har Olja i topparna.
Jag använde(r) Såklart Schampo från Garant som sista-schampo samt när jag har färgat håret. Genomskinlig flaska, finns på Willys och Hemköp. Har även använt Barnängen Volym Crème Schampo som sista-schampo. Viktigt att det är just Volym-sorten, de andra är inte godkända. Blå/vit flaska, finns i de flesta livsmedelsbutiker.
Som tvättbalsam använder jag Såklart Balsam. Har även testat Coop X-tra men fick build-up av det efter ett par månader, aldrig haft några sådana problem med Såklart utan trivs kanon med det. Vet att andra använder bland annat Bamse-balsam.
Använder för övrigt just nu Barnängen Volym Crème Balsam som vårdande. Det fungerar helt okej, men kommer nog återgå till Fructis Garnier: Nordic hair care Pure volume som jag upplever är lite mer vårdande än Barnängen. Barnängen ligger precis mitt emellan vårdande och tvättbalsam. Lite för vårdande för att fungera för tvätt, men inte riktigt så vårdande som jag vill med mitt sköra hår.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg