Naturlig hårvård?
Jag vill försöka hålla mig så långt borta från gifter och kemikalier som möjligt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med mitt hår.
Jag har ca 80 cm långt mörkt hår så Balsam är ett måste för mig men jag skulle vilja hitta alternativ.
Just nu tvättar jag håret vid behov, jag använder hemmagjort Schampo max en gång i veckan annars behövs bara vatten och Balsam i längderna.
Annars använder jag inget "skit" i håret som tex färg el vax och jag borstar håret med en svinborste och kommer att skaffa en träkam.
Jag har tänkt testa att använda björkblad istället för Schampo men det har jag inte orkat än men det är mest Balsam som det behövs tips på, i andra hand andra Schampo alternativ(jag är björkpollenallergisk så jag vet inte om björkbladen kommer att funka) och i tredje hand inpackningar och annat smått och gott.
edit: eftersom jag är lite smårädd för att hälla vinäger i håret osv så vill jag gärna höra era erfarenheter också
l'm back
Har du tittat på den här sidan http://www.nopoo.se/? Där finns recept på många olika hemmagjorda schampon, inpackningar m.m.
http://lockig.se/ är också en bra sida att leta på, kika runt lite i forumet så hittar du säkert något tips på Balsam du kan röra ihop själv! :)
Varför inte bara Balsam? Kolla in balsammetoden; www.lockig.se
#2 nej jag har testat Balsammetoden men jag vill ju sluta med kemikalier och annat onaturligt så då passar ju inte det riktigt.
#1 ska kolla länkarna
l'm back
Jag har kollat "förbjudet listorna" och jämfört det med schampot vi gör nu och har hittat laureth sulfat på min lista och det finns man som slutar på "laureth sulfat" som är förbjudet. Vet ni om bara laureth sulfat hör till "no go"
Det var visst däremot tillåtet som sista Schampo så jag kan kanske använda det tills jag hittar rätt alernativ för helst vill jag kunna använda nått som jag kan göra själv i så stor utsträckning som möjligt.
Edit: jag kan tillägga att vi har egna bin så honung brukar finnas i hushållet, just nu har vi däremot sålt all honung för i år.
edit2: lol jag ser att man kan använda te som Efterskölj det kanske passar mig 😉
det var nytt för mig, jag har bara vetat om att man i blandannat japan använder tefröolja till håret
edit3: jag ska nog åtminstånde testa björklöv, honung och nässlor för det kan vi göra själv (eller ja bina gör ju honungen men vi skördar den, samma med resten men ni förstår)
l'm back
#1 vääääldigt intressant sida, det fanns ju mycket mer än bara för hår där också
l'm back
Ang. vinäger: Jag använder ibland äppelcidervinäger som sur Efterskölj och då häller jag en skvätt (typ, två-tre matskedar) i en bunke och fyller på med vatten, alltså mäter inte så noga. Det luktar inte så gott men det är bara att hälla det över huvudet eller doppa håret. Man kan välja om man vill skölja ur det med vanligt vatten eller inte.
Det luktar i alla fall inget när det torkat, men föreygger trassel och kan ge lite mer glans. En del använder vitvinäger istället eftersom äppelcidervinäger kan ge lite röda toner i ljust hår i längden. :)
#6 tack för infon, det mesta jag hört är att det ger glans men jag har inte hört nått om att det skyddar mot trassel förrns nu (vilket jag är mest ute efter).
När det gäller Efterskölj och skölja i kallt vatten, kan man bara doppa håret i eftersköljningen/det kalla vattnet?
Jag har nämligen en reumatisk sjukdom som ger mycket smärta då jag blir för kall, faktiskt vanlig dusch gör ont för mig innan det blivit varmt nog i duschkabinen 😕
nån som vet hur man kan tvätta med WO (water only) utan att stå under rinnande vatten hela tiden, det lät tröttsamt och dyrt (då vi eldar för varmvatten och fäller skogen själv slösar man inte gärna med varmvattnet i onödan)
l'm back
#7 Jaa, jag älskar nopoo-sidan, finns massor av skojigheter där.
Så som jag har förstått det räcker det att skölja med kallt tills hela håret är genomsköljt. Jag brukar bara böja ner huvudet och skölja ordentligt för att slippa få kallvattnet på kroppen. ;) Så ja, jag tror det funkar att bara doppa håret i kallvatten.
I No poo undviker man Sulfater, här har du några namn det gömmer sig under: Sodium Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Sulfate, Ammonium Lauryl Sulfate, Sodium Coco Sulfate, finns garanterat många fler. De två första brukar förkortas SLES resp. SLS. I SLES har det påträffats 1,4-dioxan, vilken är en känd cancerogen.
Jag lyckades tyvärr inte hålla efter mitt hår med Balsammetoden utan råkade börja med Schampo efter några månader. Men i schampoväg så kör jag på The Body Shops schampon, dessa är fria från Silikoner, Sulfater, parabener och färgämnen. Visserligen har den ändå en rätt så lång innehållsförteckning, men man undviker det värsta iallafall!
#6 Äppelcidervinäger är INGET att rekomendera att ha i håret då de sliter!!
Man tillför inte något till håret på det sättet. Så jag förstår inte VARFÖR folk använder ägg, äpplecidervinäger med mera i håret..
#10 vad använder du då? Schampo? Balsam? (har du kollat på innehållsförteckningen?) ägg används ofta som "tvättmedel" för håret, jag har också sett det i div inpackningar inget konstigt eller dåligt med det på något sett.
Äppelcidervinäger och andra sura saker är jag inte lika säker på vad jag tycker om men det är ju faktiskt ganska utspätt och vi har just här basiskt vatten så det behöver inte vara illa.
Jag funderar däremot på att börja med te el nässlor
l'm back
Jag kan ju förresten säga vad mitt mål med min hårvård (och kroppsvård) är
mål nummer 1: jag ska bara ha saker på mig som jag skulle kunna äta
mål nummer 2: jag ska kunna producera det själv eller i alla fall veta hur det produceras (det finns få oljeväxter här tex så jag kan inte producera allt själv)
No poo sidan har jag hittat massor på (även för kroppen, har börja använda oljor istället för hudkrämer nu och slängt sminkborttagningsmedlet och en lotion jag hade) men jag är fortfarande intresserad av era erfarenheter (inga fördommar tack)
l'm back
#13 i #12 ser du varför jag inte vill använda det "gamla" hederliga (hur gammalit är det egentligen, att tvätta med ägg är nog äldre)
l'm back
#9 När man sköljer med ÄCV så sköljer man ju inte enbart med det, utan man blandar ut det ganska rejält.
Texten nedan är från no 'poo:
"Tvätt, särskilt med basiskt bikarbonat, påverkar hårets och hårbottens pH-balans. För att återställa denna är det bra att skölja håret med något surt efter tvätt.
En sur Efterskölj sluter fjällen på hårstrået, är mjukgörande och glansgivande samtidigt som den stabiliserar pH i hår och hårbotten.
Sur Efterskölj, särskilt med äppelcidervinäger eller askorbinsyra, kan även motverka effekterna från hårt (kalkrikt) vatten."
#16 så jag som har typ det mjukaste vattnet som finns skulle kunna efterskölja med annat?
l'm back
#16 Det skulle vara SÅÅÅÅÅ intressant om dessa människor som bara använder massa mat grejer i håret kunde gå till en frisör och göra en Håranalys ;)
''Testet går till så att man klipper ett hårstrå och klistrar upp på ett papper som man sedan sätter in i Hårtestapparaten som läser av styrka och sträckbarhet, den talar om för oss exakt vad ditt hår behöver''
#18 På vilket sätt menar du att håret skulle vara sämre? Du förstår väl att det du kallar "matgrejjer" kan vara väldigt nyttigt, både för huden och håret. Varför skall man använda samma sak, men istället inproppat i produkter med en massa andra onödiga ingredienser och kemikalier, när man kan använda rena varor.
Håret har absolut inget behov av att tvättas med en massa kemikalier, det om något förstör håret. Hur kan det komma sig att folk får så mycket friskare och starkare hår när de slutar med Schampo och istället börjar använda skonsammare metoder ifall det skulle vara så fel?
Kan ju ta mig själv som exempel, har länge kämpat med mitt hår som de senaste åren bar blivit mer och mer förstört, blev tvungen att klippa av mig halva håret för nåt år sen också, när jag slutade med Schampo och alla andra skadliga produkter fann jag äntligen hopp, håret blev friskare, tjockare och starkare och började växa normalt igen, det växer numera i raketfart också.
Tyvärr har ju inte alla frisörer så stor kunskap om olika produkter och deras inverkan på håret.
#18 om ingen gjort ett test hur vet du då att håret förstörs?
Jag vill undvika kemikalier på min hud sen bryr jag mig knappt hur mitt hår ser ut om jag kan slippa kemikalier som är giftiga (och ja dom är giftiga). Jag vill leva så giftfritt som möjligt helt enkelt.
Däremot har mitt hår sett och mått bättre och bättre ju mindre skit (tex schampo) jag har i det trots stress osv.
Jag har också märkt att frisörer och liknande (inom andra områden också) sällan vill det som är bäst för konsumenten utan det som är bäst för deras plånbok, ibland är det samma men inte alltid.
l'm back
#20 Precis, tyvärr är det ju så att de som är negativa till skonsammare metoder antingen vill de det bästa för sin plånbok eller så har de helt enkelt inte erfarenhet och kunskap, väldigt synd, men som tur är börjar det dyka upp frisörer som samlat på sig mer kunskap och är öppna för dessa metoder.
#20 Skrev att det skulle vara kul och se vad ni som anväder sådant i håret får för resultat. Skrev inget mer.
#22 Säkert ett mycket gott resultat eftersom håret mår så mycket bättre av att slippa alla skadliga ämnen.
#23 Vet man inte förens testet är gjort. Finns hår som mår bra av frisör produkter också så sitt inte å prata FÖR gått om hemmakurer tack! :)
#24 Men det är skillnad på att må bra på riktigt och bara på ytan, visst kan ett hår se friskt och fräscht ut på ytan av frisör- eller andra schampon, men verkligheten är en helt annan, det skapar bara ett falskt "friskt" hår och en ond cirkel. Det beror förstås lite på vad de innehåller men många gånger innehåller frisörprodukter mycket skräp. Varför inte? Det är mycket gott som kommer av "hemmakurer", finns inte något farligt med det som det gör med schampon t.ex. Skillnaden ser man sedan när man testar skonsammare metoder.
#25 Varför är de då folk som får BRA resultat av en håranalys med frisörernas produkter?
Någon som kör hemma kurer kan ju testa en håranalys innan dom uttalar sig FÖR mycket tycker jag, Dels också för att det skulle vara spännande och se.
En håranalys går även ut på att man hittar fram produkter just för DITT hår.
#26 Och hur vet du att folk inte gjort sådana? En sådan skulle jag gärna göra om möjligheten fanns här, men för mig räcker det faktiskt med att jag ser och vet att håret mår bra, samt att frisörer säger detsamma. När man redan vet vad sitt hår mår bra av behöver man inte få reda på några produkter. Det skulle ju heller inte vara förvånande när de sedan kommer med tips om sina egna produkter, det där är säkert ett brs sätt att tjäna pengar på. Det skulle vara intressant att få se vettiga källor på hur testet framställer sina resultat. Det syns när håret mår bra på riktigt, det går ju att testa själv genom att tvätta bort alla kemikalier skräp ur sitt hår, då ser man hur håret ser ut och mår på riktigt.
#27 Svara gärna på min första fråga!
Ja, då tycker väl du och din frisör de :) Men håret utsätts ändå för kemikalier och annan skit dagligen.
#28 Jag svarade att jag gärna tar emot vettiga källor på hur resultaten framställs, låter inte så där jätte trovärdigt, det är fakta att Silikoner, många alkaholer, Sulfater m.m är skadligt för håret. Visst kan man utsättas för kemikalier annars också men faktum kvarstår att många produkter sliter på håret och då är det smart att undvika sådant man själv kan bestämma över. På vilket sätt är det fel att vara skonsam mot håret när det helt klart får håret att må bättre?
#28 Alla schampon består inte av alcohol, alcohol torkar ut håret då de är starkt. Men ACV är också starka grejer.
Klart de finns männiksor som gått ifrån en håranalys med gott resultat med frisörens produkter. Bara att ringa upp dem om du vill veta mer.
http://www.frisorhusetigrebbestad.com/aktuellt
Asså seriöst man kan inte göra hela världen miljövänliga emot sitt hår. Finns de hår som mår bättre av riktiga produkter så gör dom de, det är ju gjort för ens hår så den diskutionen orkar jag inte ens med dig.
#30 Jag är insatt i vad schampon och diverse produkter innehåller, du nämnde bara alkoholen, Silikoner är vanligt, speciellt i andra produkter, och Sulfater sliter mycket på håret. Det är inte precis så att man stoppar ren äcv i håret. Kan inte jämföras, det är sedan alltid bra att göra äcv skölj ibland oavsett vad man annars använder. Miljövänligt är inte något som är mycket viktigt för mig, det viktiga är att håret mår bra och är friskt på riktigt. Innan man menar att ens hår är friskt hoppas jag man kollat hur det ser ut i verkligheten, genom att få bort alla produkter som finns i håret. Ja, det där var ju ingen vettig källa, men ett bra knep för att sälja sina produkter.
#31 Fortfarande folk som får bra resultat av håranalys så! :)
#32 Då skulle jag gärna se på vilka grunder de får det om de använder skadliga produkter och om testet faktiskt är seriöst vilket jag inte fått några bevis för än.
#33 Jag gav dig en länk. Kolla lite mer på den sidan och ring och hör med dom. Jag vet innerst inne att de finns folk som fått gott resultat. Tror du inte så ring dom!
Hur kan du med att sitta å skriva ''skadliga produkter'' De är för dig som att sitta och trycka ner alla som använder frisör produkter och annat och det tycker jag är FEL! De finns faktist hår som mår bra av de, om inte, nä då skulle man sett de på ett eller annat sätt…
De låter enligt dig som om riktiga produkter är dödliga, haha seriöst..
#34 Jag har kollat den och det var ingen vettig källa, ringa kan jag inte eftersom jag inte bor i samma land. Sulfater, Silikoner, många alkoholer t.ex är skadliga produkter som sliter på håret. Visst kan håret se friskt ut men det behöver inte vara det under ytan, utan produkter med ämnen som sliter kunde håret må ännu bättre. Folk gör såklart som de vill, men att påstå att skonsamma metoder är dåligt och att inte schampon och diverse produkter inte sliter är bara fel.
#35 Men vem sa att länken var en källa?
ALLT sliter på hår idag…
Aja tro vad du vill men detta ändrar iallafall inte mitt och andras syfte ;)
Såklart man använder vad som funkar bäst för en själv. Grejen är att vissa inte alltid vet att deras hår mår dåligt under hinnan av Silikoner och dylikt, inklusive mig själv tidigare. Jag var lika motstridig innan jag själv fann intresse för alternativ hårvård, och jag trodde att Schampo & Balsam var det självklara för mitt hår. Visade sig inte vara det alls.
#17 Tycker du kan experimentera dig fram till en Efterskölj du gillar - om du beslutar dig för att ens använda en. Skulle det sluta med att du tvättar håret med enbart vatten så tror jag eftersköljen är onödig. Det hela beror väl på hur basisk din rengöringsmetod för håret är då eftersköljen hjälper till att neutralisera.
Du kan annars testa späda ut ÄCV kanske 15 ggr istället för rekommenderade tio. En klick honung kan med fördel också blandas i. Eller någon eterisk Olja om du stör dig på lukten.
Grönt te funkar också bra.
#30 Ja, äppelcidervinäger är alldeles för starkt att hälla på håret om du har det outspätt. Men man spär ut det ca 10 gånger, om inte mer. Så det är inte alls lika starkt då.
Sen undrar jag också om du ens har funderat på vad alla ingredienser i schampot egentligen är?
Här nedan kommer lite information om sånt som finns i de flesta vanliga schampon.
Sodium Laureth Sulfate och Sodium Lauryl Sulfat är tensider som är väldigt vanliga i schampon. I förstnämnda har det påträffats 1,4-dioxan, vilken är en känd cancerogen. Dessa är billiga, rengörande och gör så att schampot skummar. Men varje gång du tvättar håret med något som innehåller detta så försvinner även hårets naturliga fetter. Anses vara irriterande för ögon och hud
Glycol Distearate gör så att schampot skummar och hjälper produkten att vara lite mer trögflytande. Detta görs av etylenglykol (glykol i vardagligt tal) som blandats med animaliskt eller vegetabiliskt fett. Glykol är giftigt.
Cocoamidopropyl Betaine är ytterligare en tensid som finns i många olika schampon, denna är känd för att vara väldigt allergiframkallande.
Fragrance eller perfume framställs av syntetiska kemikalier och tillverkarna behöver inte uppge vad de innehåller. Tyvärr innehåller de allra flesta syntetiska parfymerna ftalater som är fertilitetsstörande. Något att tänka på är att även naturliga parfymer baserade på eteriska oljor kan vara allergiframkallande.
Och alla dessa parabener. Butylparaben, methylparaben, ethylparaben, propylparaben som är konserveringsmedel för att du ska kunna behålla din schampoflaska i flera år. De kan vara allergiframkallande och misstänks vara hormonstörande och skadliga för hälsan och miljön.
Det här är bara några av väldigt många ingredienser och skulle jag fortsätta skriva om fler skulle det här bli ännu längre än vad det redan är. Och allt som står ovan är några av många anledningar till varför vissa väljer att avstå från sådana produkter. Jag själv har till exempel väldigt känslig hud och kan inte använda vanliga schampon då jag reagerar på SLES/SLS.
Förlåt för ett väldigt långt inlägg! :)
Tråkigt att läsa en del tonfall i denna tråden. Man behöver inte hålla med om eller tro på allt men TS har ju skrivit precis varför hon efterfrågar råd och tips. Det finns massor med bra argument både för och emot Schampo men den diskussionen känns lite onödig att ta i en tråd där TS redan från början förklarat varför hon inte vill använda vissa produkter, eller?
Charlott_, om du nu inte förstår varför folk vill använda äppelcidervinäger eller ägg i håret, snälla ta 10 minuter och läs om andra människors erfarenheter och förklaringar till varför. Såväl personliga anekdoter som kemin bakom det hela är inte särskilt svårt att hitta på internet.
Vill bara tillägga att det finns mycket som är skadligt i fel mängd. Äppelcidervinäger ska spädas ut såpass mycket att det är okej att dricka om man vill. Är man orolig kan man späda det mer och experimentera med vad som passar en själv.
Kan förresten rekommendera att gå in och kika i forumet på http://www.longhaircommunity.com om man är haj på engelska, för där finns trådar om såväl alternativ hårvård som konventionella produkter. Bl a finns en 320 sidor lång tråd om Water only! De flesta på sidan har hårets kvalitet och längd som förstaprio men det finns otroligt mycket erfarenhet samlad.
suck var ska jag börja
@ Charlott_: har du inget vettigt att tillföra trådämnet så kan du vara snäll och lugna ner dig, det skräpar ner tråden. Jag är inte Medarbetare eller liknande men jag vill kunna läsa svar jag får i den här tråden inte bråk tack.
Jag vet att jag också var med i tjafset i början men jag ångrar det nu och kommer att försöka hålla mig till ämnet nu.
#38 jag tror i alla fall jag ska börja med dom jag tycker verkar bättre, särskilt eftersom jag inte kommer att testa bikarbonattvätt el liknande först.
men Efterskölj ska väl göra det lättare att reda ut också? jag har ju så långt hår så annars får jag nog borsta ihjäl mig.
#39 tack, ska kolla in länken
l'm back
he he nu vill jag bry mig om kvaliteten på håret igen (men utan gifter och kemikalier, går det bara med gifter och kemikalier struntar jag i det)
jag vill kvalificera mig till "The knee-length and beyond thread "
Just nu är jag bara mitt på rumpan ungefär (vilket är väldigt jobbigt då man går på toa 🤪)
l'm back
#41 Helt riktigt, det sura hjälper ju bland annat till att stänga igen fjällen på hårstråna så de inte hakar ihop med varandra. Det gör även kallt vatten. Tänk också på att det mesta man rengör med är basiskt.
http://www.har.n.nu/ Här hittade jag även ett recept på Balsam med babyolja, äggula och vatten. Använder man babyolja så titta noga på innehållsförteckningen, de kan innehålla Mineralolja (som finns under många olika namn). Annars går den nog bra att byta ut mot vilken Olja som helst. :)
#43 jag kämpade i början men nu på senare tid har jag inte brytt mig så mycket och därför har det slitits mer än vad det skulle behövts så tänker jag efter kanske jag kan spara ut ännu längre.
Mitt hår växer lite snabbare än 12 cm/år men jag har brukat behöva toppa också.
#44 ok så nått kallt vårdande örtte borde funka lika bra?
Äggtvätt är nog nått jag ska testa om inte WO, nässlor, björk m.m. funkar
l'm back
Jag kan tillägga en till anledning till varför jag inte tror äcv är nått för mig.
Jag har brunt/mörkt hår och vill inte ha ljusare, snarare mörkare och jag vet i alla fall att citron har använts som blekmedel "förr"
l'm back
Har aldrig upplevt någon blekande effekt med ÄCV, jag är naturligt blond, så det är antagligen individuellt. Något jag däremot har fått blekare hår av är eftersjölj med kamomill te, som har fått dra länge, citron och honung. Mest har det blekts när det har varit i relativt koncentrerade former Samt torkad i solsken. Antar att det triggar det hela ;)
Lita aldrig på pannkakor i luften.
#47 citron + solsken vet jag är blekande, kamomill rekommenderas i princip bara till blonda vad jag vet (vi brunetter har rosmarin istället om jag minns rätt).
Jag såg bara nyss en kvinna i en blogg tror jag det var som hållit på med bakpulver och äppelcidervinäger i 3 år och hon hade mycket ljusare (och mattare) hår. Men då blandade hon vad jag förstod 50/50 på både bakpulver och äppelcidervinäger och det har jag aldrig sett nån rekommendera nån stans.
l'm back
#46 & #47, jag har sett ett par som skrivit att ÄCV kan ha ljusat upp deras hår och också att det kan ge koppartoner i ljust hår i längden. De flesta verkar inte uppleva blekeffekten dock. Kamomillte (och en del andra örter, teer och blommor) kan användas för att ge en gyllene/gul ton på ljust hår, men vad jag fattat det som så bleker det inte utan lämnar bara en färgton. Honung kan bleka under rätt förhållanden - om man inte vill ha den effekten så värm all honung man ska använda i håret så dödar man det som utvecklas till peroxid. Citron + sol är mer blekande =)
Jag körde Äggtvätt under en period och då behöver man helst något surt för att neutralisera ägget. Jag använde ÄCV då (en liten skvätt som jag blandade med 2 ägg i en shaker och skakade runt). Askorbinsyra eller något annat surt ska funka lika bra. Jag tyckte att Äggtvätt var super för att rengöra håret, men jag använde också Balsam efteråt för att just bara äggen inte gav så mycket "balsameffekt" så där kanske du behöver hitta något alternativ.
I längden tror jag att Äggtvätt innebar lite för mycket protein för mitt hår dock.
#49 tack för infon ok bleker kanske var att ta i men kamomill ska vara enligt vad jag har hört ett nono för mörkhåriga, men vi har ju alternativ 🙂
Hur vet man att man tvättar för "proteinigt?" (vi har ju höns så ägg är ju också ett alternativ, i alla fall på sommaren även om jag föredrar att äta dom)
edit: och jag som trodde att vår egna råa honung skulle vara perfekt för hår, men den mesta köpta honungen är ju värmebehandlad så den borde väl vara ok? eller är det mycket man ska värma för att få bort ämnet (kommersiell honung värms till 70 grader tror jag, vår värms inte alls om inte vi har den i örtte)
l'm back
Åhh, den ser underbar ut :D Om man aktivt försöker bleka med honung så ska man inte värma den under behandlingen, men då ska man också helst använda destillerat vatten och kanske kanel/kardemumma som ska underlätta bildningen av peroxid. Kemin bakom det känner jag tyvärr inte till och mycket av det jag skriver har jag läst mig till på bl a longhaircommunity och andra sidor där andra har förklarat bättre hur själva processen går till.
Jag har t o m försökt bleka med honung och inte lyckats. Hur som haver så bleker honung väldigt lite även under goda förhållanden och jag tror inte att man behöver oroa sig för blekeffekt om man bara använder honung i sin tvättmetod/efterskölj. T ex c-vitamin ska förhindra peroxidbildningen så om man använder det i kombination med t ex aloe vera som innehåller C-vitamin så ska man också eliminera risken.
Ang. för mycket protein: Håret kan mista sin elasticitet och gå av lättare utan att tänjas om man drar ut det. Det kan också kännas lite halmaktigt med stela, frasiga toppar. Det var det jag upplevde. Då behöver man mer fukt istället för att återställa balansen.
Här finns det enkelt förklarat: http://www.justgrowalready.com/2012/02/protein-overload-what-is-it-how-to.html
#45 Ja, jag tror det! :) Äppelcidervinäger kan hjälpa till att få bort gula toner ur ett blonderat hår, men jag tror inte det bleker särskilt mycket i bara en Efterskölj. Har aldrig själv kört med det så gällande äcv har jag inga egna erfarenheter.
Om du vill ha mörkare hår så finns det ju naturliga sätt att färga det på med Henna och Indigo eller Henna och katam för att få det brunt.
http://voices.yahoo.com/4-all-natural-ways-dye-hair-brown-11165186.html?cat=69 här står det lite om att färga det mörkt med kaffe och valnötsskal.
Rent spontant började nu fundera på om kaffe annars skulle kunna funka som Efterskölj? :)
#52 tack honung kanske är bättre på huden för mig då för säkerhets skull
#53 det fanns nått "tona mörkare blandning" med te (svart tror jag) och nässlor också kanske ska jag kolla upp och se om jag hittar det (jag tror det är i nån av mina huskursböcker)
Jag ha mer te än kaffe hemma 😉
l'm back
#54 Ja, med svart te har jag också sett. Du får testa och återkomma med resultat! :)
Efterskölj med rosmarin skulle kanske kunna vara något? Vet att rosmarinolja sägs stimulera hårväxt och att sköljning med rosmarin ska ge glans åt mörkt hår. Man kokar de färska eller torkade örterna för att oljan i bladen ska utlösas i vattnet och sen antar jag att man får sila bort bladen. Kul om man odlar örter också, att kunna använda dem till allt möjligt.
På shenet hittar man också många bra grejer. http://www.shenet.se/recept/harskoljning.html
Står en hel del där om olika sköljningar. Letar du runt där hittar du nog mycket annat intressant också.
#55 då får ag bara försöka hitta receptet
#56 jo jag har funderat på det jag får testa olika och se vad som passar mig också. Jag får tänka på mitt hår när jag väljer ut fröer till trädgården i år.
Rosmarinolja (och tall, gran och enbärsolja) har vi i vårt hemmagjorda Schampo och jag tycker om det men det är så sällan jag tvättar med Schampo (ca 1 g/v) så jag vet inte om det har nå mycket effekt på mig.
#57 kanske var det där jag hittade receptet, hmmm länken är trasig men tack för påminnelsen om shenet, jag vet att det finns men man glömmer ändå.
l'm back
Jag testade örtavkok som Hårskölj nu i helgen och i alla fall efter vårt Schampo (som har mild balsamerande effekt) så är det bättre än Balsam.
det var i princip kylskåpskallt (eftersom jag hade haft det i kylen först) så det kanske har nått med det att göra.
Däremot var det inte vanliga hårörter utan ringblomma och ros eftersom det blev över då vi gjorde salva.
l'm back
Kul att du testar massa naturligt, Jag har ungefär samma tankesätt som dig, men jag användet tvättnötsavkok ibland också som, även om det är helt naturligt, jag nog inte skulle äta :P
En sak jag måste rekommendera till huden som jag är helt frälst på är extra virgin kokosolja! Som sminkborttagning(de gånger jag använder), insmörjning(om du använder smink för det mesta så är det bäst som nattkräm eftersom det ju faktiskt tar bort smink), inpackning(då behövs dock en ordentlig tvätt med något som får ur fettet ordentligt, iallafall om du har tunna hårstrån) Det är magiskt! räcker i evigheter och prova prova prova! :D Är dessutom nyttigt att äta 1-2 msk om dagen!
Till håret har jag testat det mesta, började med ägggulor, det funkade super men nu bor jag i ett kallt hus på landet och är inte alls sugen på att duscha svalt så det har jag slutat med :P Bikarbonat har också funkat fint, jag gör ÄCV skölj efter ½dl äcv 5Dl vatten, har aldrig märkt någon blekande effekt måste jag säga..
Sen har jag kört en del med rasullera och fått fina resultat med det, mycket volym efteråt måste jag säga, och man känner sig dessutom superbusig som geggar ner sig med lera för att bli ren, men det är kanske bara jag som är barnslig xD
Sen avkok på tvättnötter med valfri (hudsnäll!) eterisk Olja i, första gången använde jag rosmarin(den fick min ofrälsta kompis en flaska av och höll på att dåna när hon torkat håret efter första duschen "DET ÄR SÅ MJUKT OCH LÄTT ATT REDA UT?!") Andra gången använde jag patchouli och kanel ..och jag har glömt vad mer..jag blandade i någonting som gjorde att det blev brunrött och har totalt glömt vad xD Men ialafall då blandade jag tvättnötsavkoket med rasul och gjorde en supertvätt av det :)
Men nu kör jag Water only, och mitt hår börjar locka sig mer och mer för varje gång jag duschar, är helt fascinerad och tänker nog aldrig gå tillbaka, klart det blir en tvättnötsrengöring om jag blir riktigt smutsig i håret någon gång eller så men hittils ser jag ingen anledning till att gå tillbaka annat än att jag saknar att mitt hår doftar massa gott och inte bara.. neutralt :P
Oj vad jag har skrivit nu men lycka till på din hårresa! :D
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
Kul att du vill köra giftfritt och miljövänligt!
Jag har kört med Balsammetoden sen sommaren 2011, men började nyligen med bikarbonat+äppelcidervinäger. Jag har mörkbrunt hår ner till mitten av ryggen ungefär.
Jag har läst att bikarbonat är någorlunda miljövänligt, så det är en av anledningarna till varför jag tvättar med det. Dock så har jag inte hittat något om äppelcidervinäger.
Vad jag vet om äcv är att det funkat bra för mig när det kommer till att ge håret glans, mjukhet och det är helt ok när jag borstar ur det i duschen efter att jag hällt blandningen över håret.
Jag använder en festis-flaska och har knappt ½ dl äcv och fyller resten av flaskan med kallt vatten. Mäter inte upp så kan inte säga exakta mått.
Med tanke på att du har så långt hår så kanske en stor PET-flaska skulle funka bättre, med 1 dl äcv och resten vatten. Om du vill börja med bikarbonat+äcv förstås! 🙂
Jag har testat Äggtvätt 2 gånger men det var så längesen så jag kan inte riktigt komma ihåg resultatet. Det var iallafall inte en wow-effekt på det sättet då jag höll på med BM ett tag innan det 🙂
Jag tycker att håret blir tjockare med örtavkok. Nu har jag inget klassisk örtte till hår hemma bara lavendel och ringblomma sen också lite nässlor och rosor. Jag vet däremot inte vad som är bäst.
l'm back
Det beror ju på vad du behöver, både ringblomma och lavendel är ju väldigt lugnande för huden så behöver din hårbotten det så är ju det super! nässlor är ju guld för håret, och ros är ju antibakteriellt, allt beror ju på vad du vill ha för egenskaper. Rosmarin stimulerar blodtillförseln till huden (mer blod till hårsäckarna: bättre mående hår+ växer ev snabbare)
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Har för mig att nässlor är blekande för håret så om du vill undvika den effekten ska du kanske kolla upp detta lite närmare först.
#64 verkligen, jag hade hittat ett hemmagjort toningsmedel för ett tag sen grort av blandannat nässlor, altså det var för att tona håret mörkt. Jag har aldrig testat det däremot.
#63 vi har äkta eterisk Olja av rosmarin hemma skulle man kunna droppa nån/några droppar av det i örtavkoket (det känns dyrt att tömma kryddhyllan på det)
l'm back
Japp, det är vad jag gör! har dock inga doseringstips tyvärr, det kanske finns någon annanstans jag droppar lite hejvilt bara :P
Låter bra! :)
Jag har ju massa kattmynta också förresten
Jag läste på long hair Community att det kunde funka mot Kluvna hårtoppar, vilket jag har lite problem med eftersom jag misshandlat håret så mkt förut (jag hade håret i princip bara i ett "tjarv" som jag kallade det, dvs hästsvans som man viker över sig själv tills det sitter uppe. Jag tror det är det som gett Kluvna hårtoppar då jag har det ofta mitt på håret där snodden är)
l'm back
#69 Det bästa som finns mot Kluvna hårtoppar är Search & Destroy. Leta upp dem en och en och klipp med hårsax :) Jag hade riktigt risigt hår för ett par veckor sedan, sedan satt jag i 3 timmar och klippte alla slitna hårstrån jag kunde hitta. Lika långt men inte alls lika slitet! Jag S&Dar kanske 1 gång i månaden. Efteråt är det bara att fuktbomba håret och skydda det från allt slitage för att förebygga nya. Kluvna hårtoppar kan aldrig repareras, även om man önskar det. ;)
Jag kör S&D en stund varje dag men vissa missar man ju alltid det var dom jag tänke kunde förebyggas med kattmynta (och sen så är jag snål och har redan kattmynta hemma eftersom vi odlar det)
l'm back
#71 Aha dåså! :) Varje dag, det är flitigt jobbat! Intressant med kattmynta, har inte hört om det innan. Men allting som gör att håret stärks och håller fukten i längderna förebygger ju Kluvna hårtoppar i längden :)
jag försvinner lätt i mina hårtoppar 😊men jag håller inte på i timmar 10 minuter kanske
l'm back
Idag gjorde jag en inpackning av lite grejs som jag hade hemma… Olivolja, rapsolja, honung, äggula och yoghurt 🙂 Jag älskar att experimentera och gegga lite 😃 Citron vet jag ska ha en rengörande effekt 🙂 Äcv har jag bra erfarenhet av, förutom att det luktar när håret blir blött/fuktigt och flera dagar efter 😉
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#69 Hade samma problem innan, men jag har börjat använda hårpinne istället för hårsnodd. Mitt hår mår såå mycket bättre! :)
#75 faktiskt så tycker jag redan mitt hår blivit bättre och då har jag bara använt pinne i ca 1 vecka, sen så hade jag i början av veckan en hel del olivolja i håret och det tror jag hjälpt också, det känns inte lika torrt eller vad man kan kalla det.
l'm back
#76 Åh men vad bra! Mitt hår älskar olivolja, bara jag inte häver i för mycket ;)
#77 i början kunde jag ha i massor av olivolja men nu tror jag det blivit "mättat" så jag har inte haft i varje dag som i början (det började se fett ut tillslut, det gjorde det inte i början även fast jag över en dag nästan hade i ½ dl)
#72 Toppar du håret förutom S&D eller kör du bara S&D?
Min man (som toppar mitt hår) är lite rädd för att göra fel så han drar gärna ut på det men jag tycker inte håret är så hemskt slitet även om det snart var 1 år sen det toppades.
l'm back
Nån som vet om det finns nått naturligt man kan göra mot solblekta hårtoppar?
Mina hårtoppar ser näst intill blonda ut och jag är brunhårig 🤪och det gör att håret ser mer slitet ut n det är.
Nu de senaste 3 året så har jag nästan alltid en sjal om håret då jag är ute för att skydda det men det hjälper ju inte hårtopparna som redan är bleka.
l'm back
#80 Det enda jag kan komma på är att försöka färga topparna med kaffe, te eller örter. Det borde ju kunna få dem någon nyans närmare resten av håret om man har det i topparna vid varje hårtvätt. T ex doppa dem i brännässla som jag har hört ska ge en brun färg. Har dock inte testat detta själv😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Ja jag får nog kolla på shenet dom har ju olika hårtoningsrecept.
Eller så kanske man ska dra fram den svarta "hennan" (Indigo?) man har fast jag har aldrig färgat/tonat håret så det är lite läskigt 😊
l'm back
#82 Det skadar ju aldrig att testa🙂
Ska du testa Indigo så kan du ju börja med en kort stund innan du sköljer ut det. Hellre för ljust resultat än för mörkt😛 Indigo är inte Henna utan används för att blanda i henna🙂 Vet inte om det fungerar utan Henna dock… Men det borde någon som kan mer än mig kunna svara på😛 Har aldrig använt det själv^^
#84 Det låter som att det är färdigblandat. Du kan ju som sagt testa att slänga i detta en liten stund innan du sköljer ur det om du vågar testa😛
Jag tror det var här jag skrev att jag hade ca 80 cm långt hår, det var fel märkte jag då jag mätte idag. Det är (mätt från pannhårlinjen enligt vad man gör på long hair Community) 98 cm nu
l'm back
#87 Hur borstar man håret rätt?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#87 Har du tips på örtavkok och hur går du tillväga. Jag känner mig sugen på att börja men är osäker på hur man gör.
#88 i den här tråden inlägg nummer 9 det kanske inte funkar på alla (tror att det stod att det inte alltid funkar för lockiga tex) men för mig gör det underverk och jag har ändå tappat bort alla mina kammar (kammar mig med en håraccosiar tills jag köper en kam i trä).
Det att jag har frysyrer som gör att det blir mindre tjorvigt hjälper nog med.
#89 Jag har hitills bara testat sånt jag har hemma, nästa som ska testas är kattmynta (kan färga håret lite men det ska gå bort efter en tvätt)
jag har testat ringblomma och rosor, lavendel och nån mer jag glömt.
är du blond kan du testa kamomill är du mörkhårig kan du testa rosmarin (jag har inte såna mängder hemma så jag har testat annat i första hand), kattmynta ska vara bra mot Kluvna hårtoppar.
Jag har bara gjort ett starkt örtte (under lock), förvarat det i kylskåp tills jag duchar och sen efter duch sköljt och doppat håret i örtavkoket (jag har en balja under eftersom jag har så långt hår)
jag är däremot dålig än så länge att komma ihåg att göra det så jag har gjort med Balsam varannan gång kanske
l'm back
Rasoullera är en lera som används till håret och kroppen. Jag älskar den dock har jag inte tillräckligt med pengar för att kunna använda den som schampoo men har dock testat den som schampoo, jag var jättenöjd.
Så kattmynta, såg att det pratats en del om det i tråden, var kan man köpa det och någon som vet bästa sättet att använda det på?
Låta det dra precis som thé?
Känns ganska typiskt att jag odlade det i så många år utan att veta att det var bra för håret, nu bor jag i lägenhet, har visserligen balkong, kanske borde införskaffa en planta eller två och ha i kruka. :)
#92 jag har läst att många köper det i djuraffärer, jag odlar ju (jättevackra blommor ju) så jag behöver inte köpa.
Vad jag läst så kan man låta det dra så länge som möjligt så jag låter det dra på samma sätt som örtteerna jag har till mitt hemmagjorda Schampo fast med mindre mängd örter.
Jag kokar upp vattnet, häller det över örterna, sätter på lock (viktigt) och låter stå och dra över natten. på morgonen silar jag av och ställer i kylskåp.
l'm back
#93 Å tack för det snabba svaret, ska kika där jag brukar köpa kattmat, trodde jag skulle bli tvungen att beställa från nätet eller nåt.
Och sen en fråga till, du som har erfarenhet att använda det, hur mycket känner du att det hjälper?
Jag har tyvärr inte varit så snäll emot mina toppar eller mina längder heller det senaste året, vill ändra på det.
Har tyvärr inte haft det uppsatt så ofta som jag borde, har ibland har jag helt enkelt inte orkat och det syns.
Annars har jag bra rutiner runt mitt hår tror jag, tvättar med BM, låter det självtorka, borstar det inte blött, värmestylar det inte osv. :)
#95 Tack för tipset, är medlem där, ska kika i den tråden igen.
Får så lätt kluvna toppar så jag vill ta till alla medel jag kan. :D
Var bara nyfiken på hur du har upplevt det, lättare att få svar också om var man kan hitta det här i Sverige, än om jag frågar i den tråden.
Tycker du kan testa natura Siberica :) än serie som är minst 95% ekologiskt. Utan parabener, Sulfater m.m :) Deras shampo är 99,4% helt naturligt :)
#97 nu tvättar jag med bara vatten och sköljer med hemmaodlade ekologiska örtteer så det jag använder nu är 100% naturligt, ekologiskt, närodlat och mycket mycket billigare 🙂
l'm back
# aha intressant hur funkar det då? :) tog det lång tid att vänja håret vid det? :)
#99 för mig tog det ingen tid alls för håret att vänja sig men för vissa kan det ta tid.
Man gör lite likt Balsammetoden fast utan Balsam dvs "masserar" bort smutsen. Sen när jag sköljt ur håret häller jag på kallt örtte (oftast kattmynta) över håret innan jag gå ur duschen.
sen så använder jag en svinborstborste mellan tvättningarna för att fördela sebiumet så att håret inte ser lika fett ut.
l'm back