Hår iFokus

Hår

Etikett: produkter
Läst 512 ggr
[Mikaelann]
0

Balsam metoden, Fettigt hår.

Tja. Jag har naturligt ganska fettigt hår och var och klippte av nästan allt slitet hår hos frisören igår och han nämnde mycket om att han tyckte jag skulle börja med ett bra schampo… 

Men jag tänker ju köra på Balsam metoden ett tag nu, som sagt jag har fettigt hår och vad för Balsam tror ni passar till min "hårtyp" ? har ni något tips?

[EmmiieErixon]
0

Egentligen så spelar det ingen roll direkt så länge du följe kemins lag ''lika löser lika'' så att ha Balsam på fettigt hår ska enligt kemin lösa det :) jag skulle ta ett återfuktande, det är vad jag har och jag hade samma problem som dig :)

[Tuulikki]
0

Det är viktigt att massera och skölja noggrant med BM. När du tror att du är klar, massera och skölj en vända till. Prova och se om det blir bättre :)

[Mikaelann]
0

Ok. Jag har fettigt hår med Schampo också eller asså högst någon dag efter Schampo får jag fettigt hår igen… men menade mer om det finns något Balsam som kanske kan motverka att håret ser fettigt ut :) om någon hade tips!

[Tuulikki]
1

Hm.. Okej, mitt tips är att börja med BM. Köp valfritt tvättbalsam, det ska vara ett lätt Balsam. Det vill säga inte så mycket "skit" i det ;) T.ex Coop x-tras. Det är särskilt viktigt att det är lätt för din del så det inte tynger ner håret och gör det fettigt igen. Detta ska BARA vara i hårbotten :)

Som jag nämnde innan är massage och sköljning otroligt viktigt när man kör på BM. Massera noggrant så all smuts löses upp och skölj därefter rikligt så du verkligen får bort allt Balsam. 

Därefter kan du ha i ett vårdande Balsam i längderna, precis som när man använder Schampo + Balsam. :)

Jag hade fettigt hår innan jag började med BM också, nu är det 100 gånger bättre! Se bara till att balsamen är godkända, listor finns på tex. lockig.se :)

Och Balsam kan oftast inte motverka fettigt hår (om du kör schampotvätt) eftersom fettet sitter i hårbotten så att säga, och tvättar du då med Schampo ska du inte ha Balsam i hårbotten :)

[Teddies matte]
0

Använd ett väldigt lätt Balsam till hårbotten om du lätt får fett hår. Själv använder jag Neutrals Balsam som är ett väldigt lätt Balsam.

[Mikaelann]
0

Tack för tipset "teddies matte" :)

[Mikaelann]
0

Vad brukar du använda till topparna då, som vårdande?

[Teddies matte]
0

#7 Vårdande Balsam kan man ju ha i längderna och topparna, ex. Tresemmé Naturals, Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter o.s.v. Tidigare hade jag ett vårdande Balsam som jag beställde från en specialbutik, nu när det är slut använder jag inget sådant utan har istället kokosolja enbart i topparna.