Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1805 ggr
Officielle
0

Balsammetoden?!

Asså nä, jag har testat Balsammetoden ett par veckor nu och håret känns sjukt äckligt hela tiden. Det ser dessutom oljigt ut hela tiden, inte ens efter jag duschat känns det fräscht. Missbrukar typ torrschampoo eftersom att mitt hår ser hemskt ut.

Vill att det ska funka eftersom vissa schampoon inte är bra för håret men vad gör jag för fel?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Blanksteg
1

Är du säker på att du får ur all Balsam från hårtbotten (tvättbalsamet) när du tvättar håret? Har du testat ett annat tvättbalsam?

Officielle
0

Förstår inte vad du menar med tvättbalsam men ja, jag tycker inte det är något kvar när jag går ur duschen.

Blanksteg
2

Tvättbalsamet är ju det Balsam som du tvättar hårbottnen med. Det lätta balsamet. I längderna har du ett mer vårdande Balsam.

Vad använder du för Balsam?

När man känner att man inte har nåt Balsam kvar i hårbotten så bör man skölja håret ytterligare lika lång tid igen.

Officielle
0

Använder ett från Tresemme. :)

Blanksteg
0

Ok, du kanske kan testa ett annat? Man får liksom prova sig fram tills man hittar ett Balsam som passar just sitt hår. Det är lite individuellt. Själv så använder jag Coop Xtra's Balsam i hårbotten och Garnier Responss Balsam med Avocado Oil & Shea Butter i längderna.

Praefatio
1

Har Tresemme några godkända Balsam? Vad använde du för sista-schampoo? Är torrschampoot ett godkänt sådant?

Officielle
0

#6 Vad menar du med godkänt? Mitt sista scahmpoo var från Pantene. Har Batiste hårschampoo. :)

LinaLj
3

#7 Man kan inte använda vilket Balsam som helst. Det finns vissa ämnen, som tex Silikoner, som man ska undvika. På lockig.se forumet finns listor på både vilket Schampo och vilka Balsam man kan använda. 

Sedan gäller det att alla produkter man använder i håret ska vara fria från dessa ämnen. Det vill säga spray, torrschampo, mousse osv.

Cederin
4

1. Bli medlem på lockig.se
2. Läs allting som står där, många forumtrådar med listor på godkända Balsam osv. Du kommer få reda på allt som du behöver veta.

Orsaker till ditt problem kan vara:
- För tungt tvättbalsam
- För lite massage (kom ihåg att rengöringen sker mekaniskt och inte kemiskt som med schampo)
- Ej fördelat tvättbalsam över hela hårbotten
- Du är fortfarande i övergångsperioden (För vissa är det ingen övergång alls, för andra kan det ta månader. För mig tog det 1 månad tills mitt hår hade vant sig.)
- Ej sköljt ur allt Balsam (man måste vara supernoga och skölja länge)
- Ej godkända produkter
- Rester av silikoner/mineralolja finns kvar i dina borstar, lakan, mössor eller liknande och överförs till håret = buildup som måste bort med Schampo.

Hoppas det var till någon hjälp. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Officielle
0

Tror jag börjar förstå det hela. Ska köpa Coop x-tra Balsam och köra igång så fort som möjligt!

Kan ni rekommendera ett billigt slutschampoo och en bra borste med naturborst? 🙂

[Teddies matte]
0

#10 Neutrals Schampo.

Självklart funkar det inte om du inte vet vad du håller på med, gå in på lockig.se, bli medlem och läs artiklar och forum.

[Mikaelann]
0

Måste man använda två olika Balsam i håret vid Balsam metoden alltså ett tvättbalsam och ett mer vårdande? 

Hur vet man ens skillnaden? har ett godkänt Balsam ska snart köpa en godkänd hårinpackning från weleda

Praefatio
1

Det tvättande balsamet ska vara väldigt lätt, helt enkelt inte så vårdande, eftersom man har det i hårbotten. Har man ett för vårdande/tungt Balsam i hårbotten så blir håret tungt och så återfuktat att det kan se smutsigt ut fastän det är rent. Ett lätt tvättbalsam gör håret rent men inte mjukt och glansigt. Det vårdande balsamet använder man i längderna efteråt precis som man gör när man tvättar med schampoo. Man Måste inte använda två sorter, precis som att man inte Måste använda Balsam efter att man schamponerat, men de flesta hår behöver den hjälpen. Hur man vet vilket som är vilket… Ptja, man läser till exempel alla otaliga svar på vad folk använder, finns mängder av trådar här på forumet.

[Mikaelann]
0

Ja fast HUR vet man om det är vårdande eller ett tvättande (lätt) Balsam? jag vet iallafall inte skillnaden det står ju på dem flesta paket att det är vårdande och lätta balsam… har ju också läst att en del kör med bara 1 Balsam vid balsam-metoden.

Vad kör du med?

JustMySelf
0

#14 det vet man inte förrän man har testat, men istället för att testa kan man läsa om vad andra har testat. Sök bland trådarna här och kolla lockig.se forum och lista över godkända inpackningar (sålänge det är godkänt kan man ha inpackningar istället för vårdande balsam)

[Mikaelann]
0

Ok så ett vanligt godkänt Balsam som tvättande

och en godkänd inpackning som vårdande!? :)

LinaLj
1

#14 Det beror helt på ditt hår. Jag använder inget vårdande alls eftersom mitt hår inte verkar gilla det. Istället gör jag en inpackning si så där var 10 dag. 

Med BM gäller det mycket att prova sig fram vad just dit hår gillar och inte gillar.

Afturelding
0

Är det trésemme naturals du har så kan du fortsätta använda det i längderna om du vill. Jag har det som vårdande och trivs med det. Men mycket är som sagt individuellt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Teddies matte]
2

#14 Du kollar innehållsförteckningen, ett lätt Balsam har färre ingredienser. Ett vårdande har mer ingredienser och innehåller mer vårdande ämnen, ex. mjukgörande alkoholer.

Tresemmé Naturals är mer mot det vårdande hållet och passar bättre i längderna om man lätt får fett hår.

Själv använder jag Neutrals Balsam som tvättbalsam, använder inte alltid något vårdande, ibland Tresemmé Naturals.

Praefatio
0

#14 Jag skrev ju det: "Hur man vet vilket som är vilket… Ptja, man läser till exempel alla otaliga svar på vad folk använder, finns mängder av trådar här på forumet."

Läs på. Finns ingen anledning att testa sig runt när folk har gjort det innan dig, men det finns mängder av trådar som behandlar ämnet. "Vilket Balsam använder ni?" är typ den vanligaste frågan inom BM och svaret brukar bli: "Som tvättbalsam använder jag X, som vårdande använder jag Y. Har även provat tvätt A, B och C men fastnade för X." etc. Där har du det serverat. Bara att leta lite.

[Mikaelann]
0

#20  jag läser redan igenom alla dem här otaliga svaren du skriver om men fortfarande så känns det som att jag ibland får bättre svar när jag formulerar vissa frågor själv.

Garnier fructis strenght and shine var det mer vårdande än tvättbalsam? för isåfall skulle jag kunna köpa coop Balsam som tvättbalsam och använda fructis som vårdande, tack för svar! :)

Mimmulih
0

Jag använder x-tra som tvätt och har nu Frank provost expert moisture, tycker det fungerar bra hittils har ganska nyss börjat. Jag försökte anv kokosolja som inpackning men det gick inte ur med balsamet så jag anv sista shampot, igen, sen dess har det fungerat bra! Kokosoljan fungerar ok som glansdroppar dock!