Flottig hårborste
Hej!
Jag har försökt se till att dryga ut tiden mellan hårtvättar, och har kommit in i en bra rutin, känner jag. Men, mitt hår blir flottigt pga min hårborste som tycks samla på sig allt flott.
Jag sköljer alltid av den i varmt vatten både före och efter borstning, och innan jag använder den på nytvättat hår ser jag till att både skölja och skrubba den (med en nagelborste) med Schampo, för att se till att den är riktigt ren.
Men jag vet inte, det tycks inte hjälpa. Jag tänker att jag kanske inte rengör den tillräckligt noga. Är det någon som har tips?
Bara vatten hjälper i stort sätt ingenting. Det bästa är att använda tvål eller schampoo, och skrubba borsten ren med nagelborstar. Det rengör grundligt.
Edit: Personligen använder jag schampoo när jag rengör dock, men har hört att tvål ska funka också.
#1: Det borde jag kanske göra efter varje användning, med andra ord. Jag ska testa det! Tackar så mycket! :)
En gång i veckan borde räcka om du duschar varje dag, annars mer sällan. Synd att slösa på tvålen och resurserna i onödan tänker jag… Så fett hår har du väl ändå inte? :)
Haha, nej, riktigt så illa är det ju inte som tur är. :)
Personligen använder jag ju schampoo när jag gör rent (har dock inte använt hårborste på typ två år) men testa med tvål du, annars är det ju bara att övergå till schampoo rengöring igen. :)
Om hårborsten fortfarande är fet kanske du slarvar med att skölja bort schampoot? Eller så använder du den för snabbt i fett hår. Använder du hårborsten när du har hår produkter i så blir den självklart fet snabbare också. Kan ju vara dags att ta en ny nagelborste också.
Vad är det för borste?
Tänkte om du har en svinhårsborste så hjälper den ju till att fördela hårbottens fetter i håret. Det är lite det som är poängen med borsten, men mitt hår blir lätt flottigt om jag borstar med en sån borste. Använder istället en kam oftast och borstar med svinhårsborsten bara innan tvätt.