Varför klippa sig? Balsammetoden
Jag måste bara få berätta att jag inte har klippt topparna på evigheter och mitt hår har växt som bara den! Plus att det är lite tunnare i topparna nu vilket är riktigt snyggt!
Frisörer har alltid sagt till mig att man måste klippa sig för att håret ska växa och klipper bort det jag sparat och så har dom alltid stått med förtunningssax och tunnat ut håret eftersom mitt hår ser ut som en rak gardin när man klipper det.
Jag hittar inga kluvna hårstrån och håret växer och blir snyggt. Så varför ska jag gå och klippa mig?
Och jag kör på Balsammetoden eftersom mitt hår blir jätte fluffigt med Schampo och då måste jag platta det.
Har även fått "utskällningar" av frisören som säger att jag absolut måste använda Schampo. Aldrig! 🙂
Ville bara få sagt att Balsammetoden funkar för mig och att inte klippa topparna hela tiden också fungerar utmärkt.
Tror inte alla dessa måsten är för alla.
Har läst såå mycket skit om BM på nätet. Men det är inte så konstigt när det strider mot frisörernas utbildning..
Något som är rätt kul, jag såg en hemsida på nätet som säljer ekologiska schampon för ca 200kr och det är iprincip samma innehåll som i coops balsam 😃
Samma gäller mig, har inte klippt mig på ett år och kör med BM och håret växer jättesnabbt. 🙂
Jag har inte klippt mig på ett år och tänker inte klippa mig heller, jag kör S&D för dom kluvna topparna jag hittar men det mesta av mina kluvna hårstrån är kluvna högre upp så toppning skulle inte hjälpa (dåliga frisyrer ett tag nu har jag slutat med att sätta upp håret i en hästsvans däremot och det ser redan mycket bättre ut).
Mitt mål är fina fairytale ends och jag är redan en bit på väg (fairytale ends= när håret miskar och minskar tills det är slut, dvs ett naturligt slut inte ett klippt slut, man kan googla efter bilder).
Själv använder jag varken Schampo el Balsam utan kör med Water only.
l'm back
det finns förresten dom som aldrig toppar sig eller kör S&D
l'm back
Jag tror faktiskt jag ska börja med BM igen (är halvt där, använder BM-godkända Balsam och torkar håret med kökshandduk, men har Schampo i hårbotten). Min hårbotten blir fet i början av BM, men nu när jag har klippt håret lite blir det superlockigt, vilket gör att det "feta" inte syns lika bra. 😃Mitt hål är att få riktigt långt hår som jag hade en gång i tiden. Dubbelt så långt som nu vore trevligt. 🤪
Ja, det är nog egentligen S&D jag gör än toppar.
Jag vill också ha håret tunnare längst ner så sist jag klippte mig så klippte jag upp det ordentligt.
Jag hatar att klippa mig för håret är så tjockt nertill och man ser direkt en spikrak kant, även uppklippningen blir lite hackig.
Alla borde köra BM men folk är så svårövertalade och tappar hakan när man säger att man inte ska ha Schampo :P
Tror inte heller att man måste gå och klippa sig ofta. Jag kör WO och klippte inte håret på 6 månader. Sen bad jag morsan att klippa topparna, för jag tyckte att de var lite slitna (inte kluvna). Det var 2-3 månader sedan och inga slitna hårtoppar ännu.
Är man varsam med håret och (kanske) har turen att ha lite tåligt hår så varför ska man hålla på att gå till frisören så ofta.
ja precis.
Många tror ju också fortfarande att håret får näring om man klipper topparna, har flera kompisar som håller på det ;)
Jag använder inte BM metoden men försöker vara snäll mot håret annars bara och jag går cirka en gång om året till frissan för att klippa topparna och forma nån sorts frisyr. Frisörerna brukar vara förvånade över hur sällan jag klipper det för det är alltid i bra skick. 🙂 Förstår mig inte på dem som går var 6 vecka enligt ett strikt schema men sen inte bryr sig om att ta hand om håret alls.

Kör BM och det är ett och ett halvt år sedan jag klippte mig sist. Topparna ser fortfarande fina och hela ut och håret är lätt att reda ut, så jag har helt enkelt struntat i att klippa det. 🙂 Kan även tillägga att jag färgar det någon gång då och då, men är noga med inpackningar o så. Det går långt mellan gångerna med hårborsten här 😉 reder ut eventuella små tovor med fingrarna när håret är torrt. Tänker inte klippa mig förrän det börjar kännas slitet!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Har hört av många att dom har haft svårt att övergå till bara Balsam, kan inte komma på varför det inte funkar för vissa. Men en gissning kan vara att håret är rakt/tunt och man ser fettet fortare?
Innan jag började med BM så fick jag nästan aldrig fett hår heller, jag har tjockt och lockigt hår. Nu med BM har jag verkligen ALDRIG fett hår. Jag tvättar det när det är för tovig och behöver reda ut det bara.
Jag kör också BM och har inte klippt mig på salong på över ett år. Jag trimmar luggen när det behövs och en kompis hjälpte till att ta bort lite av min Henna utväxt för ett par månader sedan. Började med riktigt kort hår och nu är det till axlarna.
Om kanske ett halvår så ska jag dock gå för att de ska få klippa bort allt hennafärgat hår så jag bara har min naturliga färg.
Jag har nästan vitt hår och klipper mig själv, har uppklippt hår. Färgade underhåret svart, väldigt mycket av underhåret. Nu ser man hur ojämn min uppklippning är så jag får nog gå till frisören snart ändå…. 🤪
Kul att höra att inte alla MÅSTE klippa sig hela tiden för vissa blir ju nästan sura när jag säger att man inte måste..
Jag började en gång med Balsammetoden men slutade då mitt ex tyckte att mitt hår luktade inte lika gott längre.
Jag har funderat att börja på med det igen men det tog två månader innan mitt hår var någorlunda ok med den här metoden. I nästan två månader fick jag pinas med att gå med flottigt och äckligt hår så jag vet inte om jag orkar gå igenom hela den processen igen.
Just nu lider jag dock av torrt hår och har aldrig fett hår. Mitt hår ser alltid rent ut om än lite torrt ut. Jag klipper håret ungefär två gånger i året för det behövs egentligen inte mer än så.
#18 Nej bara ett - fanns inget mer än så på apoteket och det skulle ju vara parabenfri.
#19 De bästa tvättbalsamen tycker jag man hittar i vanliga affärer. Mitt absoluta favorit tvättbalsam köper jag på Netto. Det är inte alltid det finns så jag köper 3-4 flaskor varje gång jag hittar det. Brukar kosta runt en 20-lapp för en extra stor flaska.
#21 Jag vet inte, mitt hår verkar gilla alla tvättbalsam jag provat. Det enda som krånglat för mig är att jag var lat och inte sköljde håret ordentligt så balsamet la sig som en tunn hinna och håret kändes fett.
Det kanske beror lite på vilket sista-gången-schampo man väljer.
Men om du tittar inne på lockig.se för där finns massor av olika tvättbalsam och massor av hjälpsamma människor som kan ge råd om vilket Balsam passar vilket typ av hår.
#21 du kan inte ha uppsatt under den tiden det är lite extra fett? (jag vet ju inte hur långt hår du har men jag har långt och har jag fett hår en dag väljer jag frisyr efter det) En svinborste hjälper också.
l'm back
#22 Jag antar att jag får bara pröva mig fram men jag ser inte fram emot det.
#23 Mitt hår ser fett ut fast jag har upp håret, tyvärr. =/ Så det hjälper tyvärr inte så mycket men en fransk fläta brukar hålla håret mindre flottigt om jag gör en sån direkt efter att jag har duschat. Så det kanske jag kan testa.
Jag fick tvätta håret med sista Schampo tre gånger och det enda balsamet som får mitt hår helt rent är Tresemme naturals. Min vännina sa precis samma sak. Värt att testa?
Och om du ska ha vårdande så ta det BARA i topparna och skölj ur.
Och tänk på att tvätta ev. handukar och använd sista Schampo på borstar, kammar m.m. så du inte får silikonrester i håret
Och med Balsammetoden gör det inget om man tvättar håret ofta eftersom Balsam inte sliter (tänk på att inte ha för varmt vatten eftersom värme sliter).
Hoppas det var till någon hjälp :)