Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2422 ggr
Nymphadora
1

Tips för superslitet hår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft dreads och cyberlox inflätat i mitt korta hår till och från i flera år, men har alltid gjort uppehåll mellan "inflätningarna" för att mitt hår ska få en chans att återhämta sig. Men det senaste halvåret har jag inte varit det minsta sugen på kort hår, så har satt i nytt hår direkt efter jag tagit ur det gamla (inte så snällt mot mig själv, jag vet). Det har resulterat i att mitt hår är väldigt trasigt och torrt, min hårbotten är helt slut etc. Har t.o.m. hittat en liten kal fläck. 

Har dessutom blekt och färgat håret hela tiden också.

Så, nu har jag bestämt mig för att låta håret vara kort en längre period, så att det kan återhämta sig. Inte bleka något mer och inte fläta i något hår. Kommer köra inpackningar etc för att vara så snäll som möjligt, men vad finns det för andra knep för färgat, trasigt, tunt, kort hår när det gäller återhämtning?

Bifogar bild för att visa håret idag (med rosa dreads/cyberlox i) samt hur det ser ut när det är kort. Kommer ta ur dreadsen inom de närmaste dagarna.

[Kavring]
0

Tass! Vill också veta lite tips!

Btw, supersnyggt hår på båda bilderna (även om det blir lite OT i denna tråd). 👍

Nymphadora
0

#1 Tack! Känns förjävligt att behöva ha kort hår nu när jag verkligen inte vill, men jag MÅSTE lyssna på min stackars skalp. Iallafall i ett par månader. ;)

[Teddies matte]
3

Balsammetoden eller annan no-poo metod; http://www.nopoo.se/ eller www.lockig.se

Sluta med fönande och annan värmebehandling.

Nymphadora
0

#3 Tack för tips!

Cederin
1

Håller med #3! :) BM räddade mitt stackars hår efter åratal av misshandel :P

Medarbetare på Naglar och Hår

tlover
0

Det finns ju andra tvättmetoder som kan vara snällare mot håret, jag kommer att testa WO här framöver (jag kommer att glesa ut Schampo tillfällena mer och mer eftersom jag redan tvättar med bara vatten ganska ofta)

men det finns ju ännu mer "no water" eller tvätta med ägg el rågmjöl och div annat, jag tror det är olika vad som passar för olika människor

l'm back

Nymphadora
0

#6 Vad menas med WO?

Och jag tvättar håret väldigt sällan. Nu har jag inte haft "mitt eget hår" på jättelänge (pga dreads/cyberlox), men jag brukar nog max tvätta det två gånger i veckan iaf.

tlover
0

#7 WO = Water only

man tvättar helt enkelt bara med vatten och "masserar bort" smutsen (på liknande sätt som Balsam metoden fast utan balsam)

Jag vet inte om det är ett "måste måste" men en svinborste är då att föredra för att fördela de naturliga fetterna i håret (även om man producerar mer fett i hårbotten än vad som behövs då man tvättar med vanliga schampon och alltså inte producerar lika mkt fett med BM el WO så får man ändå fett, men det fettet behövs för håret och med en svinborste fördelar man det fettet bättre så håret ser inte fett ut)

l'm back

Nymphadora
0

#8 Det vete tusan om det funkar för mig, som har massor av stylingprodukter varje dag. Jag måste nog schamponera för att få bort allt.

tlover
1

#9 då funkar antagligen inte Balsam metoden heller, det finns däremot vissa stylingprodukter (både som man kan köpa och som man kan göra själv) som funkar med tex WO eller BM. Tips finns blandannat på i alla fall första länken i #3

l'm back

Nymphadora
0

#10 Tack!

ramm5tein_
0

#8 Jag hoppar in lite här. Det här med svinborste, det är en borste av svinhår va? Så enkelt som det låter? Jag förstår att det är bra men jag är extremt anti att använda saker gjort på djur, kommer inte på frågan. Så undrar ifall det finns andra bra likvärdiga borstar? 🙂

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

tlover
2

#12 Japp det är gjort av svinborst (håret kallas så). Vissa ska visst få bra resultat av en träkam men då är det en annan teknik så den vet jag inte hur man ska använda för att sprida fettet.

Jag köper väldigt sällan saker av djur (är ovo-vegetarian) men jag tänkte att en borste i plast antagligen gör större skada på moder jord än en av trä och svinborst så jag tänker ta väl hand om den istället så att jag inte behöver köpa flera.

l'm back

Cederin
0

Tänker som #13 gällande svinborsten också, de verkar vara väldigt hållbara medan plastborstar lätt slits ut :)

93mli
0

Håller med de som skrivit tidigare; Balsammetoden! Eller annan nopoo-metod om du skulle föredra det istället. Se till att försöka dra ut på hårtvättarna så mycket som möjligt också. Att du använder mycket stylingprodukter ska inte vara något problem, det finns mycket att hitta som går ihop med Balsammetoden eller andra nopoo-metoder. 🙂

HUMAN0ID
0

Som alla andra sagt, Balsammetoden eller något liknande. Försök tvätta håret i så kallt vatten du klarar av, eftersom all sorts värme skadar håret. Kamma det inte när det är blött, håret slits mycket lättare när det inte är torrt! Ha i inpackning en gång i veckan och låt det sitta så länge du orkar, desto längre desto bättre. Jag brukar till o med ha det under natten. Något som är super bra är ju självklart att dricka mycket vatten (själv dricker jag inte alls mycket..), men ditt hår kommer helt klart tacka dig :)

Rebellkatten
1

Rätta mig om jag har fel men borde inte kokosolja som inpackning vara bra på sånt här slitet hår också? Förutom No poo och WO.

Håller själv på att bleka från svart till blont för att kunna färga turkost och hittar överallt bara lovord för kokosolja så själv kör jag min första inpackning idag då mitt hår gått från flott till torrt som halm.

Cederin
1

#17 Kokosolja är alldeles utmärkt som inpackning! :) Kör gärna s.k. "hot oil treatment" med den oljan, googla för instruktioner ^^ Fungerar jättebra på slitet hår! Går även att använda den som leave in, krama in några droppar i längderna efter tvätt :)

Nymphadora
3

#17 Jag har kokosolja hemma och det är fan lite av ett mirakelmedel alltså, så det är definitivt värt att testa.

#16 Jag dricker väldiga mängder vatten varje dag, så det är lugn. Duschar halvkallt gör jag ändå för jag är väldigt känslig mot värme. Och håret tvättas väldigt sällan. Så jag är nog på god väg. ;) Dessutom klippte jag av en rejäl bit av håret förra veckan, när jag tog ur mina dreads, och det ser redan mycket friskare ut bara av det och lite inpackningar.

chevybelle
0

Jag har ett bra tips för er som vill skona erat hår OCH återställa fettbalansen i hårbottnen; Bakpulver!

Jag vet det låter skitkonstigt men jag har testat och blivit helt hooked. Häll upp några matskedar bakpulver i något och blanda ut med lite vatten, sedan är det bara att göra som vanligt. Håret blir superrent från alla stylingprodukter samtidigt som hårbottnen inte torkas ut och med det överproducerar fett. Ok, det är inte samma lyxkänsla, inget skum eller blommig doft men det är det helt klart värt!

93mli
0

#20 Bakpulver? Du menar inte bikarbonat?

chevybelle
0

Nixpix, bakpulver :)

tlover
0

#21 #22 Dom är nästan samma sak, däremot tror jag bikarbonat är starkare så man tar mindre av det men jag är inte säker.

l'm back

chevybelle
0

Förutom bra effekt är det både billigt, fritt från massa skit och skonsamt för miljön. Win!

tlover
3

#24 däremot ska det ju (som allt annat) inte funka för alla, vissa får istället rent sår i hårbotten av Bakpulver/bikarbonat, men alla är ju olika

l'm back

93mli
0

#22 Har nog faktiskt inte stött på någon som använder bakpulver, tycker de flesta brukar använda bikarbonat. :)

#23 Bakpulver är bikarbonat blandat med ca 40 % syra och 30 % stärkelse.

[Oceansoul]
0

Inpackningar och att lägga någon Olja i håret som Oriofleudo (är osäker på stavningen) är det som fungerat för mig. Har ganska torrt hår lätt såg slitet ut eftersom att jag tränar rätt så mycket men det är det som räddar håret alla gånger. Att dessutom tona håret istället för att färga är också ett tips.