Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1001 ggr
[trh]
1

Nöjd med BM

Provade Balsammetoden för första gången för några månader sen. Var inte alls nöjd utan tyckte håret var fett & tungt så jag återgick till vanlig tvätt med Schampo. För några veckor sen började min hårbotten protestera, vilket den gör varje vinter. Röd, stramande & rejält fjällande. Håret var dessutom fett dagen efter dusch. Bestämde mig för att ge BM en ny chans: Tvättar med Coops Balsam (tvättbalsam) och Respons Avokado oil & shea butter (vårdande balsam). Hitills är jag så nöjd! Hade svårt att verkligen få ur balsamet förra gången. Nu har vi flyttat och duschen har en superbra stråle som sköljer ur allt. Håret är glänsande & mjukt, inte alls så fettigt så snabbt efter dusch. Idag (söndag) har jag inte duschat håret sen i torsdags och det ser helt okej ut. På 2 veckor har min hårbotten slutat strama & klia, och fjällandet har minskat markant! Jag undrar: ni som kör BM; använder ni någon inpackning och isåfall har ni tips på någon bra?

LinaLj
0

Jag blandar 5 tsk honung (värmer någon sekund i micron då jag använder "vanlig" honung och inte flytande), 4 tsk kakao och en msk Olja, ev 3 tsk kanel men det ska man vara lite försiktig med om man har känslig hårbotten.

Gnuggar in i håret, låter sitta en timme eller så och tvättar som vanligt. Luktar som kladdkaka och gör underverk för mitt hår. Jag gör inpackningen ungefär var tredje- var fjärde vecka ungefär.

[trh]
0

#1 jag har förstått att många gör sin egna inpackning, intressant. Honungen, är den återfuktande för håret? Fyller kakaon någon annan funktion än att den tillför god doft? Spelar valet av Olja någon roll? Oliv, raps?

LinaLj
0

Honungen är lätt antiseptisk vilket är bra om man som jag har problem med hårbotten under vintern. Honung är fantastisk att kleta på småsår och liknande, läker på stubinen. När min mamma utbildade sig till distriktsköterska så gick hon elev hos en av den "gamla stammen" som behandlade bensår med honung. Nu säger jag inte att det kasnke är det bästa, men den gör verkligen underverk med hårbotten.

Kakaon används främst för doften som faktiskt vetenskapligt har bevisats höja nivån av glädje ämnen i kroppen. Men även för att den innehåller svavel vilket är bra för både hy och hår och dessutom en rad olika antioxidanter och vitaminer, men hur de påverkar håret låter jag vara osagt.

Oljan är lite olika. Jag använder kallpressad rapsolja för det funkar för mig, min hy gillar den och mitt hår också. Andra använder bara mandelolja eller olivolja eller kokosolja beroende på vad deras hy och hår gillar.

[trh]
0

#3 Tack för ditt svar. Du använder alltså inpackningen i hår + hårbotten & tvättar sedan som vanligt med BM efteråt? Detta ska jag nog prova imorgon!

LinaLj
0

Japp precis så. Man kan behöva köra en omgång extra med tvätt balsamet så man ser till att få ut allt. Blir det över så står det sig i kylen en-två veckor. Men då ska man komma ihåg att ta fram det ett par timmar innan det ska användas annars blir honungen hopplös och kall inpackning är inte roligt att ha i (vis av erfarenhet…).

Jag gillar att jag alltid har det hemma, bara att slänga ihop när jag tycker det behövs. Jag är lite småglömsk så jag får aldrig med mig specialsaker som inpackning med mig hem från affären.

Cederin
3

Vad kul att du fått ett så bra resultat!
Själv dränker jag håret i kallpressad kokosolja när det är dags för inpackning. I tillägg kan jag ha i allt möjligt, t.ex. Balsam, naturell yoghurt (ger mig fin glans och struktur) Extra virgin olivolja, ägg (för proteinets skull, man får testa sig fram om ens hår behöver det) Jag har i allting i 1-2 timmar (täckt och paketerat i plast) och när jag ska skölja så börjar jag med vatten, sedan tvättbalsam i hela håret som får sitta i 10-15 min. Då löser allting upp sig i balsamet och går sedan att skölja ur superlätt!

Medarbetare på Naglar och Hår

[trh]
1

#5 idag jag provat din inpackning minus kanelen. Sköljde först håret i ljummet vatten, masserade in inpackningen i hårbotten & längderna och trädde en plastpåse över håret. Lät den verka i 45 minuter. Fick skölja & tvätta 2 gånger med tvättbalsamet innan jag kände att inpackningen löstes upp, sen körde jag en "vanlig" tvätt med tvättbalsam + vårdande som fick sitta i ett tag. Håret är jättelent, glansigt & mjukt! Kändes lite oljigt innan det torkat, men det är det inte! :) Känns inte heller tungt eller tråkigt. Kommer garanterar göra detta igen. #6 tack för tipsen! Kommer jag att testa.