Fettigt och slitet hår
Någon bra kur för fettigt och slitet hår?
Kolla in någon no-poo-metod;
Är håret väldigt slitet blir du tvungen att klippa dig först.
Det här kanske kommer att låta konstigt men att inte tvätta lika ofta kan hjälpa.
De flest tvättar så ofta (och med schampon m.m. som tar bort allt fett) så att hårbotten börjar överproducera fett. Tvättar man mindre däremot så börjar hårbotten så småningom producera mindre fett.
Mot slitet hår så ska man vara snäll mot håret helt enkelt (hår är ju dött och kan inte "läkas" som vissa reklamer påstår så man får helt enkelt se till att skadan aldrig uppstår)
exempel på vad som är snällt mot håret är att
Inte färga och definitivt inte bleka (vissa slags färgningar ska inte skada lika mkt men exakt vilka vet jag inte).
Inte använda värmestyling
Använda snälla frisyrer (ingen tupering tex) och snälla hår accosiarer (inga plastklämmor med gjuten kant, inga hårsnoddar om du kan om du måste ha inte nån med metall el dyl, inga klämmor med hårda/tvära kanter osv)
Snäll bearbetning (ingen plastkam med gjuten kant, borsta/kamma nerifrån och upp, reda ut tovor snällt osv)
Hålla håret tovfritt (tex alltid ha det uppsatt i snälla frisyrer/flätor, sova i flätor osv)
ha hårsnälla material (tex sova på satinkudde osv)
etc etc etc att inte tvätta lika ofta hjälper också mot det slitna håret.
Men allt sånt där beror ju också på hur du behandlar det nu.
Och som sagt skadan är redan skedd(när det gäller att det är slitet) hår kan inte lagas så man får helt enkelt försöka undvika framtida skada.
lycka till.
(obs det ovan är bara exempel på vad man kan göra, inga måsten finns eftersom allas hår är olika och alla vill göra olika saker, jag sover tex på en vanlig kudde)
l'm back
#3 Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. (Enbart Balsam, balsammetoden)
#3 ja tvättar håret (bara vatten, inget schampo/balsam) 0-3 ggr/veckan. Det beror på vad jag gör. Är det bara fett däremot tvättar jag inte det utan borstar det istället.
l'm back
#3 Jag tvättar håret max en gång i veckan och använder Balsammetoden.
Dra ut så långt du kan på hårtvättandet efter vad som fungerar för dig. Antingen låter du håret vara i en vecka för att det ska producera mindre fett. Många kör på den metoden. Själv har jag dragit ut på tvättandet med en dag åt gången. T ex kört var tredje dag i någon/några veckor och sedan var fjärde dag och på så sätt dragit ut på det tills jag nu är uppe i var sjunde dag eller mer sällan.
Känns håret fett så finns det många frisyrer som kan dölja det så att du kan vänta en extra dag. Torrschampo kan också vara till hjälp, men tänk på att även detta kan torka ut.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik