Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1078 ggr
ramm5tein_
0

Serumet funkar inte med BM - kört?

Hej!

Jag har börjat med Balsammetoden alldeles nyss. Gjort min första balsamtvätt igår. Nu till saken är att jag har ett väldigt skadat hår som jag ska fortsätta vara "elak" med, bleka vidare så snart det är redo. Tills dess vill jag använda alla möjliga bra produkter jag kan för att det ska återhämta sig och vårdas. Jag har blivit tipsad om ett serum som jag vet inte fungerar med BM, men jag vet att det har fått superbra recensioner och jag har nu beställt det.

Frågan är, måste jag sluta köra med Balsammetoden för att jag använder en produkt i håret som inte stämmer överens? Detta serum ska då sättas i längderna efter dusch i handdukstorkat hår. Kan tänka mig att jag kanske sätter i det i torrt också. Blir det något galet med håret om det inte åker ur ordentligt vid balsamtvätt, och hur vet jag att det inte åker bort? Är det bara att prova sig fram?

För det vore ju konstigt om ett serum liksom förstörde ALL vits med BM, bara för att just den produkten inte stämmer överens… Hoppas ni förstår vad jag menar :) Kommer även använda ett vårdande silverschampo som antagligen inte stämmer överens då det just är ett Schampo. Men detta är medel jag känner att jag måste/vill ta för att kunna fortsätta min hårresa så snabbt som möjligt. Bara en bonus om Balsammetoden gör sitt under tiden.

Oerhört tacksam för synpunkter! Alternativet är kanske att jag kör igång igen med Balsammetoden då jag uppnått den färg jag vill ha?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[Teddies matte]
1

Frågan är ju om du faktiskt skall använda de produkterna överhuvudtaget om du vill hålla på med BM, det finns mycket man kan använda som fungerar med BM och sådant som fungerar ihop med BM är ju också sådant som är bättre för håret. Varför inte skippa det och använda något annat, som går ihop med BM istället, eller använda helt rena produkter.

Clementinbarn
1

Om du använder Schampo och icke godkänt serum så skulle inte jag säga att det är Balsammetoden längre! Så det är nog bättre om du satsar på att få färgen du vill ha och sen börjar med Balsammetoden igen :)
Känns smidigast så kan jag tycka!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

ramm5tein_
0

#1 Just nu känns det rätt kört då jag redan beställt produkterna. Fastän det kanske skadar håret vill jag bli av med gula och orange toner så snabbt som möjligt, och jag ser silverschampo som en bra väg då. Fastän det inte stämmer överens med BM. Serumet fick jag tips av en frisör och jag har hört många som varit jättenöjd med det serumet. 

I förlängningen kommer jag antagligen inte fortsätta använda dessa produkter, utan det är mest nu då jag försöker uppnå en färg samt vårda håret varje dag på alla möjliga sätt. Jag vet ju att det inte stämmer in med BM, frågan var mer om håret blir skadat eller om det reagerar konstigt på att köra BM till 80% och ha vissa produkter som inte stämmer in?

[Teddies matte]
0

#3 Det var främst serumet jag tänkte på, sådant innehåller ofta mycket skräp, frisörer kan man tyvärr inte lita på i sådana frågor, de saknar ofta kunskap gällande produkters innehåll och dess egentliga verkan på håret.

Det kommer inte fungera med BM om du använder produkter som inte går ihop med denna, du måste använda Schampo för att få bort sådana ämnen som inte går ihop med BM, det kommer inte bli rent annars.

Cederin
0

Det kan bildas en såkallad build-up på håret om serumet innehåller icke-vattenlösliga Silikoner eller mineraloljor. Det gäller helt enkelt att kolla ingredienslistan! Du behöver inte använda silverschampo för att slå ut gula toner, en semipermanent toning i blå/lila utspätt i ett Balsam kan fungera lika bra. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

ramm5tein_
0

#4 Ja just ja, där hade vi det. Nu vet jag inte hur mycket "annan smuts" som sätter sig i håret, men det hade ju varit dumt om det verkligen inte blev rent. 

#5 Jo jag har läst om att de toningarna kan fungera bra. Men tja, det kanske är bäst att vänta tills jag har mitt önskade resultat på håret med att köra igång :) Det enda jag undrar då är om det kommer dras ut mycket färg vid bytet från Schampo till enbart Balsam? Kommer vara en toning som ska i allra sist nämligen. Just ifall jag börjar om med BM direkt efter jag nått slutresultatet. Vore ju dumt om all färg bara drogs ut då… Jag vet att färg verkar hålla bättre med bara Balsam, men kanske blir något annat tjorv just vid övergång?

[Teddies matte]
0

#6 Balsam drar inte ur färg ur håret snabbare än Schampo, ofta upplever folk som kör BM att färgen håller bättre. Det man kan kolla efter är att balsamet inte innehåller Glycerin.

Cederin
0

Skriver också under på att färg håller bättre med BM. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

ramm5tein_
0

#7 #8 Det låter ju bra, då blir det nog BM igen då jag fått håret som jag vill :)

[kerstinthemilklover]
0

Silvershampoo kan ersättas med mosade blåbär, om man vill få bort det gula utan att slita så mycket på håret. Om håret blir väldigt slitet av blekningar kan man återställa stadga i håret med ägg. Det kanske låter främmande men det fungerar.

ramm5tein_
0

#10 Det med ägg har jag hört… Kläcker man bara ägg i en skål och masserar in i håret?

[kerstinthemilklover]
0

Ja det är så man gör. Se till att ta bort eventuella hinnor och vita trådar ur ägget. Och ett hett tips är att vispa med elvisp för att få en bättre konsistens. Om du har väldigt tort hår kan du ta endast gulor. Om du tar hela ägget och det känns strävt efteråt så vet du att ditt hår endast behöver gulorna.

93mli
1

Du verkar redan ha bestämt dig på att köra med serumet och silverschampot. Tänker du använda silverschampot vid varje hårtvätt? Annars så kan du köra på snällare metoder där emellan, såsom Balsam eller sulfatfritt Schampo.

Men jag håller ändå med de föregående talarna, det finns många bättre alternativ till silverschampon och serum. :)

ramm5tein_
0

#13 Ja precis, jag har ju beställt för dyra pengar och jag var medveten om att det inte fungerade med BM innan jag köpte det. Frågan vara snarare "hur mycket det skadar processen" att använda produkter på halvtid som inte är avsett för BM, om jag skulle fortsätta köra på metoden. 

Det finns säkert bra alternativ. Men jag valde att lita på mina kompisar som haft oerhört skadat hår, samt frisören då! Kommer köra igång med BM sen då blekningsprocessen är klar :)