Balsammetoden ger fett hår...
Jag har då börjat med Balsammetoden i hopp om att rädda mitt hår. Har kört detta i 3(?) veckor nu och tvättar håret 3 ggr/veckan (när jag varit i stallet och ridit hårt) men håret är fett konstant. Det är inte så att det bara är fett dagen innan tvätt utan det är även direkt när jag kommer ut ur duschen… Mer eller mindre hela håret är fett (inte längst ut i topparna) men det är iaf inte bara i hårbotten. Jag använder Neutrals Balsam som Tvättbalsam och Trésemme Naturals som vårdande. Är noga med hårbottenmassagen vid tvätt och har inte vårdande Balsam i hårbotten. Har inte haft i något annat i håret under denna perioden…

Ditt tvättbalsam kanske inte passar dig, har du provat några olika?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Endel har också övergångsproblem med väldigt fett hår även om dom gör allt rätt, det brukar däremot gå över med tiden men vissa kan ha extra fett hår i ett halvår eller så.
Men det finns nog endel saker du kan testa för att se om det blir bättre tex #1 tips.
annars kanske du ska testa att borsta ut sebiumet (hårfettet) i längderna med en svinborste, då kommer fettet där det gör nytta utan att håret behöver se lika fett ut (vissa tvättar ju bara håret med att borsta det). Glöm däremot inte att regelbundet tvätta din borste annars tillsätter du gammalt sebium varje gång du borstar (jag brukar tvätta min då jag dushar)
hade du ett bra avslutningsschampo förresten? annars kan det ju vara gammal skit som sitter kvar och förstör.
(det finns säkert mer man kan göra men jag kör Water only inte Balsammetoden, jag gav upp på Balsammetoden för jag försökte inte hitta vad som var fel så mitt var också fett hela tiden)
l'm back
Sköljer du ur riktigt ordentligt också? Är det fett redan när du stiger ur duschen låter det som du inte sköljt ut ordentligt, det skall kännas när man sköljt ur ordentligt, man brukar märka det. Annars kanske du skall testa ett annat tvättbalsam.
Tycker också att det låter som att du inte sköljt ut ordentligt. När du tycker att det känns som att du sköljt ut allt, då sköljer du lika mycket till. Det tar ett tag att lära sig det, jag gjorde också det felet i början.
Sen har du fått bra tips tidigare i tråden, om att testa byta tvättbalsam och använda en svinborste.
Men om du nu har sköljt ordentligt så är det väl att ditt hår har den där övergångsperioden som vissa upplever, så det är bara att härda ut! 🙂
Eller så använder du lite torrschampo emellanåt
Först och främst så vill jag bara säga tack allihopa! Har planerat att köpa en svinborste men inte hunnit det än. Ska skölja det ännu mer! Var bättre på att skölja idag ;) Hade neutrals Schampo som sista Schampo. Eftersom att många rekommenderar Neutrals Balsam & Trésemme så tänkte jag att jag skulle börja med dem. Men är säkert i en övergångsperiod hoppas jag ^^ Jag är ju 14 och har acne så huden i sig är ganska fet, kan det bidra?
#8 Det kan ibland behövas två schamponeringar innan allt är ordentligt borta, beroende på vad du använt för något i håret innan.
Det kan mycket väl vara en bidragande faktor. Upplever du att du har en fet hårbotten? Då är det viktigt att du använd ett lätt tvättbalsam, gärna ett för fett hår(?) så kanske det blir lite bättre.🙂
Och förresten, låter du balsamet verka ett tag innan du sköljer ut det? Då löser det lättare upp smuts och fett. När jag duschar ser jag till att häva i balsamet det första jag gör, efter att ha blött ner håret då, så låter jag det verka medan jag pysslar med allt annat duschen. Ni vet, sjunga högt och falskt och störa grannarna 😃
Jag har precis börjar med Balsammetoden och håller med vad ovan talare har sagt! Mitt hår blir rent och fint MEN det blir trassligt! Ska försöka luska ut varför det blir trassligt för när jag bara använder Balsam! :0
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#11 Använder du något vårdande Balsam i längderna?
#12 Jag använder garnier advokado och sheabutter balsamet till längderna och jag låter det sitta i några minuter, men det vill vara trassligt ändå! :/
#11 hur masserar du hårbotten, jag kör Water only och inte Balsammetoden men både innebär ju massage.
Jag masserar ut smutsen ganska likt som torrin gör och mitt är inte tjarvigt, skulle jag göra som många gör då dom tvättar håret (torrin ilusterar hur man inte ska göra också) då skulle jag aldrig kunna reda ut håret.
Jag har inte ens Balsam i håret och det är knappt ens trassligt nån gång så det behöver inte vara det vårdande balsamet.
l'm back
#14 Hon beskriver ju väldigt bra hur hon gör och jag kan säga att när jag masserar så använder jag fingertopparna och masserar runt i hela hårbotten, från olika håll såklart så de är inte så att jag börjar i nacken och drar hela håret framåt om man säger så :) Jag tar heller inte upp allt hår på huvudet och gnuggar runt för det känns ju väldigt självklart att de inte funkar :)
#15 jag tänkte mest så att du inte tjarvar ihop håret i onödan. Sover du i fläta, har håret uppsatt osv för att minska trasslet?
l'm back
#13 Hur ser dina hårtoppar ut? Är de nötta och kluvna? Det kan bidra till att det blir trassligt. Annars kanske ditt hår bara behöver en ordentlig fuktbomb. Testa göra SMT, och låt den gärna sitta i över natten.
När du duschar, försök reda ut håret med fingrarna när du har i ditt vårdande Balsam. Låt det verka ett tag och skölj inte ut det helt. När jag har riktigt torrt hår brukar jag bara krama ut balsamet ur håret tillsammans med lite vatten. 🙂
oh Olja! Jag använder kokosnötsolja (då luktar man gott också) andra använder olivolja, jojoba eller andra slags oljor.
Många använder det tex natten/dagen före tvätt, andra har i det just före tvätt, jag har i det… alltid, jag är beroende.
Man har bara i längderna och det hjälper på alla möjliga olika sätt. (jag har aldrig haft så "otrassligt" hår som nu då jag inte har Balsam men använder blandannat olja)
l'm back
#16 Sover alltid med fläta, pendlar mellan 1 och 2 flätor, mellanölet och hårt flätat för att inte slita på exakt samma ställe hela tiden. :) #17 Klippte av ca 3 cm på håret för 1,5 månad sedan nu så om jag bara tar upp en näve hår och kollar i topparna så ser det rätt bra ut tycker jag! Men det är ju blekt och färgat några gånger så förstår om det inte är i sitt bästa lag! Kammar igenom håret försiktigt med fingrarna ihop med det vårdande balsamet ja :) Blir inte håret väldigt fett om man inte sköljer ur allt Balsam? Har beställt hem mandelolja så får väl se om det kan hjälpa :) Tack för era tips!
#19 Okej, förmodligen kan det göra att det blir trassligare. Mitt råd är massa fukt! Nej, jag tycker inte det. Du har ju inte det vårdande balsamet uppe i hårbotten, utan bara i längderna.
Mandelolja är bra, men bäst är nog ändå kokosolja tycker jag, den tas väldigt lätt upp av håret. Mandelolja funkar, men det är lättare att råka ta för mycket av den tycker jag. :)
#20 Får väl testa mig fram! :) Får hem mandeloljan imon så ska ge de några försök och gillar jag det inte kan jag testa kokosolja. Vad är det för kokosolja du använder dig utav? :)
#21 skapa gärna en egen tråd istället för att kapa min…
#22 Det är väl inget som stör att andra också får hjälp i samma tråd? Bara bra om vi kan utnyttja utrymmet, blir väldigt stökigt om varje person ska skapa en ny tråd trots att de kan få svar på sina frågor i en annan tråd med samma ämne. Så ni får helt enkelt vara vänliga och stötta varandra.
#23 jag menar inte så utan eftersom att vi har helt olika "problem" så blir det ganska rörigt om någon annan med samma "problem" som jag hittar denna tråd och börjar läsa om torrt hår istället.