Kliar i hårbotten
Sen jag färgade mitt hår igen så har det börjat klia något så fruktansvärt i hårbotten. Vet att det inte är löss så funderar på vad som kan ha hänt? Det var längesen det kliade så här mycket men jag har haft problem med kliande hårbotten innan.
Finns det några produkter eller liknande som kan hjälpa mig? 🙂
Visste inte vilken grupp hah
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Har du färgat håret förut? För du kan ju vara allergisk mot färgen eller något av innehållet i färgen.
Jodå, jag har färgat håret sen typ 2009 och det var helt enkelt då det började klia som mest men har haft olika Färger (blekt, blond, svart, brun, blå och turkos) så tveksamt om det är färgen i sig. Om det inte är något i färgerna som jag inte tål förstås, mycket möjligt.
Medarbetare på Djurfoto
Man kan ju bli allergisk, även om man inte varit det förut.
Däremot är det väl bra att undvika starka produkter också, och inte tvätt för ofta osv.
Fast vad har jag för val? Visst, jag kan låta bli att färga och få tillbaka mitt råttfärgade hår men då låter jag det hellre klia för vill inte ha tillbaka den färgen igen.
Vad räknas som starka produkter? Använder bara Schampo och Balsam varannan dag. Har inte hittat något Balsam som fungerar som tvättbalsam så Schampo är det jag får använda för tillfället.
Medarbetare på Djurfoto
Jag använde en hårfärg som jag inte tålde under några månader, det kliade så in i bomben och jag höll verkligen på att avlida. Det var fruktansvärt! Först och främst slutade jag med färgen, men sen läste syrran något om nån huskur mot skalpklåda - äppelcidervinäger! Jag dränkte hela hårbotten i vinäger och lät det sitta i ett tag innan jag duschade ur det. Det lindrade rätt bra, så vitt jag minns.
Jag har väldigt känslig skalp och får lätt klåda om jag byter märke på hårfärgen, Brillance är den enda som fungerar utan att jag får klåda. Vilket märke använder du? Har du provat olika?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag ska testa äppelcidervinäger, tack för tipset!
Använder också Brilliance då det är det enda märket som har blåsvart här i våra affärer. Så har inte testat den färgen i annat märke, men haft många olika med både brun och blond och det har kliat oavsett.
Medarbetare på Djurfoto
Även om man tidigare tålt hårfärgen utan problem kan man få reaktioner senare. Om du vill fortsätta med kemisk färgning kanske toningar kan vara att föredra, de brukar ju vara lite snällare än permanent hårfärg.
Annars kanske du kan färga håret med Henna och Indigo om du vill fortsätta ha det svart? :)
#8 Henna är en buske vars blad man torkar och maler ner till ett fint pulver. Detta pulver färgar sedan rött.
Likadant med Indigo, det är också en växt, men den färgar istället ja, Indigo.
För att få ett riktigt svart resultat av färgningen så kan man färga håret i två steg, först med Henna och sedan med Indigo. Eller om man hellre vill ha ett brunt till mörkbrunt resultat kan man blanda ihop Indigo och Henna på en gång och färga med.
Men har man väl färgat med växtfärger så är det otroligt svårt att få bort. Särskilt om man försöker bleka bort det man färgat med Indigo, då blir det grönblått.
Om du väljer att färga med Henna så se till så att det är ren Henna du köper, gärna sån som är body art quality. Vissa märken kan innehålla kemiska tillsatser vilket kan både ge oönskade resultat och allergiska reaktioner.
Om du googlar lite på Henna och Indigo får du upp många bra sidor om hur man ska gå till väga för att lyckas med färgning. Jag har inte så bra koll själv på hur det funkar med Indigo då det inte är någonting jag själv har velat använda, jag vill behålla mitt hår rött.
Det är rätt nyss som jag själv har börjat färga med Henna, har tyck det verkat så meckigt med att blanda ihop till rätt konsistens, applicera, att det ska sitta i så länge och att man inte riktigt kan förutsäga hur resultatet kommer bli. Krävs lite planering för att färga, ingenting man gör på en timme som med kemiska hårfärger. Men åh så nöjd jag vart när jag väl testat. Kommer aldrig använda kemiska hårfärger igen! 🙂
Man kan ju bli torr i hårbotten. Dock har jag ingen erfarenhet om färgat hår men bara en tanke som slog mig. :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎