Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 2971 ggr
ljungensjenka
0

Balsammetoden

Jag har läst och läst och läst så mycket jag bara kan om Balsammetoden och kommit fram till att mitt hår nog skull mp väldigt bra av det. Har letat upp vilka produkter som verkar bra och kommit fram till: Sista schampo: Neutrals Schampo Tvättbalsam: Neutrals Balsam eller Coop x-tra Vårdande: Trésemme naturals eller Loreal Elvital Collagen Inte helt bestämt mig men dessa har jag då sett många rekommendera. Men sen så ska man ju ha någon gelé också (har lockigt hår) och det har jag ingen aning om vad som är bra… Sen så är det så att jag rider 2-4 dagar i veckan och har då hjälm på mig hela tiden som jag är i stallet och det sliter ju rätt mycket på håret så jag har en "krans" av slitet runt om huvudet av hjälmen och likadant vid nacken pga att jag alltid sätter upp håret i tofs (försöker ha fläta men glömmer ibland…) och det sliter också. Finns det något bättre sätt att sätta upp håret? Svinhårsborstar och träkammar var köper man det? Är totalt nybörjare på detta och vill bara ha det bästa (men inte dyraste) för mitt hår ;)

ljungensjenka
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godkänt? Har tänkt börja nästa vecka på tisdag då jag ändå måste sischa efter stallet men har jag fattat det rätt. På tisdag ska jag ta 'sista schampot' och sen inget mer för att sen på onsdag tvätta med balsamen eller?

askan
1

Kul att du tänker börja, hoppas att det kommer att funka bra för dig!

Dina balsamval ser bra ut.  Just neutrals Balsam funkade dåligt för mig, men jag har sett många andra rekommendera det. Har precis testat tresemmes för första gången och det verkar väldigt bra, förstår varför många använder det :)

Ang hjälm tror jag att fläta/fätor är den allra bästa frisyren - andra som rider kanske har andra tips? Att just hjälmen sliter på håret är kanske svårare att påverka.. man kanske kan knyta en silkessjal runt håret innan om det inte påverkar hjälmens passform, så att det blir mindre friktion mellan håret och hjälmen?

Finns en variant av svinhårsborste på Åhlens, och Body Shop har bra träkammar!

Cazzos
1

Ge de balsamen du köpt nu 1-2 månader innan du byter Balsam om de inte ger önskat resultat 😃

Jag köpte min svinborst på Kicks. Är osäker om den verkligen är äkta men den är skonsam mot mina tovor och ger mitt hår lite glans😊

Jag slutade med BM för ca 3-4 månader sedan efter kontinuerliga rutiner efter 2 år. 

Jag har rakt hår men upplevde vackrare hår med BM, däremot var det fett dagen efter och jag orkade inte hålla på… Däremot ville jag inte börja med Schampo igen! Så på senare tid så har jag velat leva mer miljövänligt (och ekologiskt f.ö.) så nu kör jag bikarbonat+äppelcidervinäger!

Jag hoppas att BM funkar för dig! 🙂

emeliiiiieee
0

Vet många som använder BM och har klicks glidmedel som gelé! Vet inte om det är godkänt eller inte ;P

Zadeira
2

Hej! Jag tvättar också enligt BM och mina tvättbalsam varierar jag mellan Neutral, Garant Såklart och Be Well beroende på vilket jag får tag på först. Trivs mest med Be Well faktiskt, men Neutral funkar också bra om jag tar i lite extra vatten. Till vårdande Balsam har jag Garnier Respons Avocado Oil  and Shea butter eller Nektar.

Gele eller andra hårprodukter är inget måste. Jag har lockigt hår och brukar bara ta en liten klick av mitt vårdande Balsam och kladda i håret medan det är fuktigt när jag har duschat. Det brukar hålla lockarna lite bättre.

Jag köpte mina borstar på Åhlens, men sett på Kicks också.

I stallet och ridhjälmen föredrar jag att ha håret flätat. Men kan variera mellan lite hårdare och lite lösare fläta för att skona håret lite. Försök också köpa hårband utan metallklips, och försök sätta snodden lite olika högt var gång. Angående "kransen" är det svårare, det är nog sånt man får leva med som hästmänniska ;)

Du frågade hur du ska börja! Tvätta håret som vanligt med ditt sista schampoo, gärna två gånger för att få ur allt skit. Tvätta sedan direkt efter med ditt vårdande Balsam, precis som du brukar. Nästa gång du ska tvätta håret så tvättar du först med tvättbalsamet, sen det vårdande, och hoppar helt över schampot.

ljungensjenka
0

Okej, tack för alla svar :D