Hårproblem
Hej! Hur märker ni att ni behöver göra en äcv? Hur ofta måste/bör det göras? Nu när det är vinter blir mitt hår olidligt torrt! Några tips på inpackningar jag kan göra? Så naturligt som möjligt uppskattas! Jag har försökt med oljeinpackningar men det slutade med att jag var tvungen att tvätta med Schampo då mitt hår bara blev jätteolijigt hur mycket jag än masserade… Idag ser min hårrutin ut såhär: - använder mig av BM - tvättar håret två till tre gånger per vecka - coop xtra tvättbalsam - loreal elvital collagen vårdande - efter varje tvätt kramar jag in en, två droppar mandelolja i håret - sover med fläta - borstar med en svinborste Mitt hår är the typical scandinavian hair - tunna, fina, mjuka hårstrån som lätt blir torra eller överbalsamerade. Någon som kan hjälpa mig med mitt hårproblem? :(
Jag tror ditt hår behöver mer fukt ändå. Det Balsam du har som vårdande har jag själv som tvätt, och mitt hår är också skandinaviskt tunt och platt. Just nu har jag Respons Avocado oil & Shea butter som du säkert hört talas om bland BM:are, testa den!
När jag gör oljeinpackningar brukar jag fullkomligt dränka håret i Balsam och låta det sitta iallafall en kvart. Då löser det upp sig mycket bättre! Jag avslutar endast med att massera och sedan skölja grundligt. Är det fortfarande oljigt brukar jag balsamera igen, men tänk också på att även om det känns oljigt i duschen så kan håret suga upp det när det torkar sen :)
Min favoritinpackning när håret är helt hopplöst är en SMT.
Mer om den inpackningen här! Jag brukar även ha i lite kokosolja i den och låta den sitta i minst 2 timmar. Mitt hår mår alltid toppen efteråt i flera dagar! :)
Vissa oljor tränger in i håret olika bra, en del lägger sig bara som en hinna ovanpå. Prova dig fram! Kokosolja brukar för de flesta sjunka in i håret rätt bra.
Du måste inte använda ÄCV alls om det inte passar dig. Om du däremot har testat det och gillar det så kan du göra de så ofta som du vill. Jag kör det som avslut på varje hårtvätt.
Däremot så har jag bytt ÄCV mot vitvinsvinäger, för mig är det ingen skillnad i resultat. Anledningen till att jag bytte till vitvinsvinäger är för att jag tidigare under flera år har använt just ÄCV, och fått färgskiftningar i mitt ljusa hår av det. Med vitvinsvinägern får jag inget av det.
När man återfuktar sitt hår så bör man göra det i tre steg.
1. Det tar i snitt en kvart för ett hårstrå att bli genomblött, dvs att håret är återfuktat till den grad att det inte kan ta upp mer fukt.
2. Balansera upp fukten med protein(detta behöver man inte göra varje gång man tvättar håret, det hela hänger på hur just DITT hår reagerar på protein), vissa hår behöver det varje tvätt, andra bara en gång i månaden - testa dig fram. Ett hälsosamt hår som även ser glansigt och fint ut har en bra protein- och fuktbalans. Mer om detta HÄR.
3. Lås in fukten. Här kommer vinägern in i bilden, syran sluter hårstråt så att det har de bästa förutsättningarna för att hålla in fukten. När du har vridit ur överflödet av vattnet ur ditt hår så behöver den resterande fukten låsas in. Det mesta kommer att lämna håret inom några timmar, men man strävar här efter att behålla så mycket av det som möjligt. Gör detta med Olja eller annan leave-in. Jag använder både och, först leave-in Balsam och sedan arganolja. Även här får man testa sig fram för att hitta den perfekta mängden för just sitt hår. Är det torrt och flygigt inom några timmar så bör man lägga till mer, och vice versa.
I övrigt så skulle jag inte borsta håret med svinborsten. En svinborste är till för att sprida oljorna från hårbotten till längden av håret och ska inte användas i utredningssyfte. Som #2 säger, använd hellre en kam eller någon bra borste, som en tangle teezer för att reda ut tovor.
Hoppas detta var till hjälp! Och fråga gärna om du undrar över något mer.
Jag har precis likadant hår som du plus en hårbotten som gärna blir torr. Förutom att ofta ha Olja i så brukar jag göra honungsinpackning. Jag blandar ner honung i varmt vatten, låter svalna till ljummet och har sedan detta i håret någon timme. Mitt hår blir bättre av det och det är lätt att tvätta ur🙂
Förutom att ha Olja i håret när jag har duschat så brukar jag kunna ha några droppar i topparna när jag känner att det börjar bli torrt. Främst kokosolja. Men så är mitt hår som en svamp också
Jag tvättade också håret två till tre gånger i veckan förut. Sedan har jag dragit ut på det längre och tvättar det nu bara en gång i veckan. Mitt hår har blivit mindre torrt av det och så tar det ca sex dagar innan det börjar bli lite fett.
Jag försökte mig på äcv förut men lukten försvann inte ur mitt hår😐Så det var ingenting för mig. Olika saker fungerar för olika hår. Det är bara att testa sig fram🙂 Men jag skulle börja med #1:s råd och testa ett mer vårdande balsam🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#! Garniers hade jag i början när jag precis hade hoppat på BM (augusti) och då tyckte jag det var för tungt. Kanske jag borde prova igen eftersom mitt hår är torrare på vintern :)
Tack för dina tips! Jag hade ingen aning om hur jag skulle få ur oljan ur håret med bara Balsam, har aldrig testat det förut. Nästa gång jag gör en oljeinpackning ska jag dränka i Balsam!
#2 Nej, mitt hår är aldrig tovigt. Jag vet inte varför, jag kan stå upp när jag åker motorbåt med utsläppt hår och det blir ändå inte trassligt, jag använder den bara för att fördela oljan och för att separera hårstrån, detta fungerar utmärkt för mig - älskar min borste!
#3 ska köra på bara kokosolja ett tag framöver!
#4 Jag har aldrig kört en ÄCV, därav min första fråga. Vad jag har förstått så ska man göra det för att balansera upp det basiska, men hur märker man att man behöver göra det?
Hur tillför jag protein? Äggtvätt?
Först Vinägersköjlning sedan leave-in? Hur fungerar leave in? Jag har aldrig riktigt vågat prova eftersom mitt hår gärna blir fett. Svår balansgång :/
Angående borsten, se vad jag sa till #2 :)
#5 Sköljer du håret med honungsvatten och sedan efter en stund sköljer ur det igen? Behövs det mycket honung? Har du någon gång testat att lämna i blandningen? (Tänker om man inte har så mycket honung i)
#6 Jag gör en inpackning med honung som jag låter sitta i någon timma med en handuk om så att det inte droppar och sedan duschar jag bara som vanligt med BM. Jag tycker att det är enklast att använda en gammal balsamflaska för att fördela blandningen i håret då det droppar ganska mycket.
Jag har sovit med blandningen i någon gång och tvättat ur den dagen efter. Då har den ju hunnit torka. Håret var lite stripigt då, så jag hade inte använt det som leave in. Å andra sidan så har jag mycket honung i blandningen också, men tror ändå att det passar bäst som inpackning😛
Vet att det finns folk som tvättar håret med honung, men själv föredrar jag att ändå använda Balsam som vanligt efter inpackningen🙂
Jag brukar värma upp vatten som passar i en normalstor balsamflaska (luddigt mått) och sedan ha i några teskedar till matskedar honung. Hur mycket varierar lite från gång till gån men det är ju bara att testa på hur mycket man själv vill ha🙂 Blandar för övrigt honung med vatten i en skål innan jag häller det i flaskan då det är svårt att få ner honungen i flaskan annars😛
#7 Tack för tipset! ska testa :3
Jag skulle undvika honung och aloe vera när det är torrt ute i luften (när det har varit svinkallt nu det senaste här). De är nämligen fuktbindare som fungerar jättebra när det är lagom fuktigt ute, men funkar tvärtom när det är torrt ute, alltså kan dra ut fukt ur håret istället.
Mjukgörare som Balsam, oljor och smör ska isåfall funka bättre för att bevara fukten i håret.
http://dormroomcurly.blogspot.se/2013/04/how-to-use-dew-points-to-pick-your-hair.html Här finns en del att läsa om detta.
Jag brukar ta lite av mitt vårdbalsam och krama in i topparna tillsammans med pyttelite mandelolja efter tvätt. Funkar bra för mig eftersom mitt hår blir superflottigt av för mycket Olja.
Ett extra tips är att skydda håret mot kyla, regn och vind när du är utomhus! Mössa, stoppa in flätan innanför jackan, eller en sjal och huva om håret. =)
#9 För mig fungerar honung utmärkt även när det är torrt ute🙂 Som sagt så får man testa sig fram vad som fungerar för en själv🙂 Fast det kan säkert vara stor skillnad på inpackning som tvättas ur och leave in också😛