Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1226 ggr
MoaL
2

Tvål och äppelcidervinäger

Jag har hittat dessa tvålar, och undrar om det verkligen skulle funka att använda dem att tvätta håret med? Det står fakta om dem inne på varje tvål, och här har tillverkaren också skrivit lite om dem (bland annat). 🙂

Jag tilltalas av tanken, men är lite orolig att det ska vara dåligt för håret. Men samtidigt så använder jag ju ett Schampo med Sulfater som andra och tredje ingrediens, liksom diverse andra okända kemikalier. Likaså med balsamet, minus sulfaterna. (TRESemmé Naturals) Jag känner mig med andra ord lite fånig som tvekar över att testa hemgjord, ekologisk tvål, och samtidigt skrubbar manen med köpesschampo/balsam där jag knappt ens känner till vad större delen av ingrediensförteckningen står för. 😛 Hursomhelst vill jag ändå först och främst höra vad ni tycker. Skulle det vara ett big no-no?

Sedan undrar jag över äppelcidervinäger.. Hur är det riktigt meningen att man ska göra? Ska hela håret och hårbotten sköljas med det, eller bara håret? Och ska det sedan sköljas ur eller lämnas kvar? Vad blir skillnaden?
Hur ofta ska man göra sådana sköljningar? 

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Chamy
0

Det är hellugnt att använda naturliga tvålar i håret. Se till att löddra upp ordentligt och gör sedan som när du schamponerar. Om de funkar på ditt hår vet du bara genom att prova dem själv.

Tvålen är dock för basisk för våra hår och hårbottnar och behöver därför vägas upp med något surt(äppelcidervinägern) efter varje tvåltvätt för att inte bli torrt och strävt. 

Blanda en del ÄCV med 9 delar vatten och skölj både hår och hårbotten, låt verka ett tag och sedan väljer du själv om du vill eller inte vill skölja ur, testa vad som passar dig.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

KesoMonstret
0

Står ju hudvård i tvålarnas avdelning För säkerhets skull köp där det är i en hårkategori Personligen tycker jag schampootvålar funkar superbra. De räcker grymt länge och håret känns inte torrt. Äppelcidervinäger kan du använda på plika sätt. Du kan fördela det jömnt i hela håret genom att använda dig av en sprayflaska (2dl vatten och 1-2msk med vinägern. Om du vill skölja igenom bör du ha runt en halv liter vatten och mer vinäger.

MoaL
0

Tack så jättemycket för svar. 👍

Jag kommer att testa med tvål någon gång här framöver när jag ska handla därifrån, så det blir spännande. Äppelcidervinägersköljning ska jag testa redan idag när jag ska tvätta håret. ^^

Jag tvättar håret två gånger i veckan - är det lugnt att använda ÄCV så ofta?

Mvh,
Moa

Chamy
0

#3 Ja, du kan använda det så ofta du vill. Det skadar inte håret på något sätt.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

MoaL
0

#4 Tack!

Mvh,
Moa

Agda
0

Jag har sköljt mitt hår vid 2 tillfällen med äppelcidervinäger efter att ha tvättat det med bikarbonat. Håret luktade inte så gott efteråt, jag själv märkte inte så mycket men min mamma klagade, så jag slutade använda det😛

Jag har testat ett par andra sura sköljningar, saft från 1 citron eller 1 apelsin, lite upplöst honung och kallt vatten, allt blandas i en 0,5 l flaska. Citron gjorde håret lite ljusare, men jag kände mig mer håröm och tyckte håret tovade lite lättare + att det lättare blev elektriskt. Apelsin fungerade jättebra, kändes som det vårdade håret mer.