Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 2231 ggr
chemicalwarfare
2014-02-06 16:25
0

Hopplöst hår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt hår är hopplöst!

Jag tvättar det två gånger i veckan ungefär. Testat alla möjliga schampon, just nu kör jag curly wurly från Lush. Använder Balsam och inpackning. Men det blir bara sämre och sämre. Jag borstar håret på kvällen, på morgonen är det dreads. Jag borstar håret på morgonen och när jag kommer hem från skolan är det jättetrassligt. Jag använder bara Schampo, Balsam, inpackning och naturliga oljor i håret. Bortning är enda behandlingen. Klipper mig ibland. Tovorna börjar ända uppe på huvudet (använder Balsam över hela håret). Har extremt tunna hårstrån, tror det är därför det trasslar sig men har aldrig haft så tovigt hår eller så tunna hårstrån som nu. Det är så här även när jag är nyklippt. Funderar på att raka av mig allt igen, men nu när jag är så här fet så kommer det se fruktansvärt ut…

Jag vet inte hur jag ska göra. Nu är tovorna så illa att jag vet inte om jag får ur dem. Vill bara ta en sax och klippa av mig allt, men det blev inte så bra förra gången:p Och har inte råd att lägga pengar på en frisör nu då jag åker till London imorgon.

Vad ska jag göra? Hjälp!

P.s. Jag har ingen möjlighet att göra egna produkter, har inte den orken. 

Bifogar en bild på hur mitt hår ser ut när det är borstat. Som ni ser är det inte överdrivet lockigt.

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

[Teddies matte]
2014-02-06 16:26
2

Balsammetoden brukar vara mycket bra för trassligt hår; www.lockig.se

VildaVittra
2014-02-06 16:28
3

Sluta helt med Schampo och tvätta med ett tvättbalsam eller ett vispat ägg. Det kommer ta lite tid, men håret kommer må så mycket bättre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

chemicalwarfare
2014-02-06 16:36
0

Jag testade Balsammetoden men mitt hår slutade aldrig vara fett… Jag svettas väldigt mycket sen jag gick upp i vikt och mitt hår ser fett ut fort även med schampo…

Något som för övrigt är konstigt är att ju mer sällan jag tvättar ju mer tovor blir det…

[Teddies matte]
2014-02-06 16:40
1

#3 Har du testat olika tvättbalsam? Det kan ta sin tid innan man hittar just det tvättbalsam som passa för ens hår.

chemicalwarfare
2014-02-06 16:47
0

Jag testade två olika, sen gav jag upp…

Cederin
2014-02-06 16:59
3

Hur länge provade du Balsammetoden? Mitt hår är precis som ditt och mitt gav med sig med den feta hårbottnen efter en månad ungefär. Kan lova att det är väl värt väntan.

Ett bra tips mot tovor är att ha håret uppsatt i bulle eller flätat, så det slipper tova sig från första början. Nu vet jag inte hur långt hår du har men någon uppsättning kanske funkar :)

Medarbetare på Naglar och Hår

chemicalwarfare
2014-02-06 17:02
0

Provade i lite mer än två månader.

Jag försöker sätta upp det på huvudet men det som ligger mot kudden tovar sig ändå…

Cederin
2014-02-06 17:10
0

Hmm, det är alltid individuellt hur det funkar såklart. Men mycket kan ha att göra med metod, balsamet och så. 

Vilka Balsam hade du? 
Fördelade du Balsam överallt i hårbotten och masserade i flera minuter?
Sköljde du noggrant, alltså att när man tror att allt är ursköljt så sköljer man lika mycket till? (en vanlig riktlinje)
Är du 100 på att du inte kommit i kontakt med Silikoner eller mineraloljor som kan ha orsakat en build-up?

Nu blev det mycket frågor, haha 🙂

chemicalwarfare
2014-02-06 17:14
0

Ena var ett lokalproducerat från typ Kåge med bär i och det andra var något en kompis tipsade om, minns ej vad det hette.

Vad jättenogrann:(

Inga Silikoner eller mineraloljor…

chemicalwarfare
2014-02-06 17:14
0

Men jag kanske ska ha det två centimeter långt eller nåt.. Redan vid 4cm börjar det bli tovigt… Men jag vill ju så gärna ha längre nu…

Cederin
2014-02-06 18:25
0

#9 Chansen är stor att det är så enkelt som att balsamet kan ha varit för tungt :) Här är några förslag på lätta balsam:

- Garant Såklart! Finns på Hemköp/Willys.
- Coop X-tras balsam
- L´oreal Elvital Collagen volume (lila flaska) Denna använder jag.
- Neutrals Balsam

Cederin
2014-02-06 18:31
3

Justja, när du borstar, vad har du för något att reda ut tovorna med? Det kan nämligen bli en ond cirkel:

Använda dålig borste --> Mer slitet hår --> Mer tovor --> Dålig borste igen, osv.. Detta gjorde jag fel på i alla år och fick riktigt slitet hår.

Använd en bredtandad kam (gärna i horn eller trä) att reda ut tovor med, börja längst ned där tovorna börjar i topparna och red ut försiktigt nedifrån och upp. Det ska aldrig göra ont och kammen ska aldrig slitas igenom håret. Låt det ta några minuter extra att reda ut!

En vanlig borste med piggar eller gjuten plastkam har ojämnheter (mikroskåpnivå nu dock) som håret kan skadas av i långa loppet.

chemicalwarfare
2014-02-06 18:39
0

Jag använder först en typ sån här: http://www.laplandecostore.se/tra/harborstar-kammar/svinharsborste-i-tra-rund.html

Och sen vanlig borste.

Och borstar aldrig blött hår…

Och jag försöker lösa ut så många tovor som möjligt med fingrarna…

Cederin
2014-02-06 19:08
2

#13 Svinhårsborste är jättebra, men tvärtom när det kommer till att reda ut tovor. Satsa på en bra kam och kör svinborsten efteråt! :) Sedan är det bara att köra mycket inpackningar, kokosolja är ett hett tips. Jag brukar dränka håret i kokosolja och ha det i flera timmar, eller göra någon annan bra inpackning :)

chemicalwarfare
2014-02-06 20:35
0

tack:)

Nu har jag iaf fått håret klippt! Jättesnäll kvinna från facebook som kom hem till mig xD

Cederin
2014-02-06 20:47
0

#15 Så bra! :)