Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1140 ggr
Azeman86
0

torr kliande hårbotten - Hjälp!

Min sambo har sen en tid haft en hemskt torr hårbotten där det snöar från. Men det tycks bli värre och det snöar allt mera även klias en hel del, han har även lyckats klia sönder sig lite. 

Så, vad kan han göra? Nå tips på huskur eller något? Head and shoulders och sånt har jag hört är dåligt och att det bara blir värre utav det… så, vad finns?

[Teddies matte]
0

Surskölj brukar vara bra vid torr och kliande hårbotten, ex. att skölja med utspädd äppelcidervinäger.

tlover
0

Min man har seborroiskt exem i hårbotten och det låter som nått din sambo har, är det det han har så måste han nog kontakta läkare för hjälp (eller för att kolla upp om det är det) där har han fått medicin (både en slags Olja och ett schampo).

Han har också fått

Klippa håret kort

Sluta med all slags skit (vax, gele, värmeskydd, plattång, head and shoulders)

Använda det mest milda Schampo han kan hitta (vi gör eget nuförtiden och det gör det bättre)

De är nått man får leva med livet ut om det är det din sambo har och det ka sprida sig till ansiktet (min mans har spridit sig till ögonbrynen och öronen), det ska vara ganska vanligt särskilt bland män (min mosters man har det också tex)

Jag hoppas att din sambo inte har det utan nått annat då skulle jag tipsa mildare Schampo (om ens nått schampo) och inget skit i håret.

l'm back

[flippjenny]
0

Sluta använd shampoo, tvätta håret enbart med vatten, och skölj med Surskölj (äppelcidervinäger funkar alldeles utmärkt, välj gärna en ekologisk sådan). Tvättar man med någon produkt kommer det bara att torka ut ännu mer. Oroa er inte över fett hår - det kommer att verka fett i början av omställningen men sedan kommer det att gå över. Har han kort hår kommer det knappt att märkas. 

Tvätta sällan - försök dra ut det till en gång i veckan. Kroppen måste få en chans att tillverka det skyddande hårvaxet/hårfettet så att det kan få täcka skalpen. 

Inga hårprodukter överhuvudtaget. (Har han använt hårprodukter med paraffin och Silikoner måste dessa tvättas ur med ett shampoo en sista gång annars ligger de kvar i håret och det kommer inte se vackert ut om han slutar använda shampoo)

Skydda huvudet mot kylan - använd mössa nu på vintern. 

Hoppas det löser sig. Jag tvättar enbart med vatten och även om mina skalpproblem inte var lika illa som din sambos så är de ett minne blott. Nu kliar jag bara i skallen vid huvudbry!

[flippjenny]
0

En sak till: Tvätta inte med hett vatten. Lagom varmt räcker gott och väl.

tlover
0

Jag kan ju tillägga att vårt hemmagjorda Schampo som min man tycker hjälper är utan paraffiner och Silikoner (det innehåller däremot Sulfater som sista tvätt schampona gör)

l'm back