Era hårresande misstag?
Som rubriken lyder, vad är det värsta ni har gjort/utsatt håret för? Jag har många praktexempel, bland annat när jag hade varit hos frisören och färgat håret för dyra penningar. Några dagar senare beslöt jag mig för att göra en hempermanent, en så kallad hemanent. Håret smälte och blev som tuggummi, det var bara att åka tillbaka till frisören och klippa av alltihop. Jag har även lyckats med konsten att färga håret gröngrått, och på senare tid bränt av stora hårslingor när jag skulle elda i kaminen och det slog ut eldslågor. Jag fick klippa av en del av luggen så att håret står rakt ut och måste gömmas under en inte så vacker snedlugg. Tyvärr har jag ingen bild på mina hårkatastrofer, jag ville nog inte föreviga det på bild. Det är bara den sista incidenten som jag har bildbevis på. Nu är jag livrädd för att blondera håret, kör stenhårt med Balsammetoden som fungerar finfint för håret, och väntar på att luggen ska växa ut:)
Huu, haha, skönt att man inte är den enda som gjort dumma saker med sitt hår!
Det som jag gjort flest gånger är nog klippt lugg. Hemma framför spegeln med en kökssax, typ när jag kommit hem från krogen och tänker att jaa det är en skitbra idé! Fast jag har gjort det en gång hos frisör också, och den luggen trivdes jag inte heller i. Den var jättejobbig att spara ut så sedan dess har jag låtit bli luggäventyr…
Sen har jag också trott att jag kan klippa en snygg bob hemma. Det kunde jag inte heller. Inte alls!
Jag gjorde också en episk fyrdubbel blondering en dag - håret var mörkrött innan. Som tur var gick håret inte direkt av eller blev som tuggummi, men det blev förstås rätt slitet och lite halmigt. Det blev dock perfekt blont, men sen så fick jag ju toppa väldigt mycket och det var tråkigt eftersom jag ville spara ut håret. Fast det stora misstaget var nog egentligen att jag hade råkat färga i en alldeles för mörk röd innan.
Nu aktar jag mig för både blekmedel och färg. Jag toppar dock mitt eget hår, men med en bra sax och utan utsvävningar. BM och SLS-fritt Schampo är mina kompisar. :D
Haha!
Har precis som #1 ångrat mina 57925 ggr jag valt att klippa lugg, hemma. 😇 Första gången var jag nog 7 år och klippte alldeles för mycket, så pass så jag gömde håret under en mössa för mamma och ville absolut inte visa!!! haha
Nu var det ett tag sen jag klippte luggen sist och det dröjer nog ett tag innan nästa infall kommer, har konstaterat ett x antal gånger nu att det INTE passar mig.
Annars har jag gått från svart hår till blont så många gånger att jag knappt kan räkna det på fingrarna. Vissa gånger har det knappt gått 1 månad mellan bytena. Ett plus är väl att jag blivit proffs på hur man går från svart till blont lättast…hehe.
Sen kapade jag av håret som nästan gick ner till baken till axellångt, ångrade mig som tusan bara någon timme därpå haha, satt och grät när jag såg håret i papperskorgen…..😃
~mikkan
Roligt att läsa era svar!jag har också gått från svart hår till blont på kort tid men det värsta mitt hår råkat ut för är hemanenten, haha!sen hade jag långt, naturligt blont hår ner till svanken som jag tröttnade på i åttan och klippte av till en kort page, det har jag ångrat många gånger;)
Jag har faktiskt inte gjort så mycket hemska saker. Jag övertalade mamma att färga mitt hår brunt när jag var runt tio år, det blev rödbrunt och jag var verkligen inte fin i det. Dessutom så klippte jag lugg i samma veva som jag inte heller passar i alls! När jag var runt 12 år trodde jag att Schampo vårdade håret så jag lät det sitta i en kvart, duschade ur det och skippade Balsam. Jag brukade även platta varje dag utan värmeskydd, ibland medans håret till och med var fuktigt. Gissa hur mitt hår såg ut efter två månader ;)
Aj aj,blev håret som svinto?:)jag hade lugg när jag var liten,jag har ett ovalt ansikte å passade inte i det alls då (mamma klippte mig i Gustav Vasa - frisyr av outgrundlig anledning)…;)
#5 Hahahahaha Gustav Vasafrisyren är den bästa frisyren!
Mitt största misstag var i slutet av 80-talet när jag provade en ny (svindyr och ganska känd) salong för att permanenta mig och lät frisören övertala mig att göra en extra mild permanent för mitt hår var sååå känsligt enligt honom.
Håret var lika rakt som innan efter bara ett par dagar och frisören gjorde om allthop gratis. Men eftersom han envisades med att använda samma permanentvätskor blev resultatet förstås detsamma. Behöver det tilläggas att jag aldrig gick tillbaka dit…
Annars tycker jag inte jag gjort några direkta misstag med håret, har bytt frisyr efter humör ganska radikalt under årens lopp 
Haha som en med galet hår har man väl gjort många misstag!
Färgat håret svart ( har blonda ögonbryn och inget intresse av smink) Så det såg ju ut som… jao
Haft mittenbena… Det är inte min stil *ehem*
Klippt lugg hemma… Det blev .. inte så rakt som jag trodde när jag klippte bilder senare visade… bevis..
Blekt håret med Mood's Xtra ultra blonde x4 (som tur gick det inte av denna gång..)
Rosa toning sedan; Blekt håret så det började svida och då tänkte jag nää.. nu fan måste jag nog skölja ur det. Sedan var det svinto. Tuggummi ( Det gick inte ens att borsta, ultrabalsamera det..) Och tappade en del hår men får skylla mig själv. Positivt var att den blåa toningen höll sig fin i 6 månader!
Klippt av håret i en kort frisyr ( Def inte min stil…)
Tog blondering istället för blekning… Fuu alltså, helt gult.
Var då blond. Hade i lila permanenthårfärg i 45 minuter! Det blev farmorfärgat. Skulle haft det i 25 minuter då jag var blond, men eftersom jag är rödhårig annars tänkte jag inte på blondheten…
Nu är det dock bra, har rosa-blått/turkost hår och det är nästan vitt då det är i oktober som jag tonade, men känns så surt att slösa toning när man ändå har mössa på sig jämt!
Bild på mitt tuggimmiklister från nr 5 och nej.. Det rosa gick inte bort med så starkt som 2st xtra ultrablond. (Innan var håret rosa och innan dess tonat med de 4 xtra ultrablondpaketen i nr. 4) Det är min lugg om det är svårt att se
Hade alltså knasfärger på lugg och resten svart ^^
//Joanna
Ajj! 
Men färgen var läcker!
#12 Åh ja! Därför jag ville ha färgen men inte ville jag att det skulle bli risigt heller! 😉
//Joanna
de måste väl typ att vara att jag klippte av mitt långa hår när jag var 12 år axellångt, har inte blivit så långt sedan dess men de börjar bli det. och att bleka håret för mycket o klippa lugg själv haahha ^^
M_A_R_I_A 🌺
Jag har gjort en hel del misstag med mitt hår.
1. Hade långt fint hår , men efter en behandling som jag gjorde utomlands, som skulle göra håret rakt fick jag klippa av håret efter 3 veckor. Från att håret började närma sig midjan till kortare än axellångt var inte alls kul. Aldrig igen säger jag bara.
2. Slingade mitt hår hos frisören, sen en en vecka senare hemma. Gillade inte resultatet så färgade mörkt brunt dagen efter senaste slingning. Men 2 veckor senare ville jag bli ljushårig igen så avfärgade det hos frisören. Blev orange hårig 😮Gick så i några veckor.
3. Jag ville sen bli av med mitt orangea hår så la i en mörk blond toning, men då blev håret grönt istället..håret var vid här laget super slitet så fick stå ut med den hemska färgen ett tag tills jag färgade håret mörkt brunt med lite slingor.
Just nu håller jag på att försöka få mitt hår friskt så klipper det ungefär varannan månad. Hellre kort och friskt hår än slitet och långt. Färgen nu är ljusbrun med ljusa slingor. Jag har lärt mig av mina misstag och tar nu hand om håret mer.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Det värsta jag gjort var nog att gå från blåsvart till blont med rosa toppar. För att jag kunde.
Sen har man färgat håret ganska ofta också, men har egentligen inget som jag verkligen ångrar.
Jag skulle inte ha några problem med att gå med grönt eller orange hår. Har faktiskt färgat håret grönt en gång.
Jag är jag, och jag gör det bästa av mina misstag.😉 För att jag är knäpp.🤪
Fast mestadels är det för att jag är inspirerad av Visual Kei, Haha.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Kom på ett misstag jag gjorde.
Hade en period i mitt liv där jag inte mådde sådär jättebra. En gång, när jag stod i duschen, fick jag ett minor breakdown. Men istället för att skada mig själv gav jag mig på mitt hår.
Detta blev resultatet.
Såg ut som en kille ett tag. Som tur var växer mitt hår väldigt fort.
Tja.. Jag har nog aldrig gjort något som blivit dåligt resultat på en behandling/klippning förutom alla oförsiktiga blekningar under tidigare år. Jag skulle nog säga att mitt största misstag var att behandla håret som skräp i det långa loppet istället!
Att färga varje månad till kolsvart, ibland få infall och bleka det, färga tillbaka, tvätta frenetiskt med Schampo, gnugga det torrt med handduk, riva ut tovor med en plastborste när det är blött, föna det på högsta värmen, platta det varje dag utan värmeskydd, ha i massor av Silikoner för att få det att se bättre ut, och så såg karusellen ut för mig i 5-6 år. DET var mitt största misstag någonsin! Sedan att jag klippe pixie 2010 ångrar jag väl också, men det var ändå lika bra eftersom det var så slitet.
Nu vågar jag knappt röra håret när det är blött, jag balsamtvättar max 2 gånger i veckan, låter det ALLTID självtorka och har lagt plattången på hyllan. Snart slipper jag färga också, så fort jag fått tillbaka min naturliga. Försöker alltid sova i olika uppsättningar så att det inte slits och aktar mig för att mekanisk skada som kan ske genom borstar eller annat. En väldig kontrast mot vad jag gjorde innan.
Alla har nog gjort några mer eller mindre lyckade grejer med håret. Jag själv var sjukt experimenterande med mitt hår under mina tonår.
Dreads - Skaffade dreads med löshår, dessa var så tunga och isatta så fult att jag var tvungen att skörda håret dagen efter. Det var fruktansvärt, jag var tvungen att snagga riktigt kort för att få bort allt lim.
Från svart till blont - Håret överlevde i och för sig ganska ok, men det var ju inte toppensnyggt på mig med så mycket olika nyanser i håret.
Mohikan och tuppkam - testade dessa under tiden jag lät håret växa ut från dreadsen, jag tänkte typ: nu kan jag lika gärna köra all in.
Nu kör jag en betydligt mer försiktig stil. Jag har midjelångt rakt avklippt hår i min naturliga hårfärg och behandlar det aldrig illa. Minsta lilla skadade hårtopp(vilket inte är ofta) och så står klippning på schemat!
#20 Jag har också haft dreads, men jag flätade i mina. Hur menar du dreads med löshår?
Har gjort maaaasssoor.
* Från svart/brun till blont. Har gått från svart till blont runt 6 gånger då jag har grov beslutsångest.
* Blekning på skadat hår, det blev som tuggumi tillslut och jag rakade av allt.
* Tvättat med enbart Schampo i tron om att det skulle hjälpa håret bli fräscht.
Och en heeeel del till.. Så dum man kan vara. Nu vet jag dock vikten av bra hårvård då man är frisörelev ;P
#21 Mina fästes med lim, ett riktigt dåligt jobb gjort av en förmodligen mycket oerfaren eller helt enkelt kass frisör.
Med löshår menar jag "lösdreads", dvs. löshår virkade till dreads.
#23 Gud vad konstigt. o.O Alla lösdreads videos jag sett på Youtube så flätar dom in dreadsen, inte lim. o.O Måste vara en väldigt oerfaren frisör, då mn kompis som flätade in mina, inte hade gjort något liknande innan samt har smärre problem med finmotoriken… o.O
Ja det var ytterst oklart. Jag betalade för att jag litade på att en frisör kunde sina saker. Men icke, har haft svårt att lita på frisörer sedan dess… Bara en släkting som är frisör får någonsin röra mitt hår. Lite traumatiskt som sitter i antar jag.
#25 Huu. lim i dreads har jag inte ens hört om förut! Vet att man kan fläta in syntetdreads, jag har också haft dreads fast med syntethår längst ner bara för att få dem längre, då dreadar man ju in det.
Det är nog också en dum grej jag gjort, att kamma ut dem! Tog sin lilla tid kan jag säga och i efterhand kan jag ångra mig och tycka att jag var dum som inte lärde mig att ta hand om dem istället! Blir fortfarande avundsjuk när jag ser folk med snygga dreads :D
Först blekte jag mitt hår från svart, klippte från att ha ner till brösten till page, färgade rött, blekte igen typ hur många gånger som helst så håret gick av på ganska många ställen. Färgade rosa och nu sitter jag här med svart hår ytterligare en gång.
Men hey, de växer ut igen! 😎
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se