BM - hur lång tid?
Hej! Jag har funderat på att börja med Balsammetoden i flera år nu men aldrig riktigt vågat då jag är rädd att de ska se fettigt ut i början. Tror egentligen BM skulle passa mitt hår då det är midjelångt, lockigt och blir lätt trassligt… Använder i nuläget billiga mataffärs-schampoo med allt möjligt skit i, men jag har läst på lite om vilka Balsam som ska vara bra osv. Som sagt är jag dock orolig för att håret ska se fettigt ut innan det hunnit vänja sig vid balsamet. Så det jag undrar är om ert hår såg fettigt eller fult ut i början när ni började med det? Hur länge ungefär, isåfall? :)
Mitt hår vänjer sig på en gång, men sen så har jag använt sulfatfritt Schampo de gånger jag slutat med BM och har annars väldigt torr hud, så kanske hänger ihop med det.
Om håret ser fettigt ut brukar det oftast ligga i att man inte fått ut allt Balsam och inte masserat tillräckligt. Utan starkt rengörande tensider så krävs mycket mer mekanisk rengöring.
Jag tycker du ska testa! Skulle du tycka att det är för jobbigt är det väl bara att gå tillbaka till schampon, om inte annat till de lite snällare sulfatfria varianterna. :)
För mitt hår funkade det också direkt och då märkte jag jättestor skillnad på att det var såå mycket lättare att kamma (fast jag hade superslitet hår). Bästa tipsen är att använda ett "lätt" Balsam i hårbotten och ett tyngre
bara
i topparna, massera en bra stund och skölj LÄNGE.
Som #2 säger så är det ju bara att börja om och tvätta med Schampo om det skulle bli panikartat flottigt!
Om du vill kan du börja med att dryga ut schampotvättarna först innan du kör BM. Då vänjer sig hårbotten vid att inte producera lika mycket fett redan innan du börjar! Sen om det skulle bli flottigt - torrschampo! Sedan är uppsättningar din bästa vän under första tiden. Man får räkna med att håret kan knasa sig lite i några veckor, men jag märkte inget drastiskt. Jag vågade inte heller först på flera år även fast jag läst om det, men jag kan lova att det är väl värt mödan!
Mitt hår blev rent första gången och höll sig så i fem dagar, men så var det inte vant vid att bli tvättat så ofta innan heller🙂 BM är det bästa jag har gjort för mitt hår. Tidigare fick jag "tovade dreads" i håret efter att ha haft det utsläppt några timmar och borstningen var en mardröm även om det varit uppsatt. Nu borstar jag det sällan och det blir inte särskillt tovigt ens utsläppt😃
Jag skulle rekomendera dig att testa. Du kan ju alltid sluta om det inte fungerar för dig. Blir det lite fett i början så är det bara att göra som någon tidigare i tråden rekomenderade: torrschampo och uppsatt hår. OBS tänk på att torrschampot ska vara godkänt👍
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har inte använt schampoo på många år och dottern (7 år) har aldrig använt det. Vi använder oftast Ica basics Balsam, har även haft Coops i perioder och dottern hade Bamse-balsamet förr med. Tar ett par veckor-en månad innan håret vänjer sej oftast. Nu har vi i balsamet i torrt hår, fuktar sen lätt och masserar upp lödder innan vi sköljer noga. Vi tvättar håret kanske 1-3 ggr i veckan och har båda haft höftlångt hår. Mitt är nu endast till axlarna men funkar bra, får tvätta oftare bara. Testa så får du se. Lycka till!