Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 3583 ggr
Manutar
2014-01-22 21:30
0

Henna

Hej!

Jag har långt lockigt, väldigt tjockt hår som jag färgar med Henna. Jag undrar om någon här har tips på hur man kan få Hennans konsistens lättare att sprida ut? Jag har läst att man kan ha i tex. oliv-olja, men oljan får ju hårståerna att stänga sig så det låter inte så bra? Det tar hur länge som helst att färga håret och det är svårt att få det jämnt. Att kamma håret med Hennan i går inte, inte äns  med gles kam.

[malda]
2014-01-24 14:15
1

Blanda med mer vatten? Jag gör min henna-smet ganska lös när jag färgar. Jag brukar även ha i en skvätt honung, för att jag har hört att det ska vara bra, men jag vet inte hur mycket det gör för konsistensen. Annars får du helt enkelt blanda större sats om det är svårt att få det att räcka?

Vad menar du med att det tar lång tid? Henna ska ju sitta i håret länge, det är svårt att komma ifrån 😉 Jag brukar låta det sitta i över en natt.

LinaLj
2014-01-24 14:28
0

Jag skulle säga samma sak som #1, det låter som du behöver ha mer vatten i blandningen. Jag hade samma problem i början, Henna nästan smulade sig i små klumpar när jag skulle lägga i den.

Men sedan lärde jag mig att spä den bättre. Hellre för blöt än för torr skulle jag säga. Blir den för rinnig får man lägga lite bomull eller papper i kanten på plasten man virar runt huvudet.

Manutar
2014-01-28 10:59
0

Nej, mer vatten kan jag inte ha i, då rinner det. Har prövat. Honung kanske jag ska prova, det brukar jag använda som "balsam" - håret blir riktigt mjukt. Med lång tid menar jag att det tar länge att få i håret, inte hur långe det ska sitta i. Jag använder redan nu två stora påsar Henna så tillräkligt har jag nog :) Men tack för att ni svarade!

Manutar
2014-01-29 09:39
1

Nu fick jag höra att man kan ha i yoghurt för att få konsistensen lättare att sprida, det ska jag alltså prova :)

contrast
2014-01-30 22:15
1

Jag använder ägg, det är som en jäkligt billig proteininpackning och ger hennan bra konsistens, sen använder jag Olja också, Henna är inte som vanlig färg, den tränger inte in i hårstrået, så att det stänger behöver du inte oroa dig för , det påverkar inte hennan på något negativt sätt utan är bara super för konsistens och hår!

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Manutar
2014-01-31 12:57
0

#5 Man tackar! Hur menar du att hennan inte tränger in i hårstrået?

contrast
2014-01-31 15:43
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vanlig hårfärg tränger in i hårstrået, och ändrar pigmentet inuti, det är därför håret blir slitet, för det är svårt att få "fjällen" (du har säkert sett balsamreklamerna där dom visar hur hårstrået har som taggar, det är dom taggarna som man vill få att stänga sig igen med Balsam, kemiska behandlingar, Schampo, tillochmed vatten öppnar dom fjällen) att stänga sig igen.

Henna däremot lägger sig på hårstrået, och färgar ytan på hårstrået, fjällen öppnas alltså inte, och håret slits inte, mer än av det faktum att håret slits av att vi gnuggar på det och grejar med det, men det slitaget är ju normalt :)

Och blekning går in i hårstrået och plockar ut pigmenten inuti, men påverkar bara ytans färg lite, därför går det att ljusa upp en hennafärgning, men det är generellt omöjligt att få bort de koppriga pigmenten.

Indigo, det som är vanligast att blanda Henna med för att få brun eller svart växtfärg, är blå, ett indigofärgat hår som bleks blir därför blått, och färgen är permanent, så jag rekommenderar definitivt att vara helt säker på att man vill vara mörkhårig innan man börjar pyssla med brun/svart växtfärg, för det är jäkligt svårt att handskas med det blåa pigmentet om man någon gång bestämmer sig för att försöka ljusa upp det.Det tog måånga kopparfärger innan mitt hår slutade skifta i grönt i topparna :/

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Manutar
2014-02-01 10:17
0

#7 Tackar :) Såklart vet jag om hårfjällen och hur man får slitet hår, men jag har då alltid tänkt att Henna tränger in i håret eftersom det är så otroligt permanent - går i princip att få bort bara genom att klippa bort det. Men ja, det är ju en växtfärg och funkar säkert olika än kemiska fårger. En eko-frisös gav mig förresten tipset att ha i lökskalsavkok i hennan för att få det ännu rödare istället för brunt - funkar :)