Fundering kring blekning
Jag vet inte hur jag ska skriva detta inlägg utan att det blir rörigt, så fråga gärna om ni undrar något!
I vilket fall, jag har sedan kanske 2-3 år tillbaka tonat (senaste året färgat) håret rött. Dock har jag aldrig helt känt att "Yes, detta blev super", utan jag tycker att färgen "smälter in" för bra samt att det tvättas ur ganska fort.
Min vanliga hårfärg är något i den här stilen (tror jag), kanske liiite ljusare. Vilket antagligen är en bidragande faktor till att jag upplever färgen svag.
I vilket fall undrar jag lite kring att bleka håret och sedan dra i någon manic panic-färg (eller dylikt). Jag upplever att mitt hår har ganska bra kvalité, men kommer självklart att kolla upp innan huruvida det är möjligt att bleka. Det jag vill uppnå är något i stil med "Velvet red hair".
Vad tror ni om detta?
Som sagt, ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg. Men jag vet knappt själv vad jag ska skriva riktigt. 🤪
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tycker du att vanliga toningar blir urtvättade fort så vet jag inte riktigt vad du kommer tycka om manic panic/directions för de är ju semitoningar. Jag har en rosa Directions toning i och jag måste bättra på färgen efter varje gång jag tvättar håret.
Däremot tror jag att resultatet kommer bli starkare, så om du orkar pyssla såpass mycket så tycker jag du ska göra det. Sen finns det ju jävligt bra färgbomber som man kan bättra på färgen med. Tyvärr finns ju inte dessa till rosa hår, så jag fick göra min egen.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#1 Menade mest att från själva början upplever jag färgen ganska kass och att den därför är nästan helt borta efter ett par tvättar. :/
Har använt manic panic/directions förut och hade inga problem med att "fylla på" ofta. :) Men dock var det samma problem där att färgen knappt syntes på grund utav min egen hårfärg.
#3 Ja, det och så har jag låtit håret vila från tvätt några dagar. Men nu färgar jag som sagt. Jag tror problemet helt enkelt är att mitt hår är för mörkt så att färgen inte kan täcka ordentligt, eller vad man ska säga.
Därför funderade jag över om det var hyfsat skonsamt för håret att bleka och sedan köra med manic panic/directions. Har aldrig blekt förut, så vill inte se ut som ett fågelbo sen. 🤐
#4 Om du har såpass obehandlat hår så borde det inte vara så stora problem. Ska du göra det själv eller hos frisör?
#5 Blir nog hos frisör. Antar att det är säkrast? Känns inte bra att hålla på med kemi-övningar hemma. 😛
Manic Panic/Directioners/Stargazer(?) m.f. sitter bäst på blekt hår(Blekt hår, inte blonderat) så bleka bör du annars tvättas färgen ur efter 1-2 tvättar.
-
#7 Tack för svar! :)
Är mest nyfiken på/rädd över hur stor chans det är att håret blir totalförstörd om man bleker? Kommer att bleka hos frisör och de ska väl kunna se hårets kvalité osv. Men jag blir ändå nojig!
#8 En blekning skadar inte.
-
#9 Hört massa skräckhistorier. Men det kanske mer gäller folk som bleker varje månad, hela tiden. :)
Att bara bleka håret en gång brukar inte vara något problem. Det är, som du säger, när man bleker håret ofta och många gånger som det är risk att håret blir förstört.
#11 Då förstår jag!
Hoppas jag inte blir totalsågad nu, men är det stor skillnad på att göra hemma mot att höra hos frisör? Om man testar på en slinga först kanske?
Anledningen till att jag frågar är för att jag inte har någon koll alls på detta. Så berätta gärna hur ni gör och vad ni tycker! 🙂
Hmm, sammanfattningsvis efter år av experimenterande så kan jag nog säga att bleka hos frisören kan vara väldigt dyrt, men är ofta värt det (i synnerhet slingblekning). Att bleka hemma fungerar bra, kanske något osäkrare, så se gärna till att ha någon till hjälp i närheten som kan kolla att det blir helt jämnt och så. Och nä, en blekning på helt naturligt hår ska inte skada så mycket. 🙂
#12 Att göra flera blekningar hemma är väll inget jag rekommenderar, alltså att gå från väldigt mörkt till väldigt ljust. Men nu skulle du ju inte bleka så mycket.
Sen som sagt så skadar nog inte en blekning ditt hår så mycket. Jag skulle lätt gjort det hemma eller låtit någon kompis göra det åt mig, eftersom jag inte tycker de är värt att lägga ner så mycket pengar hos en frisör när jag kan få samma resultat tio gånger billigare hemma.
#13 Vet att mamma blekt sitt eget och även andras hår. Så det skulle fungera att göra hemma om man är noggrann?
Som sagt, kanske testar på en slinga först för att jag är så nojig (även vad gäller frisörer egentligen). 🤪
#15 Perfekt att du har en mamma som vet hur man gör! Så länge du är noggrann och inte har blekningen i längre än rekommenderat så ska det inte vara några problem. Jag har blekt mitt hår tillochfrån i 5 år nu och man märker ganska fort när håret börjar ta stryk 🙂
#16 Låter super! Testar nog som sagt på en liten bit först för att vara säker!
Om man har färgat rött hår nu, räcker det med en blekning eller behövs det flera tro? Hört att man helst ska vänta ett par dagar emellan.
Som sagt, ganska dålig koll så tar gärna emot tips och råd. 🙂
#17. Gör så! bäst att vara på den säkra sidan! 😃
Du ska ju färga rött igen så jag tror inte det spelar så stor roll om du har röda pigment kvar (tro mig de är ett helvete att bleka bort). Och ja, de är bra att vänta några dagar emellan. Bleker man för tätt inpå så blir håret "mättat" och vill inte ta åt sig av blekningen.
Hur stark röd vill du ha?
#18 Har funderat fram och tillbaka mellan något sådant här http://cdnpix.com/show/imgs/e55c358142516d7a8cb0fdd1cffb6632.jpg
http://futurefashionstyle.com/wp-content/uploads/2013/11/Red-Velvet-Cupcake-Hair-Color6.jpg
men det återstår att se hur det blir. Tycker det är himla svårt att veta vad man kommer att passa i. :)
Klart blekning skadar. Tycker inte man kan skriva ''en blekning skadar inte'' JO tyvärr så gör de det mer än vad man tror.
Jag vet inte hur rött hår du har nu men att bleka de låter kraftigt då HEL blekningar inte rekomenderas!!! För de kan slå i så många olika Färger om du har rätt i. De kan bli lite rött där å lite gult där å blont där, förstår du vad jag menar? Gör hellre en avfärgning. En avfärgning hemma är inte farligt, Köp blekning som vanligt med blanda i Schampo och vatten, Det är mer skonsammare för håret och man har mer kontroll. De bleker inte lika Hårt på håret heller! :)
#19 Åh gud den andra! Jävlar vad jag blev sugen på att bli rödhårig igen! 😕
#20 Självklart sliter en blekning, men hennes hår kommer inte bli förstört av det.
#21 Visst är den fin? 😃
Ska fundera lite på hur det blir. Har inte bråttom, så tar åt mig utav era tips och googlar samt frågar runt lite. :)
#22 Den var kanonfin!! Den färgen ska jag ha någon gång! 😃
Ja men de är bra, man ska aldrig ha bråttom med blekningar utan låta det gå några veckor emellan!
#21 Skrev inte att de kommer bli förstört direk….läs gärna #20 IGEN!
#24 Nej, men jag ville poängtera att hennes hår inte kommer bli förstört av en eller två blekningar 🙂
#25 De vet ju inte du någonting om! Alla människor har olika hår. Många hår kan ta väldigt illa med EN blekning eller ej. Men nu råder jag TS att göra en avfärgning ist för en hel blekning som inte är så bra.
#26 För det första är hennes hår ganska obehandlat, hon säger själv att hon aldig blekt det tidigare och att hennes hår håller ganska god kvalité. Så nej, en blekning kommer INTE förstöra hennes hår.
Sen förstår jag inte vitsen med att hon ska avfärga? Hon måste bleka i vilket fall om hon vill uppnå resultatet på de bilderna hon länkade eftersom hennes hår inte är såpass ljust ifrån grunden. (kolla den länkade bilden i första inlägget!!).
Hon nämner också "Jag tror problemet helt enkelt är att mitt hår är för mörkt så att färgen inte kan täcka ordentligt, eller vad man ska säga." när hon pratade om att hon inte tyckte att den röda färgen blev så klar som hon ville ha den.
#27 Låter på sig som om du inte vet vad en avfärgning är…
#29 En avfärgning tar inte bara bort färg, den ljusar upp precis som blekning. Den är skonsammare än ren blekning! När jag väl praktiserade på en salong så gjorde min handledare de på en tjej som hade sin naturliga bruna färg och hon ville bli ljusbrun och så tog hon och blandade en avfärgning, just för att den gör de jämnare än en hel blekning.
Men nu ska TS bara ljusa upp håret några steg och då är avfärgning bäst. Risken för hel blekning är att hennes botten kan bli blond då den delen av håret inte är lite utsatt som topparna, Mellan delen kan bli gul och topparna orange. De är risken för hemma blekning.
Man blandar de själv eller går till frisören..
#30 Sååå hon handledaren använde en avfärning för att ljusa upp håret? Låter väldigt förvirrande för min del men jag förstår hur du menar. Det lär väll kunna bli minst lika ojämt ändå liksom? Eftersom det ändå ''ljusar'' upp på samma sätt som en blekning?
Däremot trorjag att TS kommer behöva ljusa upp liiite mer för att färgen ska bli riktigt "klar". Hade själv rött hår där ett tag och jag gjorde felet att inte ha tillräckligt ljust hår ifrån grunden så det såg bara väldigt matt och tråkigt ut.
Färga och Använd sen en klar röd färgbomb varje tvätt ! Funkar super bra!
#31 En hel blekning är hårdare och slår lätt i olika varma Färger.. Har själv arbetat med avfärgning så jag vet att de är bättre enligt mig. Blir mycket jämnare.
Ah men då är de bara för hon att köra hätta efter :) För man ska inte behöva bleka 2 gånger när de finns bättre sätt, dessutom måste hon nu vänta så håret får vila efter avfärgningen eftersom de fortfarande är blekning inbalndat, men hon kan köra hetta efter bara håret är riktigt tort. Men jag rekomenderar de inte! :)
Så TS kan inte få rött hår direkt på en vecka, men de är ju hennes val iofs.
Fett otrevlig stämning i den här tråden. Closing up…