Är detta ok?
Jag är ute efter ett shampoo som kan funka både för mig och min sambo. Han har Mjäll, och jag har färgat hår med kliande hårbotten, som växlar mellan snustorr och överdrivet fet. Hur ser Coslys Hair Shampoo Dandruff ut med avseende på hur snällt det är? Jag vill gärna ha ett så snällt shampo som möjligt med tanke på att min hårbotten är så knasig som den är. Ingredienser: Aqua (Water), spiraea ulmaria flower extract(organic meadow sweet floral water), sodium cocoyl glutamate (cleansing and foaming base from coco), decyl glucoside (solubilizer from sugar), sodium cocoamphacetate (amphoteric surfactant from coconut with foaming and softening properties), Glycerin (vegetable glycerine), copaifera officinalis Balsam (copaïba extract), xanthan gum (thickener), benzyl alcohol (preservative agent), coco glucoside (Non ionic surfactant fromicoco, Palm kernellOil, sunflower oiliand glucose), glyceryl oleate (non ionic surfactant from copra, sunflower oil and vegetable glycerin), citric acid (pH balancer), betholletia excelsa seed oil (Brazil nut extract), aloe barbadensis gel (organic aloe vera gel), Perfume, Dehydroacetic Acid, hedera helix extract, juniperus tar oil (organic cade essential oi), tocopherol (natural E vitamin), glycine soja (non GM soya extract), potassium sorbate (and) Sodium Benzoate (preservative systems), Limonene, Linalool.
Benzyl alcohol är tyvärr ingenting att rekommendera. http://www.annmariegianni.com/ingredient-watch-list-benzyl-alcohol-another-irritating-preservative-unsafe-for-infants/
Finns vissa som är allergiska mot linalool också, vilket väldigt många produkter innehåller.
I övrigt är schampot bra med milda tensider, det är fritt från Sulfater, parabener och Silikoner.
För vissa kan mjällen försvinna av att bara byta till ett sulfatfritt Schampo. Så du kan testa leta på http://www.nopoo.se/har/produkter/ under rubriken SLS-fritt Schampo, där finns det snälla alternativ. Kika bara på innehållsförteckningen då vissa innehåller alkoholer och parabener om det är något du vill undvika. Fettalkoholer (ex. cetyl alcohol) behöver däremot inte vara dåligt, utan snarare tvärtom.
Det allra bästa vore nog om ni hittade varsitt Schampo anpassad för er hårtyp. :)
Jo, det bästa vore varsitt, men han är lite motsträvig till att byta, så det är enklare att jag byter, och han testar den sorten också. Jag själv använder just nu Elvital för färgat hår, och det är väl hyfsat, men min hårbotten kliar något ofantligt! Och som sagt, efter tvätt är den snustorr, går det ett tag blir den jättefet och äcklig. Oftast går ett Schampo bra i en månad eller två, sedan får jag byta. Och jag tvättar oftast 1-2 gånger i veckan, så jag tycker inte att jag är så vansinnigt elak mot håret… Han använder Head & Shoulders, och innehållet i det tycker jag definitivt inte om… Så skulle gärna se att vi både kunde byta. Jag tänker att om han har Mjäll borde ju även hans hårbotten må bra av något snällare! Kan knappast vara hälsosamt att ösa i gifter.
Jag svara inte på din fråga med kan ge ett annat "schampo"tips. Pröva att tvätta håret med ägg! Hade samma problem som dig innan att min hårbotten kliade och det är endast pga Schampo det kliade. Prövade nästan allt från ICAs billiga schampon till dyra salongsschampon men inget Schampo var bra. Så prövade jag efter ett tips ägg och det är toppen! Till mitt höftlånga hår går det åt två ägg för att verkligen allt ska bli tvättat. Mitt hår har aldrig varit så glansigt, luftigt och lätt, starkt och tjockt och min hårbotten blir varken fet på två dygn nu längre eller kliar eller har Mjäll. Alla problem är borta samtidigt som inte ägg innehåller Silikoner, kemikalier, uttorkande tvålar och massa annat skit som Schampo innehåller. Eftersom att ägg inte innehåller något annan än just - ägg - så är det ju bra för färgat hår då det inte innehåller starka tvålar som tar bort färgen. En grundregel med ägg är att gulan återfuktar och vitan torkar ut så man kan blanda tex ett helt ägg med en äggvita eller bara tvätta med äggvitor, alltså får man se över sitt eget hår. När man gjort det kan man ju även blanda i lite andra råvaror också typ som honung eller citronsyra.
-Bättre ökänd än okänd
#3 Hur går du tillväga när du tvättar? Jag har prövat att tvätta med ägg när jag var tonåring ett par gånger, men minns ärligt talat inte hur jag gjorde, bara att jag lyckades ha äggrester i håret, likt omelett, efteråt.
Hur bra löser det upp smuts och oljor? Kan man få det att lösa smuts bättre med fler/andra ingredienser? Är lite nyfiken på det eftersom det lätt hamnar sådant från verkstäder i våra hår. 😛
Jag testar snart vad som helst, för jag står inte ut med denna hårbotten!
Kanske ni kunde prova ex. tvätt med bikarbonat och äppelcidervinägerskölj? ÄCV-skölj brukar vara väldigt bra för kliande och torr/fet hårbotten.
#4 Jag vispar ihop två hela råa ägg tillsammans med en msk flytande honung och en tsk citronsaft. Sedan häller jag det i en vanlig tom schampoflaska. Eftersom att ägg inte löddrar så är det första jag gör när jag går in i duschen att "schamponera" in håret i torrt tillstånd med äggen. Då när det är torrt innan schamponeringen känner man ju när allt är indränkt i ägg. Jag börjar att spruta ner håret närmast ansiktet och sedan massera in allt eftersom och arbeta mig bakåt. När allt i hårbotten och mitt upp på huvet är insmetat tar jag det som blir över till längderna. Det är inte så noga att längderna är helt blöta av ägg då de ändå sköljs igenom med ägg när man tar bort äggen i hårbotten. Det är viktigt att skölja bort äggen med så svalt vatten man kan (under 38 grader för äggvitan stelnar vid temperaturer över 38 grader). Var noga med att skölja bort allting, lyfta på håret och skölja och verkligen spola igenom hela håret. Om man vill kan man även använda en klick Balsam i topparna för att få en godare doft. Inte för att ägg luktar illa i håret men det doftar ju inte precis Schampo efteråt, utan mer järn/metall ungefär. Sen när håret torkat kan du borsta igenom hela håret med en kam om det skulle vara något vitt kvar för då försvinner ju det. Jag har inte så stor erfarenhet av andra saker att blanda i men har några saker jag vet om Honung: Ger mer glans och ett lenare hår Citronsyra/citronsaft: Ger mer balans i hårbotten och bidrar till bättre pH-balans Ringblomma: Lugnar ner Ägg tar iaf för mig bort all smuts och fett :)
-Bättre ökänd än okänd
#2 Elvital är jag rätt säker på att den innehåller Sulfater. Head & Shoulders är väldigt starkt och ingenting jag skulle rekommendera till någon. Har man Mjäll så har man ofta en känslig hårbotten. Sulfater upplever jag uttorkande och irriterande och jag klarar inte av det i mina produkter, både Schampo och tvål brukar ha det, i stora mängder. I vanliga mataffärer tycker jag det är svårt att hitta Schampo utan Sulfater, har själv aldrig gjort det iallafall. Samma hos frisörer, har hittat det hos en av kanske sju här där jag bor.
När jag kör med Schampo använder jag ett från The Body Shop, dessa är sulfat-, paraben-, silikon-, och färgämnesfria. Däremot innehåller de alkohol. De är inte så dryga och man måste försöka arbeta upp ett lödder i händerna innan det åker i håret.
Schampot du hade som exempel är då mycket bättre än det ni använder nu. Men kolla också balsamet du/ni vill använda. Många Balsam innehåller Silikoner och mineraloljor och utan Sulfater kan de vara svåra att tvätta bort. Silikoner och mineraloljor finns i många andra hårvårdsprodukter. Silikoner känner du lättast igen på att de slutar på -cone, -conol eller -xane. Mineraloljor är sånt som heter något med paraffin, vaselin, petroleum m.fl.
Men kort och gott, för ett riktigt snällt Schampo så undvik Sulfater. Alltså allt som slutar på sulfate. (Ex. Sodium laureth sulfate, sodium lauryl sulfate, ammonium lauryl sulfate m.m.).
#5 Jag ska kolla på det lite!
#6 Hm, då var det nog så att jag sköljde med för varmt vatten när jag testade. Då hade jag väldigt långt hår, så när det stelnat så trasslade det in sig liksom. Nu är jag kortklippt, så då kanske det går lite lättare!
Använder du pressad citron, eller såndär juice på flaska? Tänkte om det spelar någon större roll. 🙂
Så då behövs det alltså inget Balsam efteråt, bortsett från att det ska lukta trevligare då?
#7 Jo, Elvital innehåller både Sulfater och Silikoner. Därför vill jag gärna bli av med skiten. Och Head & Shoulders är hemskt. Vill så gärna att han slutar använda det. Verkar vara riktigt elakt, och han säger själv att får han det i ögonen svider det mycket mer än andra schampon. Jag har inte letat så mycket efter Balsam, men jag vill ju undvika mineraloljor och Silikoner. Sambon och jag jobbar båda inom en industri med mineraloljor. Så det hamnar ju i håret… Jag är dock sjukskriven nu och märker att håret mår bättre än förut, om än marginellt. Dock innehåller dom produkter vi kommer i kontakt med emulgeringsmedel, och ska därmed vara vattenlösliga. Men jag vill verkligen undvika hårda kemikalier i håret. För mig del räcker det att jag färgar… Men kommer ev- gå över till Henna o dyl. #9 Vad bra! Då känns det lite lättare än om jag måste pressa citron varje gång! Det kostar ju inte så mycket att testa, heller. Men om du ska bort, hur gör du då? Jag menar, till exempel på badhus kan man ju inte plocka fram ägg och bunke och börja vispa? :)
Kikat på några Balsam om jag nu skulle gå över till BM. Blir inte riktigt klok över om de jag hittat är ok eller inte. Silikoner har jag i alla fall lärt mig känna igen, men vimlar ju ibland av ord som knappt går att uttala…
Men jag tänker, visst borde det rimligtvis vara bättre för sambons hår också att gå ifrån starka Sulfater?
Faith In Nature Jojoba Balsam
Aqua, Cetearyl alcohol, Brassica campestris seed oil, Simmondsia chinensis seed oil, Panthenol, Citrus aurantium dulcis peel oil, Cananga odorata flower oil, Melaleuca alternifolia leaf oil, Ascophyllum nodosum powder, Cetrimonium chloride, Tocopherol, Helianthus annuus seed oil, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Citric acid, Limonene
Faith In Nature Aloe Vera Balsam
Aqua, Cetearyl alcohol, Aloe barbadensis leaf juice, Brassica campestris seed oil, Citrus limon peel oil, Citrus aurantifolia oil, Melaleuca alternifolia leaf oil, Cetrimonium chloride, Tocopherol, Helianthus annuus seed oil, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Citric acid, CI 75810, Limonene, Citral
**Eco Cosmetics Balsam Jojoba Grönt Te
**
Aqua, Camelia Sinensis Extract *, Glyceryl Citrate/Lactate/Linoleate/Oleate, Cetearyl Alcohol, Coco-Glucoside, Simmondsia Chinensis Oil*, Hydrolyzed Wheat Gluten and Hydrolized Wheat Protein, Alcohol, Tocopherol, Parfum, Limonene, Linalool, Citronellol, Citric Acid
**Bamse Balsam
**
Aqua, Canola Oil, Glycerin, Behenoyl PG-Trimonium Chloride, Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Glycereth -2 Cocoate, Sodium Benzoate, Hexylene Glycol, Lactic Acid, Parfum.
#11 Bli medlem på lockig.se, då hittar du listor på vilka Balsam som är godkända, de har även listor på vilka ämnen man skall undvika när man skall lära sig läsa av innehållsförteckningen.
Men tänk på att du/ni kanske inte får håret helt rent om du/ni fortfarande arbetar på samma ställe?
#12 Jag vet inte om jag kommer fortsätta där eller inte, beror på hur det ser ut efter min sjukskrivning, om jag måste söka nån annanstans (för jag har bara tidsbegränsat avtal), sambon jobbar kvar på sitt jobb dock. Funderar på om man kan köra en "genomkörare" med typ sistaschampo nån gång ibland för att få bort om det skulle bli buildup av Mineralolja? Som sagt så är det relativt vattenlösligt, men jag har inte testat att bara tvätta med Balsam, så vet inte än.
#13 Jo, det kan man absolut göra. Med Balsammetoden tvättade jag någongång ibland med sista-schampo, nu har jag nyligen börjat med att bara tvätta håret med bikarbonat och ÄCV, men kommer nog säkert tvätta med sista-schampo nån gång mellan varven, det kan ju också hända att man råkar få något i håret annars också som inte går bort utan sista-schampo.
#14 Jo precis. Jag tänker att någon gång ibland använder jag stylingprodukter (vax, mousse) och vore ju bra om man kan göra det någon gång då och då. Oftast inte mer än en gång i månaden som allra mest, utan oftast om det är något speciellt tillfälle. Ska kolla på lockig.se, nu när jag ändå inte jobbar och får så mycket skit i håret kan jag ju lika gärna använda tiden till att försöka få någon ordning på håret! ;)
#15 Precis, när det gäller stylingprodukter kan du dock använda godkända sådana om du får tag på dem, det finns en del godkända stylingprodukter, lockig.se har listat dem också.
#16 Bra tips! Har inte tänkt på att det skulle ens existera sådana som är godkända…
Får väl ta och leta fram något godkänt Balsam som verkar bra. Dock verkar en del innehållsförteckningar på lockig.se vara lite gamla, ser att några inte stämmer helt överens med de jag har hittat. Får lusläsa listorna igen! Sistaschampo kan jag handla nästa gång jag åker och handlar.
#10 Då vispar jag det direkt innan jag ska dit och häller ner det i en flaska :)
-Bättre ökänd än okänd
#18 Håller det sig bra några timmar? Vi bor en timme bort från badhuset nämligen, sedan tar det väl någon timme innan man duschar av sig, om man är där länge… 🙂
Det håller kanske 10 timmar innan det börjar surna, har faktiskt ingen koll på det men nog håller det iaf mer än 6 timmar. Bara man skakar flaskan ordentligt innan applicering så det blandas ut riktigt eftersom att honungen och gulan gärna hamnar i botten och vitan gärna hamnar högst upp efter ett tag i flaskan :)
-Bättre ökänd än okänd
#11 De balsamen du skrev upp verkade vid första anblick bra iallafall. Men som jag nämnde tidigare så kan man också undvika alkohol och linalool som fanns i Eco Cosmetics Balsam Jojoba Grönt Te.
Eftersom ni kommer i kontakt med mineraloljor via jobbet så kan du ju köra ett sista Schampo då och då som du nämnde. Nu får någon rätta mig om jag har fel. Men om jag inte minns helt tokigt så är det så att ammonium laureth sulfate och ammonium lauryl sulfat har precis samma rengörande egenskaper som SLES och SLS, men molekylerna i de förstnämnda är större. Detta gör att de inte lika lätt absorberas av huden och är därför inte lika irriterande, så de kan ses som lite snällare än SLS och SLES.
#22 Jag bestämde mig för Neutral som tvättbalsam och Faith in Nature Jojoba som vårdande Balsam, och så Wackra by CCS som sistaschampo. Blir till att börja i nästa vecka, när paketet kommit! Nu är det ju bara att hålla tummarna att det funkar! Och kanske att jag lyckas få över sambon till lite snällare produkter åtminstone. Head & Shoulders känns otroligt elakt mot både hår och miljö…