Hjälp sökes
Har förstört mitt hår genom 9 års färgning, blekning och hårförlängningar. Och då har det inte varit långa pauser. Har under två månaderna blekt, färgat, blekt igen, färgat igen, satt i hårförlängning. Fick ett mindre bryt igår och är trött på att jag aldrig blir nöjd så bestämde mig för att nu får det banne i mig räcka!
Hoppas att det finns någon där ute som har tips och råd till ett sönderfärgat, kort hår!? Bör jag ta ut förlängningarna? Vitaminer eller Olja som är bra för att få igång hårväxten?
Jag hade tagit ut förlängningarna och sedan skaffat en riktigt bra hårinpackning för skadat hår från frisör. Ha i inpackningen i tvättat, fuktigt hår, vira en handduk om det och ha det så över natten. Gör en sådan inpackning minst en gång i veckan. På det sättet lyckades iaf jag rädda mitt sönderblekta hår för några år sedan.
Du har inte funderat över Balsammetoden? Det räddade mitt hår när det var som värst.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Tack. Använder givetvis Balsam varje gång jag duschar, om det är det du menar med Balsammetoden?
#3 Nä, gå in och läs om Balsammetoden på www.lockig.se
Det var också räddaren i nöden för mitt skadade hår.
Skriver under på Balsammetoden som det bästa jag gjort för mitt hår.
Du hittar massa trådar även här på forumet men lockig.se är bäst referens! Bli medlem så du kan läsa igenom alla trådar / listor om du är intresserad =)
Jaha okej, får kolla upp det! Tack för länken. Har tagit bort löshåret nu och köpt ricinolja, någon som testat?
Här har du alla trådar på Hår.ifokus som behandlar ricinolja: 🙂
https://www.google.se/search?hl=sv&q=ricinolja%20site:har.ifokus.se
#7 Jag har testat mååånga gånger och ska börja igen nu i veckan. Och ja, jag tycker det funkar. Men de är ingen mirakelprodukt direk men det växer lite fortare.
Dock funkar det inte på alla, vissa får jätterisigt hår och kliande hårbotten, så man får helt enkelt prova sig fram 🙂
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Okej. Hoppas det ger effekt denna gången också då :) Jag började i fredags, sov med det i håret och kände inte av något negativt så ska köra vidare!
Jag hade sönderblekt, överfärgat hår till typ nyckelbenen som jag har försökt få ordning på de senaste två åren! Jag har använt mig av olika varianter av No poo (no shampoo) nästan hela tiden och även om det inte riktigt räddade håret så tror jag i alla fall att håret klarade sig bättre än annars.
Efter blekningsincidenten tvättade jag håret 1-2 ggr per vecka med Balsammetoden, dvs bara Balsam och inget Schampo. Ibland använde jag Äggtvätt, men tror inte mitt hår gillade så mycket protein.
Jag ville egentligen spara ut håret men det gick inte riktigt. Klippte successivt bort lika mycket som det växte, och nu i augusti tror jag att det sista av blekningen klipptes bort.
Om du vill vara så snäll som möjligt mot det håret du har nu, så är mina bästa tips (som jag lärt mig av mina misstag, haha):
- Använd BARA en bredtandad kam om du har trassel, och använd den försiktigt.
- Undvik all värmestyling och annan påfrestning, t ex tupering
- Toppa håret om det är svårt att kamma igenom topparna!
- Undvik all färgning, speciellt blekning. Om du vill ha tillbaka din naturliga färg kan det vara en idé att färga håret i den färgen så du slipper utväxten.
- Försök tvätta det så sällan som möjligt och rör det inte när det är blött.
- Om ditt hår är tillräckligt långt för att sätta upp, gör det men undvik helst snoddar som nöter på samma ställe jämt, typ hästsvans
- Undvik hårspray. Om du vill använda spray så skölj ur den med Balsam istället för att borsta ur den.
Tipsen du fått om inpackningar och Balsammetoden skriver jag också under på! =)