Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2012 ggr
moizzz
1

Sluta med BM?

Jag funderar på att sluta med BM o köra på silikon o grejer igen. Jag är helt enkelt trött på att kolla på alla produkter vad dem innehåller osv… Men vilket är det BÄSTA Schampo o Balsam som ni har testat som gör håret sådär fint o mjukt o helst rakt? Är det ett dåligt val att sluta med BM? Kan Man köra lite som jag vill med vilken styling som helst fast med bara Balsam i håret? Hoppas ni fattar mina konstiga frågor :)

moizzz
1

Jag vill ju att mitt hår ska växa ut också

elinkw
1

Silikoner sätter ju sig som en hinna på hårstrået och många Silikoner går inte att tvätta bort med enbart Balsam. Och den här hinnan byggs ju på mer och mer. Så att pyssla med Silikoner samtidigt som man håller på med BM är väll inte att rekommendera.

Vill du att håret ska växa ut så skulle jag rekommendera dig att fortsätta med BM, de är inte så jobbigt egentligen, finns massa bra listor med godkända produkter på lockig.se 🙂

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Cederin
3

BM passar inte alla, men om du inte har några komplikationer med BM i håret så kan jag lova dig att det är värt att slänga en extra blick på innehållsförteckningen eller bara köpa godkända produkter. Inte svårt eller jobbigt alls egentligen, samt att håret har mycket större chans att bli både friskt och långt.

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
2

Kan tillägga att det finns godkända stylingprodukter också.
BM är inte alls kompatibelt med silikoner/mineraloljor som inte är vattenlösliga, sen tycker jag att det är en skönare känsla att ha naturlig Olja som vårdar håret istället för samma sak man använder som badrumsfog som egentligen inte vårdar någonting alls.

Medarbetare på Naglar och Hår

Cazzos
0

Jag tycker att BM är en livsstil..

Jag har dock slutat med BM, och istället testar jag bikarbonattvätt! Funkat bra hittills.

Har fortfarande problem med fett hår så får tvätta varannan dag. Men hårkvalitén är supermjuk och det känns bra för miljön också 👍

Charlott_
0

#5 Bikarbonat????? Förklara din mening med de tack? :P

Fortfarande fett hår och tvättar de varannan dag? Dämpa ner på de ännu mera om du vill ha tillbaka din talg som du har tvättat bort.. Bikarbonaten är kanske inte bra för ditt hår. Jag skulle inte rekomendera ngt sånt i håret tyvärr..

Tvättar man bort talgen de är då man får fett med en gång :/

askan
0

Bikarbonat är en alternativ tvättmetod. Det finns fler, man kan t ex tvätta med ägg, bara vatten, tvättnötter eller göra Schampo av björklöv.

Med bikarbonat så blandar man ett par teskedar bikarbonat med vatten eller Balsam och masserar in i hårbotten. Bikarbonat är basiskt så man bör avsluta tvätten med att göra en sur Efterskölj med t ex äppelcidervinäger utblandat i vatten. 

Det rengör bra men är ganska starkt så det finns viss risk för torrt och flygigt hår!

Cazzos
0

#6 Tro mig, har testat lite olika tvättmetoder sen sommaren 2011. 

Är inte lika fett som det var innan när jag använde Schampo, då blev det fett samma kväll om jag tvättade det på morgonen men nu blir det fett långsammare och lite jämnare istället för en talgbomb mitt på huvudet liksom. Dock blir det fett dagen efter som sagt vilket det har blivit sen jag började med BM, så det är inget nytt för mig på det sättet 😐

Charlott_
0

#8 Vad menar du med ''talgbomb''? Talgen är de som gör att håret inte blir fett med en gång. Om BM gör ditt hår fett redan dagen efter så tycker jag du ska sluta och istället återgå till scahmpo. Börja omoch bygg upp din Talg innan du börjar med annat tycket jag!

Du har tvättat bort din Talg och det är därför du får fett hår med en gång.
Jaghar bra talg då jag bara behöver tvätta håret 2 gånger i veckan! Men ju mer du tvättar håret under en vecka desto mer utsätter mn talgen och dem försvinner.. 

:)

askan
5

#9 Talgen eller sebumet är det som gör håret fett snabbt om man producerar mycket av det. Vilket man lätt gör om man tvättar håret för ofta eftersom Schampo är effektivt när det gäller att tvätta bort även talgen (balsam innehåller ofta oljor som ska ersätta hårets naturliga oljor), dvs talgproduktionen är i obalans. För starka rengörande ämnen kan också torka ut håret vid frekent tvättning, alltså kan man ha jätteflottig hårbotten och supertorra toppar samtidigt. 

Lider man av detta och vill få en bättre balans kan man dels

1) välja en mindre uttorkande tvättmetod, t ex Balsammetoden, mildare Schampo eller bikarbonat) 2) Vänja hårbotten vid att bli tvättad mindre ofta (då får man stå ut med fett hår i övergångsperioden) eller 3) Både och. 

För många går det alldeles utmärkt att tvätta håret två ggr i veckan med Schampo men om man väl har övertvättat sitt hår eller naturligt överproducerar talg  så kanske inte den smartaste lösningen är att gå tillbaka till det man gjorde från början som kanske orsakade problemet.

Tänk på att allas hår och vanor är olika och det är inte så artigt att fördöma någon annans metoder, särskilt om man inte är påläst om den. Vad som är för ofta, för uttorkade, för starkt och för mycket för någons hår kan vara perfekt för någon annan.

Sen finns det andra anledningar att välja alternativa tvättmetoder som t ex allergier eller att man vill veta exakt var ingredienserna kommer ifrån.

Cazzos
2

#9 Vad menar du med att talg inte gör håret fett? Det är ju därför man tvättar håret, för att få håret att se matt ut. 

Eller ja, det är det jag antar med tanke på att samhällets normer är att hår ska vara matt. Fett hår = smutsigt hår.

Varför ska jag återgå till Schampo när det var Schampo som gjorde mitt hår torrt, min hårbotten var otroligt fet, det var flygigt osv. BM gjorde mitt hår glansigt, mjukt och otroligt vackert i färgen och mindre fett än innan, däremot var det fortfarande ett "problem".

Sen känner jag inte heller att det är nödvändigt att hälla ner en massa Schampo i avloppet, varken bra för mitt hår eller för miljön.

Charlott_
0

#11 Tvättar du bort talgen så blir håret lättare och fortare fett.

Cazzos
0

#12 Ja självklart, men med BM så återfuktar man håret så det "ska" inte bli fett. Dock är mitt hår så otroligt envist så jag får nöja mig såhär sålänge. 🙂