Styling för fint, rakt hår
Jag skulle behöva lite tips för en newbie.
Mitt hår är rakt, tunt, glansigt och lent. Om jag fönar det (utan borste) blir det lätt frissigt. Det är långt.
Jag sätter nästan alltid upp det, så knutar och flätor kan jag göra. :)
Men hur ska jag göra för att det ska se snyggt ut när det är utsläppt? Jag känner mig mest bekväm i att det är rakt men det får gärna "svänga" i topparna om ni förstår vad jag menar.
Vilka produkter kan vara värt att prova? Jag sitter på en saltvattenspray och ett värmeskydd som jag tänkte utvärdera lite mer. Hållbarheten är ett problem för mig. Volym och form släpper lätt och jag gillar inte att ha i massor med spray varje dag i håret.
Vilka redskap är bra och hur ska man använda dem? Jag har ganska mycket hemma. Men är inte så sugen på plattången. :P
Alla tips tas emot. Jag vill dock inte lägga för mycket tid varje dag på att det ska se bra ut.
Jag sitter i samma båt som du! Jag har jagat volym under många år eftersom mitt hår är rätt platt. Jag har dock alltid fått lite mer volym runt mitt ansikte eftersom jag har uppklippt där, annars har jag oftast bara plågat mitt hår med hårspray. Jag försöker vara så skonsam som möjligt mot håret och letar också efter bättre alternativ, volympuder har jag hört ska vara rätt okej! Sådant som man "pudrar" i hårbotten och gnuggar in, nästan som torrschampo fast annorlunda. Haha 🙂
jag har aldrig någonsin behövt få mer volym, jag försöker få mindre ;) gillar du tupering?
#1 Ja, precis! Jag vill inte heller offra de bra sakerna för håret bara för att det ska kunna se fint ut. Jag använder Balsam jämt även om jag fått tips på att sluta med det. Men det tänker jag ju inte.
Jag har sett sånt puder men ser inte håret dammigt ut? Är det lätt att applicera? Hur funkar torrschampot (spray)? Jag har inte använt det någon gång.
#2 Grejen är att tuppering inte fungerar så länge jag inte gör massor + spray. Det är jättejobbigt att reda ut håret. Jag tycker att det blir bättre om jag tupperar lite med en svinborste plus att det känns mer skonsamt.
Idag testade jag att ha i saltvatten i nytvättat hår. Blåste allt hår åt "fel" håll. Sedan ruffsade jag hårbotten med fingertopparna. Jag hade sedan lite hårspray i. Jag ska se hur länge det sitter i. Dock blev det ganska frissigt och jag såg ut som Ronja Rövardotter. Haha. 😃
#4 Oj, vem har sagt att du ska sluta med Balsam?? Jag använder bara Balsam (enligt Balsammetoden som du hittar många trådar om här) och fått 1000 gånger bättre, finare och starkare hår. Så sluta verkligen inte med Balsam, haha. Boven är snarare Schampo med alla uttorkande Sulfater.
Volympuder kan nog se dammigt ut om man inte arbetar in det ordentligt. Man får liksom gnugga in det i hårbotten och då blir det transparant av friktionen och värmen antagligen. Torrschampo är nästan samma grej, fast man sprayar istället för pudrar och har egenskapen att suga upp överflödigt fett istället för att ge extra volym. Finns iofs volym-torrschampo också. :)
#5 Jag körde BM förut men var tvungen att sluta när jag fick ett smutsigt jobb. Men jag gör mitt Schampo själv och har i så lite starka tensider/laurethsulfat jag kan. :)
Men torkar det inte ut med torrschampo? :O
Hur är det med volymsprayer? Funkar de?
Sen undrar jag om typ glanssprayer eller liknande. De gör väl att håret lägger sig men tynger det ner ens volym då också? Åh, jag är så dålig på detta känner jag. XD
Jag har glansspray från OSIS+ samt deras extreme hairspray . SKITBRA grejor! Glanssprayen lägger sig över håret men tygner inte ner det alls som andra glans brukar göra. Hårsprayen är suuuperbra då det håller allt på plats en hel dag. Jag brukar spraya på min tupering och när jag sedan kommer hem från skolan/jobbet har alltså min tupering hållit HELA dagen utan att ens blivit sämre och den är suuuperlätt att borsta ur.
Men ett volympuder/torrschampo är lika bra grejor och nej, det torkar inte ut hårbottnen. Osis´+ dust it är en superbra produkt som ger volym utan tupering. Alltså, du lägger liiite där du vill ha volymen och gnuggar sedan in det så blir det volym :)
haha förlåt för lite rörigt inlägg(Hoppas du förstår), Har nog massa fler knep om du vill ha :)
#7 Då ska jag kolla upp det. :)
Jaa, jag vill ha mer knep! 😃
Vill du tupera lite så rekommenderar jag en tuperingsborste :)
En smal borste som är gjord i svinborst som är skonsammare än en kam. Det blir bara lite tupering om du gör lite löst, mer tupering om du gör lite hårdare. Och jag upplever att det är lättare att borsta ur tupering gjord av en borste än en kam.
Men det är en smaksak.
Sen om du vill ha lite mer liv i håret så är en bra grej att platta det men vrida om plattången i topparna. Se till att ha ett bra värmeskydd och ha plattången på den lägsta värmen(om du har en sån plattång). Annars kan du locka med plattången, Sätta upp håret med pins, spraya hårspray och sedan borsta ur lockarna för att få lite vågor och hollywood glam :)
Sen ang saltvattenspray, jag brukar ha i mitt i blött hår. När jag sedan blåser håret brukar jag använda en rundborste för att skapa böjda toppar. Håret får lite mer stadga med sprayen än utan och är mer lättfixat tycker jag :) Man kan även ha i det i torrt hår för att skapa en lite ruffsig frisyr.
Finns massa bra tutorials på youtube där du ser hur du kan göra tex lockar eller böjda toppar.
Vill bara inflika att hur man än tuperar så innebär det slitage då man drar åt hårets motsatta håll, vilket gör att man ruggar upp det känsliga skiktet längst ut på hårstråt som håller stråt skyddat. Jag brydde mig inte alls om det eftersom jag tänkte att det bara var i hårbotten, det jag inte tänkte var att det håret jag tuperar nu hamnar i mina längder om några år, med förstört från tupering. Aja, alla gör sitt eget val 🙂
Fast enligt min lärare så är det inte alls farligt om man gör på rätt sätt samt använder svinborst så jag litar på vad hon säger :)
Tack för tipsen. Jag ska testa och se lite vad som händer. Det jag gjorde sist funkade rätt bra och höll hyffsat. Igår köpte jag en volymspray som ger struktur i håret från björn axén. Jag har inte testat den än. :)
Att sova med allt håret uppvridet i en bulle mitt på huvudet kan ge lite schyssta lösa vågor och volym, särskilt om håret är lite fuktigt innan man sätter upp det. Men man behöver nog lite spray eller så för att det ska hålla, eller kanske mousse innan.
Att sova med allt håret uppvridet i en bulle mitt på huvudet kan ge lite schyssta lösa vågor och volym, särskilt om håret är lite fuktigt innan man sätter upp det. Men man behöver nog lite spray eller så för att det ska hålla, eller kanske mousse innan.