Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 7093 ggr
InkaAthilea
0

göra rent svinborste?

Ni som har svinborste, hur gör ni rent den? Jag hade svinborste för några år sen och tyckte mycket om den men sen började den lukta illa. Och jag försökte få bort lukten med vatten och Schampo..koka den en stund. Lät den torka. Det luktade fortfarande. Jag gjorde om allt.. men lukten blev bara värre. Jag fick slänga den! Känner ni igen detta? Hur bör man göra rent en svinhårborste?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

mikkan01
2

För mig fungerar det att använda ett shampo med Sulfater men utan silikoner… rengör min regelbundet så jag känner inte igen det att den börjar lukta. 🙂

~mikkan

Cederin
2

Jag tar bort allt hår, damm eller annan smuts som fastnat med något spetsigt föremål, en kam, eller vad man nu har att tillgå. Sedan tar jag mitt "sistaschampo" precis som #1 utan Silikoner eller annat konstigt och gnuggar in överallt i borsten. Sköljer ut allt i varmt vatten och sedan är den som ny varje gång!

Medarbetare på Naglar och Hår

InkaAthilea
0

Tack! Då kanske jag vågar köpa en ny borste och ge det en ny chans! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

askan
1

Om det är äkta svinhår så är det inte så konstigt att den kan börja lukta:) Jag har penslar av grävlingshår och hästtagel och de luktade blöt päls när man tvättade dem i början.

Obs att när det gäller penslar ska man aldrig tvätta dem med diskmedel eller vanlig tvål utan helst använda grönsåpa. Vill man att de ska hålla länge kan man lägga dem i oljebad med matolja eller någon annan billigare Olja för att återfetta dem. Traditionellt sett är de ju tillverkade för att måla med oljefärg men vattenbaserad färg (akrylfärg och nutidens väggfärg t ex) torkar lätt ut stråna som då bryts av lättare.

En hårborste sliter man kanske inte lika mycket på och man behöver inte tvätta den lika ofta som en pensel, men det kanske kan vara en idé att ta hand om den på liknande sätt? =)

InkaAthilea
0

Ah! Kloka tankar! :) Jag minns ej vad jag använde för att för rent den men det du skriver låter vettigt tycker jag. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men det stank verkligen om borsten, jag antar att jag måste gjort rent den på fel sätt. Nu ska jag köpa en ny och hoppas att den ska må bättre. :)

TatsuOni
2

Först tar jag bort hår och damm med en kam. Sedan har jag på Schampo (sistaschampo) och gnuggar först med kam för att komma åt botten och sedan med fingrarna. Sedan torkar jag av den lite med en handduk och låter den lufttorka. Jag tvättar den varje gång jag tvättar håret, vilket är en gång i veckan. Har för övrigt har min borste i sex år utan att den börjat lukta. (Obs jag tvättade den inte lika ofta dem första åren.)

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/