Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1043 ggr
Saqu
0

Hårvårdstips?

Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på produkter jag kan använda till mitt hår. Jag är då ute efter Schampo, Balsam, inpackingar, värmeskydd och andra stylingprodukter. Jag har axellångt och tunt hår som är naturligt lockigt. Det blir lätt flottigt tyvärr och kan se tort och livlöst ut, saknar glans med andra ord. 

Har nyligen klippt mig och vill gärna spara ut till längre hår igen och låta bli att slita för mycket. Så har ni tips på även den fronten får ni jättegärna komma med dem!

[Teddies matte]
1

Kanske Balsammetoden skulle vara intressant för dig?

www.lockig.se

Saqu
0

känns tveksamt om Balsam verkligen kan göra håret ordentligt rent?

[Teddies matte]
1

#2 Inte det minsta tveksamt, det blir absolut rent! Mitt hår känns även renare med Balsam än det gör med Schampo.

Saqu
0

Jasså där ser man, men använder du det även i hårbottnen då? Blir det inte flottigt väldigt snabbt i så fall?

askan
0

Det går utmärkt att tvätta håret rent med Balsam! Balsammetoden kräver dock att man läser på lite - man behöver ett sista-schampo, ett tvättbalsam och kanske ett vårdbalsam, och man behöver se över sina stylingprodukter.

För en del funkar det från första början medan del upplever en övergångsperiod där håret blir flottigare i början, men som sen går över. Många med lockigt hår får finare lockar som är lättare att handskas med.

Du beskriver att ditt hår ser torrt ut, men ändå snabbt blir flottigt?

Det kan bero på obalans i hårbotten - hur ofta tvättar du håret i dagsläget? Tvättar man för ofta med Schampo (de flesta innehåller uttorkade ämnen!) tvättar man helt bort hårets naturliga oljor och hårbotten reagerar med att överproducera oljor för att kompensera. Då blir håret flottigt snabbt!

I forumet på www.lockig.se finns all info du behöver om Balsammetoden om du är sugen på att testa den, bl a listor på produkter som går att använda. Det finns flera här på forumet som är jätteduktiga på BM så om du har frågor kan du få svar här.

Ett alternativ skulle kanske vara att försöka hitta ett mildare Schampo och försöka tvätta håret mer sällan om du tvättar ofta.

Eftersom du vill spara ut håret skulle jag rekommendera att inte använda värmestyling alls eller i alla fall så sällan som möjligt. En bra, bredtandad kam brukar också vara till att kamma ut håret när det behövs. :)

moizzz
0

Jag använder också Balsam metoden och är väldigt nöjd även fast mitt hår inte blev lätthanterligare :)

[Teddies matte]
0

#4 Ja, det gör jag, nej, det blir inte det minsta flottigt. Gå in och läs om metoden på www.lockig.se

Cederin
1

Jag rekommenderar även Balsammetoden! Men som sagt, det kräver sin påläsning. (Lockig.se)🙂 Man får vara beredd på att det kan vara mycket att tänka på, att man kan behöva sluta använda vissa produkter för att de innehåller icke-godkända ämnen, det tar lite längre tid att duscha, osv.

Men! Jag är frälst efter att ha haft en helt vanlig schampo-balsam-varannan-dag-rutin, mitt hår är fluffigare, tar LÄNGRE tid innan det blir fett och smutsigt, mjukare och växer mycket fortare. Så jag har bara upplevt fördelar egentligen, det enda är väl övergångsperioden där håret inte hunnit ställa om sig än. Då kan det lättare bli flottigt/konstigt i alltifrån ett par veckor till ett par månader. Jag löste det dock med att införskaffa ett godkänt torrschampo och köra mycket uppsatta frisyrer!
Hoppas du vågar pröva, för jag lovar att det är värt!

Medarbetare på Naglar och Hår

Saqu
0

Tack för alla svaren. Det låter som att Balsammetoden vore värt att testa. Jag tvättar det numer med Schampo varannan dag då det som sagt blir flottigt annars, då jag går i skolan så känns det inte så lustfyllt att hoppa över en hårtvätt och gå runt en dag med massa människor och se fet ut i håret.

jag som älskar min plattång haha.. jag är inte så förtjust i lockigt hår, inte på mig själv i alla fall. Finns det något annat sätt att få platt hår utan värmeverktyg? :)

citytjejen
0

#9 Har du provat torrschampo? Bra om du inte vill tvätta håret "hela tiden" 🙂

Rakt hår tror jag inte man kan få till utan att blanda in fönande/plattång tyvärr… en rakpermanent i så fall men det sliter ju också. 

Men kan tipsa om ett bra värmeskydd i alla fall, Matrix har en som jag använder och tycker är bra, nämligen denna

/Christina

emeliiiiieee
0

Jag har alltid Schampo och Balsam för torrt hår även om min hårbottnen blir fet och äcklig, tycker att det rengör bättre samt att det håller sig fräscht längre. Samt så använder jag torrschampo från OSIS+ när jag inte vill tvätta håret. Då vänjer man håret vid att inte bli tvättat så ofta(jag tvättar tex mitt 2 gånger i veckan. )

Annars kanske du bör testa BM och se om det är något för dig.

LIMOUSIN
0

keratin behandling och Balsammetoden säger jag bara! :)

Har med lockigt hår och använder plattången flitigt.