Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1222 ggr
MoaL
0

Råd angående mitt hår

Mitt hår når ungefär till midjan i dagsläget, och målet är att få det "så långt som möjligt" = så långt jag kan tills jag blir less. ^^ Eftersom jag alltid bara har låtit det växa som det vill utan att ha ansträngt mig just något alls för att hålla det i fint skick, så är det rätt slitet i topparna. Tänker inte gå till någon frisör än på ett halvår eller så (lär väl gå i sommar möjligtvis) och kör i dagsläget med S&D. I somras förra året när jag frisörklippte mig sist så bestämde jag mig för att sluta ha håret uppsatt i svans eller "tjorv"/tofs eftersom det nöter sönder stråna så mycket. 

Istället bestämde jag mig för att börja med fläta, eftersom jag hade läst och hört att det ska vara skonsammare mot håret. Jo tjena, istället fick jag MÄNGDER med Kluvna hårtoppar, något jag aldrig tidigare har haft, så jag slutade fläta det och hade det helt enkelt bara utsläppt, vilket jag har upplevt är det skonsammaste för mitt hår (förutom de olyckliga gånger jag fastnar med håret i dörrar/bilbältet/dragkedjor/och så vidare…) Utsläppt, långt hår är dock rätt besvärligt när man byter i djurburar, städar, lagar mat och liknande. 🤪

Nu har jag suttit här på forumet och andra sidor i några dagar och försökt läsa på om vad som ska vara bra för håret. Flätor och pinnar verkar "alla" säga - så nu har jag en fläta igen, tills hårpinnen jag har beställt trillar ned i brevlådan. Är det ingen annan som har upplevt att flätor har orsakat Kluvna hårtoppar? Mitt hår är rakt, om det nu spelar någon roll. Jag tvättar håret en, max två gånger i veckan med TRESemmés Naturals Schampo och Balsam. Ingen färg, inga stylingprodukter och inga värmeverktyg kommer i närheten av mitt hår.

Jag brukar dock inte heller göra inpackningar eller liknande, så de senaste två dagarna har jag gått med kokosolja i håret tills jag tvättade det idag. Kokosolja i topparna efter duschen. Något annat än kokosolja har jag inte hemma i dagsläget. 😊

Tips på bra, hemmagjorda inpackningar och liknande nyttiga grejer för håret är mycket välkommet! Även tillskott och dylikt är fritt fram att rekommendera! 

Tack på förhand. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

askan
0

Hej, du har mycket längre hår än jag så du har nog mer erfarenhet vad det gäller att ta hand om långt hår! Men jag har haft långt hår utan att veta alls hur jag skulle ta hand om det så jag lärde mig en del av det! =) Lite tankar om flätor osv:

Många längre hår trasslar sig lättare om man har det utsläppt. Flätor och andra uppsättningar rekommenderas för att undvika att håret trasslar sig. Trassel betyder att man måste trassla ut det och då riskerar att skada håret mer än om man inte hade något trassel från början.

Du kanske inte alls har problem med att ditt hår trasslar sig och isåfall spelar ju just den faktorn inte så stor roll. Jag förstörde mitt hår väldigt mycket genom att borsta oförsiktigt, riva igenom tovor etc med plastborste. Kammar man ut försiktigt med en bredtandad kam har man mer kontroll. Det här kanske är basics för dig, du får ursäkta isf:)

Flätor skyddar längderna en del men inte topparna, de hänger ju fritt som vanligt, så knutar och bullar där man stoppar undan topparna helt skyddar topparna mer, då undviker man ju helt att de gnids mot kläder och stolsryggar etc. Pinnar är bra för att man kan undvika snoddar som ofta nöter på samma ställe jämt.

Sen om du tycker att det känns bättre och skonsammare att ha håret helt utsläppt så tycker jag att du ska ha det, men enkla knutar kan ju vara bra om man behöver ha undan håret ibland :) Annars är kokosolja bra för att skydda topparna lite extra.

En bra hemmagjord inpackning tycker jag är sk SMT, Snowymoons Moisture Treatment:

4 delar balsam
1 del aloe vera-gel
1 del honung

Blanda och låt sitta i håret en halvtimme eller så - skölj ur, klart!

MoaL
0

Tack så jättemycket för ditt svar! Nädu, jag har ingen erfarenhet alls av att ta hand om hår - jag har aldrig tagit hand om mitt, det har bara fått vara. 😇 Det trasslar sig aldrig mer än att jag bara behöver dra fingrarna igenom det. Tovor har jag aldrig. Enda gången jag behöver använda kam är när jag har tvättat det, och det är bara för att dra ett drag rakt över huvudet så att jag lätt kan peta fram benan. Det är det enda som behövs. Ibland borstar jag igenom det för att få bort lösa hårstrån, men även där räcker det egentligen med att dra fingrarna genom håret. Jag löser rätt mycket hår, så att åtminstone dra fingrarna genom håret är ganska nödvändigt. Så fort som möjligt ska jag köpa en bredbandad träkam eftersom jag igår läste att plastkammar kan skava på hårstråna. 🙂

Alla tips och råd är som sagt välkomna. Jag har bara suttit i två-tre dagar och läst här på forumet och googlat om hur man ska sköta sitt hår, så jag är helt och hållet nybörjare. ^^ Jag har hunnit läsa en massa dock, men eventuella upprepningar gör absolut ingenting. Jag blev i alla fall nöjd att jag, helt ovetandes, åtminstone använder ett silikonfritt Balsam, haha. 😃

Spelar det någon roll vad för slags honung det är? Ska en inpackning bara fördelas i längderna? (Ja, så noob är jag faktiskt.. 😊Jag brukar aldrig använda inpackningar.)

Jag ska också beställa Silicea, då jag har förstått att det är bra för håret?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

askan
0

Allright, haha, ibland känner man sig dum om man förklarar nåt för nån som visar sig vara expert själv ;)

Skönt att du inte har så mycket trassel. Jag skadade nog mitt eget hår mest genom att borsta det alldeles för våldsamt. Det var mycket avbrutna hårstrån som hamnade i borsten då…

Annars verkar du ju ha en bra grundrutin - ingen värmestyling och inte tvätta för ofta är två jättebra grundgrejer tillsammans med varsam utkamning.

När du får din hårpinne kan du testa att söka på t ex "disc bun", "lazy wrap bun" "hair stick bun" på youtube om du vill ha inspiration till uppsättningar. Olika flätade knutar och bullar tycker jag är fräckt också.

Annars är bra grejer:
- Inga snoddar med metallpluppar, eller andra håraccessoarer med skarpa kanter eller där håret gärna fastnar.
- Örngott i Satin, minskar friktionen mellan hår och kudde!

- Om du klipper dig själv och när du kör S&D, använd en vass sax som inte används till nåt annat. Trubbiga saxar kan tugga av håret och skapa mer dåliga toppar.

- OM du får problem med torrt hår eller torr hårbotten, skippa det vanliga schampot och leta efter ett mildare (utan det uttorkande ämnet SLS, sodium laureth/lauryl sulphate) eller kanske testa Balsammetoden. Annars - bara Schampo i hårbotten, schamponera inte längderna! Topparna på långt hår är redan flera år gamla och det är dumt att torka ut mer än nödvändigt.

- Silica som kosttillskott är bra, men ännu viktigare är att äta en bra kost med tillräckligt med protein, vitaminer och mineraler. Håret är byggt av mestadels protein och kroppen prioriterar vitala funktioner före hår och naglar, så om man inte får i sig tillräckligt kommer det inte räcka till att bygga starkt hår.

- Silikoner har ett rätt dåligt rykte, men man kan inte säga att de varken är bra eller dåliga. Många tycker att deras hår känns bättre med Silikoner eftersom de ger glid, glans och minskar trassel medan andra skyr dem! Om man kör Balsammetoden behöver man dock undvika vissa Silikoner som inte går att tvätta bort med Balsam utan istället kan byggas upp på hårstråna. Inga Silikoner eller andra ämnen kan laga dock hår som redan är trasigt, utan det måste klippas bort. 

På din beskrivning låter det dock som att du inte behöver Silikoner, eftersom ditt hår är lättkammat utan dem.

Det är lite basics, olika hår har olika behov så det gäller att testa sig fram lite vad som funkar bäst för en själv.

Ang SMT-inpackningen så vad jag vet går det bra med vilken honung som helst :)