Hårkaos
Mitt hår är kaos!
Körde på BM i ca ett år och märkte väl ingen jätteskillnad varken till eller från. Jag fällde inte lika mycket och behövde heller inte klippa mig lika ofta men det var väl ungefär den skillnaden. Sen pratade jag med en hårolog (visste inte ens att det fanns innan!) och hon fick mig att sluta delvis med BM, hon menade på att man ändå borde tvätta håret med Schampo, var fjärde tvätt eller så. Hon hade en himla bra teknisk förklaring med positiva och negativa laddningar på hår/balsam/schampo.. Minns inte riktigt, men ni fattar nog. Det lät jävligt bra!
Efter det blev jag lite lat och köpte mig två nya uppsättningar schampo/balsam (jobbar på båt så behöver ha en uppsättning hemma och en på jobbet då jag är iväg en vecka åt gången). Den ena var från Syoss och den andra från Body Shop. Båda skulle vara mindre/inga siliconer, alkohol osv osv. Väldigt snällt och likt BM tänkte jag.
Nu, efter ca 3 månader så pang boom så är mitt hår en konstant trasselhärva. Det spelar ingen roll hur ofta jag borstar håret eller tvättar det, det räcker att det blåser lite ute eller att jag sover så är det samma visa igen. Håret har blivit supertorrt och så otroligt tråkigt att ha att göra med! Jag har äntligen fått lite längd på håret men just nu har jag bra lust att klippa av alltsammans och köra på en kort 40-tals frisyr!
Detta problem hade jag aldrig innan BM. Så nu undrar jag följande; bör jag gå tillbaka till BM eller är det helt enkelt så att jag har valt riktigt kassa schampo/balsam?! Har ni något tips på riktigt bra schampo/balsam? Just nu gör det inget att det inte är godkänt av BM, bara håret ser fint ut och är hanterbart! Problemet med BM är att det är svårt att köra på det på jobbet eftersom vi inte kan duscha så länge (vattenavrinningen är kass eftersom det gungar och risken är att hela hytten blir blöt ;)).
Hjälp!
(bilden är på mitt hår när det såg som bäst och lockigast ut under BM, oborstat)
Hej, ditt hår är jättevackert på bilden! :)
Att det blir torrt och trassligt kan ha många olika orsaker och behöver inte bero bara på de produkter man använder, t ex:
- Slitna toppar - om du behöver så toppa det!
- Om du har blekt hår = lättare torrt & slitet
- Vinterväder! Inpackningar som ger fukt kan hjälpa.
- Ingredienser från Balsam eller eventuella stylingprodukter man använder kan orsaka "build up" på hårstråna om man inte lyckats tvätta ur dem (precis som kan hända med silikoner). Det kan ju också orsaka trassel och att håret kan kännas strävt, testa isf att tvätta ur ordentligt med ett sista-schampo för att se om det blir bättre.
- Långt hår = mer trassel oavsett. Var försiktig när du trasslar ut det så du inte orsakar skada = mer trassel. Många med längre hår har håret uppsatt i knutar eller flätat nästan jämnt (flätat när man sover) för att undvika trassel.
- Dina schampon och Balsam kan innehålla något som ditt hår inte gillar. Protein kan vara en sån grej som vissa hår älskar och andra avskyr.
- En del längre hår trivs faktiskt bättre med Silikoner än utan eftersom
silikoner ger glid och motverkar trassel. Har själv tyvärr inget tips på någon specifik produkt men det kan vara värt att testa.
- Oljor kan vara ett alternativ som ger glid och skyddar håret mot kyla och vind.
- Du kanske kan köra BM när du är hemma och schampotvätt på båten?
Eftersom håret känns torrt skulle jag tvätta så sällan som möjligt och ännu mer sällan med Schampo men förstår att är meckigt att hålla på med BM på båten.
Haha, det blev en uppsats detta, hoppas något kan vara till hjälp och lycka till :)