Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 2175 ggr
natha-mjau
0

tappar hår när jag inte tvättar det

Nu när jag har rött hår drar jag ner på att tvätta håret eftersom det blir så urtvättat fort. Tvättar håret 1-2 gånger i veckan nu.
Och jag tappar så sjukt mycket hår! När jag tvättade håret varje/varannan dag så tappade jag nästan inget, Men nu när jag tvättar det mer sällan åker det 100 hårstrån bara jag drar igenom håret med handen känns det som.
Hur kommer det sig? :S

Gör ingen stor diskussion av att jag ska köra BM istället, vet redan allt om det.

[Juel70]
2

Så där är det för mig också. Man tappar ju normalt 100 strån per dag cirka, men om man inte tvättar varje dag, så kanske det blir så att dom åker av fler åt gången istället.

Järnbrist och zinkbrist vet jag kan orsaka håravfall. Det råkade min dotter ut för en gång när hon var vegetarian.

askan
0

Tappar du mer hår hela tiden eller bara just när du tvättar? Det är normalt att mer hår lossnar i duschen om man tvättar det sällan, pga att redan lossnade och lösa hårstrån blivit kvar i håret och inte faller ur förrän man tvättar. Tvättar man varje dag får man ju bort allt som sitter löst varje dag. En rejäl igenomkamning om dagen skulle kanske hjälpa det problemet. 

Att man tappar mer hår än normalt kan ju bero på många olika saker. Jag tappade vansinnigt mycket hår en period nu under hösten, men det tror jag var säsongsrelaterat för nu har det slutat iaf. Frisyren är lite tunnare tyvärr. En del tror att det kan bero på omställningen i d-vitaminupptag när det blir mörkare ute men om det är sant vet jag inte..här står lite om det.

Hoppas andra kan komma med fler tips. Att tvätta håret mer sällan borde inte i sig orsaka att du tappar mer hår. Hur längesedan var det du ställde om till att tvätta mer sällan? Det skulle ju kunna ha att göra med den röda hårfärgen också, eller om du bytt schampo/balsam eller något annat i din rutin på sistone.

natha-mjau
0

#2 jag tappar mer överlag.
Drar jag igenom håret med handen/borstar lossnar det jättemycket.

Jag började avvänja håret vid tvätt för nästan 2 månader sen.
Tvättade det varje/varannan dag då. och nu 2 gånger i veckan.
Har även bytt till Lanzas Schampo.
så det har varit både shampoo och hårfärgsbyte.

Har börjat äta silicea igen och hoppas det ska göra susen.